شناسهٔ خبر: 25717777 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

جمعیت کشور در سال ۱۴۱۵ از مرز ۹۵ میلیون نفر می‌گذرد

صاحب‌خبر -
 

سهم جمعیت صفر-۱۴ ساله از ۳ر۲۴ درصد در سال ۱۳۹۶ به ۷ر۱۹ درصد در سال ۱۴۱۵ کاهش می یابد. همچنین سهم جمعیت جوان (۱۵ تا ۲۹ ساله) از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۵ از ۹ر۲۳ درصد به حدود ۶ر۱۹ درصد افت خواهد داشت و سپس تا سال ۱۴۱۵ به ۸ر۲۱ درصد افزایش می یابد.

مرکز آمار ایران نسبت به پیش‌بینی جمعیت کشور به تفکیک استان و برحسب سن و جنس تا سال ۱۴۱۵ بر اساس آخرین نتایج سرشماری نفوس و مسکن ۱۳۹۵ اقدام کرد ه است.

این گزارش که در بیست و یکمین جلسه کمیته آمارهای بخشی جمعیت، با حضور متخصصان، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی نهایی شده، در حال حاضر آماده بهره برداری برای کاربران آماری و جمعیتی است که به مناسبت روز ملی جمعیت منتشر می‌شود.

برای انجام این پیش بینی از روش «ترکیبی پیش‌ بینی جمعیت» بهره گرفته شده است در این روش که متداول‌ترین روش پیش بینی جمعیت است، بر اساس عملکرد مجموعه عوامل موثر بر تغییر و تحولات جمعیت یعنی باروری، مرگ و میر، مهاجرت و ترکیب سنی و جنسی جمعیت استفاده شده است.

بر اساس این پیش بینی ، سهم جمعیت میانسال (۶۴-۳۰ ساله) از سال ۱۳۹۶ تا سال ۱۴۰۵ از ۶ر۴۵ درصد به ۸ر۴۸ درصد افزایش یافته و سپس تا سال ۱۴۱۵ به ۵ر۴۷ درصد کاهش می‌یابد.

جمعیت سالمندان ۶۵ ساله و بیشتر هم از ۱ر۶درصد در سال ۱۳۹۶ به ۱۱ درصد در سال ۱۴۱۵ افزایش می‌یابد.

براساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت کل کشور در سال۱۳۹۶ معادل ۸۱ میلیون و ۷۰هزار نفر بوده است که جمعیت صفر تا ۱۴سال حدود ۱۹میلیون و ۷۱۰ هزار نفر، جمعیت ۱۵ تا ۲۹ساله بیش از ۱۹میلیون و ۴۰۶هزارنفر، جمعیت ۳۰ تا ۶۴ساله، معادل ۳۶ میلیون و ۹۷۶ هزار نفر و جمعیت ۶۵ساله و بیشتر هم ۴ میلیون و۹۷۸هزار نفر بوده است. پیش‌بینی می‌شود جمعیت کل کشور در سال۱۴۰۰ به رقم ۸۴میلیون و ۹۷۱هزار نفر برسد که جمعیت صفر تا ۱۴ساله معادل ۲۰ میلیون و۸۹۲هزارنفر، جمعیت ۱۵ تا ۲۹ساله معادل۱۷میلیون و ۴۹۵هزارنفر، جمعیت ۳۰ تا ۶۰ ساله معادل ۴۰ میلیون و ۸۹۲هزار نفر و جمعیت۶۵سال و بیشتر هم معادل ۵میلیون و ۶۹۳هزار نفر خواهد بود. براین اساس در سال ۱۴۰۵ هم کل جمعیت کشور به ۸۹ میلیون و۱۲۱هزار نفر خواهد رسید که جمعیت صفر تا ۱۴ساله آن معادل ۲۱ میلیون و ۸۷هزارنفر، جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله معادل۱۷ میلیون و ۴۸۷هزار نفر، جمعیت ۳۰ تا ۶۴ساله معادل۴۳میلیون و ۴۹۲هزار نفر و جمعیت ۶۵ساله و بیشتر هم معادل هفت میلیون و ۵۵هزار نفر می‌شود.

اما پیش‌بینی شده که در سال۱۴۱۰ کل جمعیت کشور به حدود ۹۲ میلیون و ۴۶۰ هزار نفر برسد که جمعیت صفر تا ۱۴ساله معادل ۲۰میلیون و۲هزار نفر، جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله معادل ۱۹ میلیون و ۱۹۷هزارنفر، جمعیت ۳۰ تا ۶۴ ساله حدود ۴۴ میلیون و۶۷۵هزارنفر، جمعیت ۶۵ساله و بیشتر هم حدود ۸ میلیون و ۵۸۶ هزار نفر می‌شود.

همچنین برای سال۱۴۱۵ پیش‌بینی شده که کل جمعیت کشور ۹۵ میلیون و ۲۷۸ هزار نفر باشد که جمعیت صفر تا ۱۴ساله معادل۱۸میلیون و۷۳۲هزارنفر، جمعیت ۱۵ تا ۲۹ ساله حدود ۲۰ میلیون و ۷۹۳ هزار نفر، جمعیت ۳۰سال تا ۶۴ سال معادل۴۵میلیون و ۲۸۸هزارنفر و جمعیت ۶۵سال و بیشتر هم حدود ۱۰ میلیون و ۴۶۶هزار نفر خواهد شد.

براساس آمار فوق و پیش‌بینی‌های انجام شده در سال۱۳۹۶ جمعیت صفر تا ۱۴ساله کشور حدود ۳ر۲۴ درصد بوده که پیش‌بینی می‌شود این میزان در سال۱۴۰۰ به رقم ۶ر۲۴ درصد، در سال ۱۴۰۵ به بیش از ۷ر۲۳درصد در سال۱۴۱۰ به رقم ۶ر۲۱درصد و در سال۱۴۱۵ هم به حدود ۷ر۱۹ درصد برسد.

سهم جمعیت ۱۵ تا ۲۹ساله کشور هم که در سال۹۶ از کل جمعیت کشور حدود ۹ر۲۳ درصد بود، در سال۱۴۰۰ به حدود ۶ر۲۰درصد، در سال۱۴۰۵ به رقم ۶ر۱۹ درصد، در سال۱۴۱۰ به حدود ۶ر۲۱درصد و در سال۱۴۱۵ به بیش از ۷ر۱۹درصد خواهد رسید.

همچنین سهم جمعیت ۳۰ تا ۶۴ساله از کل جمعیت کشور که در سال۱۳۹۶ معادل ۶ر۴۵درصد بوده در سال۱۴۰۰ به حدود ۱ر۴۸ درصد، دوسال۱۴۰۵ به رقم۸ر۴۸ درصد، در سال۱۴۱۰ به حدود ۳ر۴۸ درصد و در سال۱۴۱۵ به رقم۵ر۴۷ درصد کاهش می‌یابد.

ضمن آنکه سهم جمعیت ۶۵سال و بیشتر که در سال۱۳۹۶ از کل جمعیت کشور ۱ر۶درصد بوده، در سال۱۴۰۰ به حدود ۷ر۶ درصد، در سال۱۴۰۵ به رقم ۹ر۷ درصد، در سال۱۴۰۰ به رقم ۳ر۹ درصد و در سال۱۴۱۵ به حدود ۱۱درصد افزایش خواهد یافت.

نظر شما