شناسهٔ خبر: 25717261 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

شاهکار بزرگ ارتش سوریه در سال هشتم بحران

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، روند آزادسازی مناطقی که تحت سیطره تروریست‌ها در سوریه قرار داشتند اخیرا با سرعت بیشتری پیش می‌رود. دیگر تروریست‌ها توان رویارویی ندارند. ارتش سوریه استان حمص به عنوان بزرگترین استان از حیث مساحت را به غیر از التنف در مرز با عراق که هنوز تحت اشغال آمریکایی هاست را از لوث تروریست‌ها آزاد کرده است.

این استان با توجه به اینکه شریان ارتباطی میان دیرالزور، الرقه، حلب، حماه، لاذقیه و دمشق محسوب می‌شود از اهمیت راهبردی برخوردار است. ارتش سوریه پس از آزادسازی حومه شمالی حمص دستاورد مهمی کسب کرد. تروریست‌ها نقطه تمرکز حیاتی را از دست داده اند. با آزادسازی حومه شمالی حمص ارتش سوریه همه محور‌هایی که واحد‌های نظامی اش میان پایتخت و شرق و شمال و ساحل را به هم ربط می‌دهد بازپس گرفته است. دیگر تروریست‌ها نمی‌توانند تاخیری و مانعی در مسیر عملیات نظامی ارتش سوریه باشند و نیرو‌های ارتش سوریه در هر عملیات در جنوب و شرق و شمال در راستای آزادسازی کل اراضی سوریه می‌توانند با فراغ بال شرکت کنند و ضربات مهلکی به تروریست‌ها وارد کنند.

علاوه بر دستاورد حومه شمالی حمص دستاورد مهم‌تر در جنوب دمشق رقم خورد که به اعتقاد ناظران و تحلیلگران یکی از مهمترین دستاور‌های نظامی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود علاوه بر دستاورد حومه شمالی حمص دستاورد مهم‌تر در جنوب دمشق رقم خورد که به اعتقاد ناظران و تحلیلگران یکی از مهمترین دستاور‌های نظامی در سال‌های اخیر محسوب می‌شود. با درهم کوبیده شدن تروریست‌های داعش در جنوب دمشق؛ غوطتتین به طور کامل عاری از تروریست‌ها شد و دمشق به طور کامل امن شد و حملاتی که به آن می‌شد پایان یافت.

ارتش سوریه و متحدانش سیاست تدریجی برای آزادسازی مناطق سوریه در پیش گرفتند و هم اکنون دو منطقه اصلی یکی در شمال غرب سوریه به ویژه ادلب و حومه آن که نیرو‌های ترکیه و همپیمانان آن در گروه ارتش آزاد سوریه و دیگر گروه‌های مسلح و تروریستی به ویژه جبهه النصره حضور دارند و دیگری در جنوب غرب سوریه در منطقه درعا در نزدیکی مرز با اردن و برخی مناطق دیگر در شرق فرات مانده است.

اما واقعیت این است که اوضاع دولت سوریه و به ویژه بشار اسد رئیس جمهور پس از سیطره بر همه مناطق دمشق و خروج گروه‌های مسلح از حومه دمشق که برای اولین بار از زمان شروع بحران در هفت سال قبل صورت می‌گیرد، به مراتب بهتر خواهد شد.

سئوالی که هم اکنون وجود دارد مسیر بعدی عملیات ارتش سوریه و هدف آینده آن است؟
سئوالی که هم اکنون وجود دارد مسیر بعدی عملیات ارتش سوریه و هدف آینده آن است؟ آیا به سوی شمال و مرز‌های ترکیه برای بازپس گیری ادلب و حومه آن می‌رود یا به جنوب و سوریه درعا برای گشودن مرز‌های سوریه و اردن که شریان اقتصادی ضروری است می‌رود؟ احتمال سومی نیز وجود دارد و آن تلاش برای بازپس گیری چاه‌های نفت و گاز در شرق دیرالزور است که بیش از نیمی از ذخایر انرژی سوریه در آن قرار دارد و رویارو شدن با نیرو‌های آمریکایی که در این منطقه هستند، است.

«کما جفا» تحلیلگر سیاسی جهان عرب به اسپوتنیک گفت: «طرح کُردی در سوریه به پایان رسیده است. همه مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح طی ماه‌های آتی شاهد فعل و انفعالاتی در زمینه تن دادن به سازش با دمشق خواهد بود. اما شرق سوریه و مناطق تحت کنترل نیرو‌های سوریه دموکراتیک و اشغالگران آمریکایی طرح، اقدام نظامی و سیاسی مستقل خواهد داشت و عشایر و ساکنان شرق سوریه نقش اساسی طی ماه‌های آتی ایفا خواهند کرد.

طرح‌های تجزیه طلبانه آمریکا در شمال سوریه راه به جایی نخواهد برد. گروه‌های معارض دیگر باور کرده اند که سقف بالای خواسته‌ها راه به جایی نمی‌برد. ترکیه به دنبال ادغام جبهه النصره در دیگر گروه‌های میانه روتر است. به مصلحت ترکیه است که این جنگ پایان یابد. مناطق کفریا و الفوعه از طریق تلاش‌های مصالحه به آغوش دولت سوریه باز می‌گردد و حضور ساکنان این دو شهرک به تثبیت سریع‌تر امنیت و ثبات در آن پس از روند مصالحه کمک خواهد کرد. مناطق شمالی حلب نیز از طریق مصالحه به آغوش سوریه باز خواهد گشت».

محمد عباس تحلیلگر ارشد سوری نیز در گفتگو با اسپوتنیک با اشاره به دستاورد ارتش سوریه در دمشق اعلام کرد: «دستاورد بزرگی به دست آمده و اهداف سیاسی و نظامی و امنیتی محقق شده است. تروریست‌ها از دمشق و حومه آن‌ها رانده شدند و دمشق از حملات خمپاره‌ای در امان ماند. هدف ارتش سوریه پاکسازی جغرافیای سوریه از تروریستهاست و مفهومش این است که نیرو‌های ارتش سوریه به سوی ادلب در شمال یا درعا در جنوب یا التنف یا شمال به سوی خط رود فرات که آمریکا قصد دارد وضعیت خود را تحمیل کند حرکت خواهند کرد.

ارتش سوریه رویکرد دفاع سازنده یعنی اینکه دفاع در حمله است را برگزیده است. آمریکا از زورگویی و عربده کشی دست بر نخواهد داشت و در راستای طولانی کردن بحران سوریه گام بر می‌دارد به ویژه که این به نفع واشنگتن است که سوریه و همه کشور‌های منطقه بی ثبات باشند. آمریکا به دنبال جنگ است. آمریکایی‌ها به اوضاع از دید سود و تجارت می‌نگرند. آمریکایی‌ها ده‌ها کیلومتر از این منطقه دور هستند. آن‌ها از کشور‌های حوزه خلیج فارس پول می‌گیرند و خون ملت سوریه را به کار می‌گیرند و به ارتش‌های جایگزین از تکفیری‌ها و وهابی‌ها برای تحقق اهداف خود روی آورده اند و به عبارت دیگر چیزی از دست نمی‌دهند».

قدر مسلم آن است که عملیات ارتش سوریه برای سیطره بر همه اراضی این کشور در جنوب دمشق متوقف نخواهد شد
عملیات ارتش سوریه برای سیطره بر همه اراضی این کشور در جنوب دمشق متوقف نخواهد شد و به احتمال زیاد مسیر بعدی ارتش سوریه استان درعا خواهد بود. ارتش سوریه اعلامیه‌هایی طی روز‌های گذشته بر فراز مناطق تحت کنترل گروه‌های مسلح ریخته و از آن‌ها خواسته است که سلاح خود را بر زمین بگذارند و ادبیات عقل و توقف خونریزی را برگزینند. برخی منابع سوری نیز از اعزام نیرو‌ها و ارسال تجهیزات ارتش سوریه از حومه دمشق به جنوب سوریه به منظور شروع نبرد آزادسازی جنوب سوریه خبر داده اند.

اما نبرد جنوب حساسیت‌ها و شرایط خاص خود را دارا می‌باشد، زیرا در مجاورت اردن و فلسطین اشغالی است و مفهومش این است که عامل اسرائیلی و اردنی حاضر خواهند بود.
آزادسازی مناطق جدید و کنترل ارتش سوریه به شکل تدریجی بر سراسر سوریه سبب خواهد شد که در مذاکرات سیاسی دولت سوریه دست بالا را داشته باشد و معارضان حرفی برای گفتن نداشته باشند.

رفتار گروه‌های مسلح و تروریستی طی ماه‌های اخیر نیز نشان می‌دهد که آن‌ها به این باور رسیده اند که دیگر نمی‌توانند از نظر نظامی کاری دربرابر ارتش سوریه از پیش ببرند و از این رو در مناطق باقیمانده تحت سیطره این گروه‌ها باید شاهد تن دادن آن‌ها به سازش و بر زمین گذاشتن سلاح باشیم به ویژه که تلاش دمشق و متحدانش در وهله اول روند مصالحه است تا هم خونریزی نشود و هم زیر ساخت‌های باقیمانده تخریب نشود.

منبع: مهر

برچسب‌ها:

نظر شما