شناسهٔ خبر: 25716396 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

گزارش قدس انلاین ازنقدفعالیت یکساله دولت دوازدهم

انتقادهای اصولگرایان واصلاح طلبان مشهدی از دولت اعتدال/ ازضرورت ترمیم کابینه تا بکارگیری نیروهای جوان وچابک/یاس مردم ، نتیجه وعده های بدون عمل دولت

صاحب‌خبر -

قدس انلاین – سعید کوشافر:شاید بسیاری از مردم آخرین روز تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری را بخاطر داشته باشند. روزیکه دورقیب جدی انتخاباتی همزمان درمشهد حضور داشتندو هر دو برنامه های تبلیغاتی وسخنرانی خودرا برگزارکردند. روزیکه به واقع شور ونشاط انتخاباتی درتمام خیابانهای مشهد رویت میشد. این روز بدون هیچگونه حادثه ای به پایان رسید تا مردم مشهد نشان دهند که تاچه اندازه از شعور وفرهنگ سیاسی برخوردارند. شاید به همین دلیل است که  مشهد را میتوان دومین کانون سیاسی کشور پس از پایتخت نامید به گونه ای که بیشترین نشستهای سیاسی یا مناظرات بعد ازتهران درمشهد و درمجامع دانشگاهی یا سیاسی این کلان شهر برگزار میشود و گروههای رقیب از اصلاح طلب واصولگرا با خیال آسوده اندیشه های خودرا با مردم، دانشجویان ونخبگان جامعه درمیان میگذارندو بازتابهای انرا هم با کمال میل میپذیرند .

امسال برای دولت سالی پرماجرا شروع شد ؛سالی که آشوب ارزی درهمان روزهای اول کلید خورد و دولت را مجبور به اتخاذ تدبیری پرحرف وحدیث درعرصه اقتصاد کرد. اما یکی دوهفته اخیر اتفاقاتی درعرصه بین الملل رخ داد که دوباره نگاهها را معطوف به تصمیمات دولت کردو همین امر هم باعث شد تا مشهد به کانون  گفتمان گروههای سیاسی تبدیل شود ودهها سخنرانی وحداقل چندمناظره برگزار شود. گذشته از انچه مسافران سیاسی مشهد درجمع مردم این شهر بیان داشتند سیاسیون این شهر هم نقدها ودرخواستهای از دولت داشتند که درادامه فارغ ازنگاه جانبدارنه تقدیم میشود:

***استفاده از نیروی جوان و چابک دردولت

قائم مقام حزب موتلفه خراسان رضوی گفت: آقای روحانی باید از توانمندی‌های نیروی جوان و چابک استفاده می‌کرد و یکی از علل عدم موفقیت ایشان تاکنون همین موضوع  بوده است.

حسن قاسمی اظهار کرد: جناب آقای روحانی در یک کلام به دلیل امیدواری و  اعتماد بیش از حد به غربی‌ها کشور را در این چهار و پنج سال اخیر معطل قرارداد برجام کرد و خیلی از فرصت‌های طلایی را ایشان از دست دادند.

قائم مقام حزب موتلفه اسلامی در خراسان رضوی خاطرنشان کرد: آقای رئیس جمهور آنقدر که به ارتباطات با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اعتماد داشتند اگر به توانمندی‌های داخلی تکیه می‌کرد قطعا موفقیت بیشتری کسب می‌کرد.

وی تصریح کرد: نکته دوم این است که مواجه آقای روحانی  با منتقدین بسیار ضعیف و غیر منطقی است و به نظر من ایشان صادقانه برخورد نمی‌کنند و همه تقصیرات را به گردن دیگران می‌اندازد و به گونه‌ای سخن می‌گویند که برداشت‌ها چندگانه می‌شود.

قاسمی با بیان اینکه آقای روحانی فرصت‌های طلایی نظام را فدای اعتماد به غربی‌ها کردند،گفت: ایشان تمام ارکان نظام را به برجام موکول کرد و  نتیجه‌ برجام هم با خروج آمریکا اینگونه شد. وی عنوان کرد: در هرحال ما نمی‌خواهیم برای ایشان کارنامه سیاه ترسیم کنیم ولی در کل آقای روحانی آمدند تا شعارها و امیدهای مردم را عملیاتی کنند و متاسفانه این‌ها عملیاتی نشد.

قائم مقام حزب موتلفه خراسان رضوی با اشاره به اینکه آقای روحانی از یک نیروی انسانی ناتوان استفاده می‌کند، بیان کرد: آقای روحانی باید از توانمندی‌های نیروی جوان و چابک استفاده می‌کرد و یکی از علل عدم موفقیت ایشان همین قضیه بوده است.

قاسمی اظهار کرد: نارضایتی‌هایی که نسبت به حاکمیت به وجود آمده به خاطر عملکردهای مسئولین است و به دلیل بی‌لیاقتی بخشی از مدیران مملکت که متصدی  امور اجرایی هستند نارضایتی‌هایی ایجاد شده‌ است. 

***ضرورت تغییر در تیم اقتصادی دولت

سرپرست حزب اتحاد ملت در خراسان رضوی گفت: دولت آقای روحانی باید به ویژه در حوزه اقتصاد تصمیم جدی بگیرد و تیم اقتصادی خود را تغییر دهد و نیروهایی را به کار بگیرد که با توجه به شرایط جدید بتوانند به دولت برنامه دهند.

بهمن شیردل اظهار کرد: روحانی در ایام  انتخابات و تشکیل دولت دوم خود وعده‌های خوبی داد و مردم نیز امیدوار بودند که حداقل به قسمت عمده ای از وعده های خود عمل کند، اما متاسفانه بعد از معرفی کابینه دولت دوازدهم، مردم تا حدی دچار یأس و ناامیدی شدند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب عنوان کرد: بنا بود دولت چابکی سر کار بیاید و مشکلات را در زمینه های مختلف و بویژه در حوزه اقتصاد حل کند، اما تیمی که چیده شد، مردم را ناامید کرد، علت انتخاب بعضی از وزرا کابینه تا امروز هنوز مشخص نشده است. شاید در آینده ای نزدیک آقای روحانی مجبور شود که در این رابطه صحبت کند.

شیردل با بیان اینکه امیدوار بودیم بعد از اینکه دولت برجام را به فرجام رساند، مقداری از مشکلات اقتصادی مردم کمتر و موانع موجود در تجارت جهانی و داخلی برطرف شود، تصریح کرد: متأسفانه مشکلات روزبه روز بیشتر می شود. دولت آقای روحانی باید به ویژه در حوزه اقتصاد تصمیم جدی بگیرد و تیم اقتصادی خود را تغییر دهد و نیروهایی را به کار بگیرد که با توجه به شرایط جدید بتوانند به دولت برنامه دهند و مسائل و مشکلاتی را که مردم گرفتار آن هستند، کمتر کنند.

سرپرست حزب اتحاد ملت در استان خراسان رضوی، فعالیت های پررنگ احزاب و گروه های سیاسی در دولت روحانی یکی از فعالیت های قابل تقدیر و موفق دولت تدبیر و امید عنوان و خاطر نشان کرد: احزاب زیادی در این دوره توانستند مجوز و پروانه فعالیت بگیرند، اما در حوزه داخلی به ویژه در وزارت کشور باید تصمیم دیگری گرفته می شد هنوز در خصوص بعضی از استانداران و بعضی از فرمانداران مشکل وجود دارد و صحبت های آقای روحانی به خوبی تبیین نمی شود.

***دولت درحال ازدست دادن پشتوانه مردمی

رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی خطاب به رئیس جمهورگفت: سرمایه اصلی انقلاب مردم هستند، شما به جهت تصمیمات دیرهنگام دولت در حال از دست دادن پشتوانه خود هستید و قوای دیگر به شکل دیگری این کار را می کنند.

حسین امینی اظهار کرد: شرایط شما و فشارهای داخلی و بین المللی را درک کرده و بر این باوریم که به نظرات قبلی خود همچنان پایبند هستید.اما برخی از وزرای دولت و برخی مسئولان استانی توان پیگیری این نظرات را نداشته و یا نمی‌خواهند به آن رسیدگی کنند، در واقع منتظر هستند در رابطه با هر مساله‌ای شخص رئیس جمهور موضع گیری نماید، جریان‌هایی خواسته و ناخواسته امید و اعتماد را هدف گرفته در حالی همه از این وضع متضرر می‌شویم و دود آن به چشم همه می‌رود.

 امینی ادامه داد: وقتی در سفرهای استانی به افتتاح پروژه های بزرگ شما توجه می کنید، خوشحال می شویم که کشور به سمت توسعه حرکت دارد ولی وقتی در جامعه به مشکلات مردم می‌نگریم و بیکاری ده‌ها هزار تحصیل‌کرده را نگاه می‌کنیم دلگیر و نگران می شویم.

رئیس ستاد انتخاباتی روحانی در خراسان رضوی با طرح این پرسش که آیا در مساله تخم مرغ و ارز نمی شد زودتر تصمیم گیری کنید، بیان کرد: چرا از رئیس بانک مرکزی درخواست نمی کنید پشت پرده ارز را برای مردم توضبیح دهد، چرا وزیر اقتصاد به صحنه نمی‌آید و برنامه‌های ارز را برای مردم احصا نمی‌کند؟

***عدم تناسب وعده‌ها با توان دولت

دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی ایران درخراسان رضوی گفت: عدم تناسب وعده‌ها با توان دولت، به سرخوردگی مردم می‌انجامد.

امیر اقتناعی ، اظهار کرد: اگر بخواهیم بر اساس وعده‌هایی که در دوره انتخابات سال ۹۶ از سوی آقای روحانی مطرح شد و همچنین خواست بدنه‌ی اصلاح طلبی و مردمی که به دنبال اصلاح امور و تغییر وضعیت در حوزه‌های مختلف در کشور بودند قضاوت کنیم، باید گفت متاسفانه دولت آقای روحانی نمره قابل قبولی از منظر افکار عمومی دریافت نمی کند.

وی ادامه داد: اما اگر بخواهیم بر اساس مولفه‌هایی که در ساخت قدرت و فضای سیاسی جامعه ایران وجود دارد قضاوت کنیم، عدم تحقق شعارها و وعده‌های انتخاباتی، بخشی ناشی از مناسبات درون ساخت قدرت سیاسی در ایران و بخشی دیگر هم به عدم استفاده از نیروهای مناسب، توانمند و معتقد به اهداف، برنامه‌ها و شعارهای دولت آقای روحانی مرتبط می باشد که نمونه‌ های آن را، هم در میان وزرا و هم در میان مدیران استانی و شهرستانی شاهد هستیم. افرادی که به لحاظ درونی به شعارها و وعده‌های دولت باور ندارند و پایبند بدانها نیستند و بر اساس آنها عمل نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای جدی مقابله با فشارهای خارجی و مسائلی که در سطح بین المللی روی می‌دهد این است که حداقل در داخل کشور شاهد انسجام باشیم. این انسجام نیز در دو سطح اتفاق می‌افتد؛ یکی انسجام در مجموعه مسئولین عالی‌رتبه نظام است که قطعا باید انسجام و هماهنگی لازم برای مقابله با خارج را داشته باشند و دیگری انسجام در درون خودِ مجموعه دولت، سازمان‌ها و ارگان‌های زیرمجموعه دولت است.

*** دولت برای خود دشمن تراشی نکند

رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری در خراسان رضوی گفت: لازمه اقتدار بیشتر این است که هرفردی در مسئولیتی که دارد به سمت مسئولین و گروه‌های دیگر و نیز به سمت وحدت رویه و کار گرایش پیدا کند.

سیدمحسن بنی‌هاشمی ، اظهار کرد: دولت آقای روحانی و شعارهای ایشان چه در دوره اول و چه در دوره دوم دارای مقبولیتی عمومی است، اما این درصد قابل توجهی از این شعارها در دولت اول اجرا شده و درصدی نیز اجرا نشده است.

وی افزود: مردم توقع دارند که این شعارها در دوره دوم در حد بیشتری نسبت به دوره اول اجرا شود، هنوز شعارهای رئیس جمهور در حد توقعی که مردم داشتند محقق نشده مگر اینکه همه در آینده کمک و رئیس جمهور و دولت‌شان تلاش بیشتری کنند تا این شعارها به نفع مردم و انقلاب انجام شود.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه راه‌حل اینکه رئیس جمهور بتواند شعارهای خود را محقق کند این است که مردم را تقسیم نکند، عنوان کرد: ایشان رئیس جمهور همه مردم هستند. زمانی که با عده‌ای اختلاف نظر و سلیقه دارند، به صورت پرخاشگری یا توهین عمل نکنند، بلکه به کسانی هم که جزو آحاد مردم هستند و به ایشان رای ندادند، احترام بگذارند و از امکانات، موقعیت و توان آنها در جهت حل مشکلات مردم و بالا بردن قدرت جمهوری اسلامی بهره ببرند.

بنی‌هاشمی ادامه داد: ایشان شعار وحدت می‌دهند، اما در عمل حرف‌های چندپهلو می‌زنند و عده‌ای را ناراحت می‌کنند. ایشان مجبور نیست که برای خود دشمن‌تراشی کند، آنهایی هم که به آقای روحانی رای ندادند، ایشان را رئیس جمهور و رئیس دولت جمهوری اسلامی می‌دانند و به خاطر کشور، مردم و حل مشکلات آنها  اکثرا مایل هستند که به ایشان کمک کنند زیرا کمک کردن به نفع همه است و با این کار مشکل مردم حل و کشور متحد شده و ارتقا پیدا می‌کند.

نظر شما