شناسهٔ خبر: 25715819 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

داستان موفق ترین شرکت املاک آسیایی را بدانید

یانگ هویان دختر یانگ گائوکیانگ، موسس شرکت کانتری گاردن است. این شرکت چینی در حوزه املاک، ساخت و ساز و هتل‌داری فعال است و در سال 2016 درآمدی بالغ بر 23 میلیارد دلار داشت. یانگ هویان با 26.3 میلیارد دلار ثروت در جایگاه 30 فهرست بلومبرگ قرار دارد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / داستان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های حوزه املاک و یکی از سودآورترین کسب‌وکارهای آسیا و جهان از پسری شروع شد که در سال 1954 در بخش جنوبی چین به دنیا آمد. یانگ پسر یک کشاورز ساکن در استان گوانگ‌دونگ بود. یانگ دهقان‌زاده‌ای بود که در جریان سال‌های پس از اصلاحات در چین و دوران بعد از انقلاب فرهنگی این بخت را پیدا کرد که سخت کار کند و بختش را جدای از ارثیه کشاورزی خانوادگی، در دنیای املاک دنبال کند.

در هر طبقه از ساختمان مرکزی شرکت کانتری گاردن جملات مختلفی به دیوار زده شده است: «زندگی منصفانه نیست، به این حقیقت عادت کن. دنیا به میزان اعتمادبه­نفس تو اعتنایی ندارد. دنیا از تو انتظار دارد قبل از اینکه به خودت ببالی، کاری را به ثمر برسانی.» اینها جمله‌های نقل‌قول‌شده از بیل گیتس، از موسسان شرکت مایکروسافت است که هزاران کیلومتر دورتر از سیلیکون ولی، از دفتر مرکزی کانتری گاردن در گوانگ دونگ چین سردرآورده است. یانگ 66 ساله یکی از ثروتمندترین مردان چین به تجربه دریافته است که در زندگی عدالتی وجود ندارد. موآمو

نشریه استرِیتس در مطلبی نگاهی به گذشته یانگ داشته و در بخشی هم از قول خود او در مورد دوران تحصیلش نوشته است: «خاطرم هست 16 ساله بودم و حتی نمی‌توانستم از پس پرداخت هفت یوآن شهریه مدرسه برآیم و مجبور بودم برگردم سر زمین و کار کنم. خوشبختانه معلمم به خانه‌مان رفت و به پدرم گفت که من دانش‌آموز بدی نیستم و درس خواندن کار خوبی است.» او توانست با بورسیه‌ای برای پرداخت شهریه مدرسه و کمی هم خرج زندگی، درس خواندن را ادامه دهد. اما دوره انقلاب فرهنگی خیلی زود از راه رسید و دیگر کتابی در کتاب‌فروشی‌ها پیدا نمی‌شد. یانگ با هم‌کلاسی‌هایش به کهنه‌فروشی‌ها می‌رفتند تا دسته‌دسته کتاب‌های درسی قدیمی را بخرند و وقتی کار خواندنشان تمام می‌شد آنها را با کتاب‌های دیگر تعویض می‌کردند.

امروزه یانگ یک دبیرستان را در همان منطقه‌ای که در آن بزرگ شده بود اداره می‌کند، مدرسه‌ای که تحصیلات رایگان را برای فرزندان خانواده‌های تهی­دست فراهم می‌کند. از سال 2002 که این مدرسه تاسیس شد تاکنون بیش از 1800 دانش‌آموز از آنجا فارغ‌التحصیل شده‌اند. او همچنین دو موسسه آموزش مهارت‌های حرفه‌ای تاسیس کرده است که تحصیل در آنها هم رایگان است.

کانتری گاردن

یانگ هم در شالیزارها کار کرده بود و هم دامداری‌ها، بعد از تجربه زندگی کشاورزی مدتی را هم به عنوان کارگر ساختمانی گذرانده بود. از ابتدا یک چیز برایش مشخص بود: زندگی به عدالت تقسیم نشده پس باید سخت کار کرد. سال 1992 بود که او در شهر شوند در گوانگ دونگ شرکت کانتری گاردن را تاسیس کرد. شرکتی که از صفر کارش را شروع کرد اما خیلی سریع توانست جای خودش را در بازار توسعه املاک، ساخت‌وساز، مدیریت زمین و هتل‌داری باز کند.

کانتری گاردن که در بازار بورس هنگ‌کنگ به ثبت رسیده است از سال 2011 و از سوی نشریه فوربز در فهرست 500 شرکت بزرگ سهامی عام در دنیا قرار گرفته است. این شرکت در چین کاملا معروف است و البته تلاش دارد تا این شهرت را به دیگر کشورها هم بکشاند. نخستین پروژه برون‌مرزی این شرکت ساخت یک شهرک در مجموعه‌ای 2 هزار هکتاری در جزیره اسکندر مالزی است: کانتری گاردن دانگا بِی. شروع این پروژه و میزان فروشش در روز اول در نوع خود رکوردی محسوب می‌شود. در نخستین روز پروژه شرکت کانتری گاردن توانست بیش از 1.5 میلیارد دلار سرمایه جذب کند. حالا بیش از 6 هزار نفر در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و قرار است مالک و یا ساکن این مجموعه ساحلی شوند. دومین پروژه شرکت در مالزی هم پروژه موفقی از کار درآمد، ساخت و ساز مجموعه‌ای در سمینوی با نام دایموند سیتی در مرحله اولش در سال 2014 توانست 70 درصد از واحدهایش را پیش‌فروش کند.

کار شرکت کانتری گاردن حالا در استرالیا هم دنبال می‌شود. پروژه این شرکت در شهر سیدنی فروش بسیار خوبی داشت. در ماه ژوئن سال 2014 تعداد 296 دستگاه آپارتمان در منطقه راید گاردن، ظرف مدت 3 ساعت به فروش رفت و 169 میلیون دلار به درآمد شرکت اضافه کرد.

در سایت شرکت کانتری گاردن توضیح داده شده است که شرکت به سمت تمرکز بر روی بهره‌وری انرژی و شهرهای سبز حرکت می‌کند و به عنوان نمونه پروژه این شرکت در جزیره اسکندر مالزی قرار است شهری هوشمند باشد با زیرساخت متناسب با محیط‌زیست و نمونه‌ای از آنچه شهرهای آینده باید باشند. این شرکت به خاطر تاکید بر همین در کنفرانس «مسکن و توسعه شهری پایدار» موفق به دریافت جایزه «برنامه‌ریزی و طراحی مسکن جهانی» از سوی سازمان ملل متحد شد. این شرکت توانست با به‌روز کردن خود در مقاطع مختلف همگام با آنچه نیاز بازار است پیش برود. ابتدای کارش هم‌زمان با اوج تقاضا برای شهرنشینی و آپارتمان‌نشینی بود و ورود به حوزه ساخت و ساز این شرکت را وارد یکی از پرسودترین بازارهای جهانی کرد و حالا نوبت به آن رسیده است که با تمرکز بر روی شهرهای آینده و طراحی و ساخت ساختمان‌های سبز و متناسب با محیط زیست و البته با در نظر گرفتن بهره‌وری انرژی، با موج جدید شهرسازی همراه شود.

یانگ کوچک

یانگ هویان دختر یانگ گائوکیانگ به خاطر میلیاردر شدن در جوانی مشهور است. هویان در سال 1981 در شهر شوند، همان زادگاه پدرش متولد شد. آن زمانی که پدرش کارش را در حوزه ساخت و ساز آغاز کرد هویان 5 ساله بود. یانگ به عنوان مدیر یکی از شرکت‌های محلی حوزه ساخت و ساز مشغول به کار شد. سال‌ها از اجرای اصلاحات در چین و انقلاب فرهنگی این کشور گذشته بود و روزگار داشت راه خودش را می‌رفت. چین در میانه موج بزرگ شهرنشینی بود و نیاز به آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی روز به روز بیشتر احساس می‌شد. همراه با اوج گرفتن شهرنشینی و نیاز به ساخت و ساز، یانگ که سال‌ها تجربه کار در این حوزه را هم به دست آورده بود شرکت ساختمانی کانتری گاردن را تاسیس کرد. از ابتدا این شرکت تمرکزش را بر روی ساخت و مدیریت املاک و ساختمان‌های مسکونی گذاشت و بعد وارد حوزه هتل‌داری در شهرهای مختلف در سراسر چین شد. هویان همراه با شرکت پدرش بزرگ شد و قد کشید. یانگ همان‌طور که برای توسعه شرکت نقشه می‌کشید برای آینده شرکت هم برنامه‌هایی داشت، آینده‌ای که قرار بود به دست دخترش سپرده شود و برای همین بود که از نوجوانی و زمانی که هویان دانش‌آموز دبیرستانی بود او را با خودش به جلسات هیئت مدیره می‌برد.

هویان برادر بزرگ‌تری هم داشت که شاید گزینه اول جانشینی پدر به شمار می‌رفت اما برادرش سال‌ها قبل درگذشته بود و پس از مرگ او بود که یانگ عمده سهام شرکت را در سال 2005 به دخترش منتقل کرد. اما به میراث بردن این ثروت ناگهانی نبود. هویان که از سنین کم در جریان کسب و کار پدر بود و با آنچه در جلسات هیئت مدیره می‌گذشت آشنا شده بود، در 23 سالگی و پس از اینکه مدرکش را از دانشگاه ایالتی اوهایو در رشته بازاریابی و تدارکات گرفت، توسط پدرش به استخدام شرکت درآمد تا به عنوان منشی شخصی او مشغول به کار شود. او در شرکت بر روی استراتژی‌های توسعه، برنامه‌ریزی سرمایه‌گذاری و برنامه­ریزی پروژه کار کرد. هایان یک سال پس از به ارث بردن سهام پدر، سهام سه نفر از دیگر موسسان شرکت را هم خرید.

وقتی در سال 2007 شرکت کانتری گاردن، 1.65 میلیارد دلار در عرضه سهامش در بازار بورس هنگ‌کنگ به دست آورد، هویان یانگ در 25 سالگی تبدیل به ثروتمندترین زن چین شد. این موفقیت بزرگ سبب شد تا در جریان عرضه سهام، سرمایه‌گذاران بزرگی از جمله لی گا کی، چنگ یو تونگ و برابرت کاک جذب این شرکت شوند. حالا خواهر کوچک‌تر هایان، به نام ژیئینگ هم وارد کسب و کار خانوادگی­شان شده و به عنوان مدیر اجرایی شرکت مشغول به کار است.

منبع: ماهنامه آینده نگر 

برچسب‌ها:

نظر شما