شناسهٔ خبر: 25715660 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

تولید زولبیای رنگی ممنوع

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تأکید بر این‌که استفاده از هرگونه رنگ در تولید زولبیا ممنوع است، گفت: تاکنون تخلفی در این زمینه در مشهد مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
علی‌اصغر حسنی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این‌که «با توجه به افزایش استفاده از زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان نظارت‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر قنادی‌ها افزایش یافته است»؛ اظهار کرد: پیش از آغاز ماه مبارک رمضان نیز جلسه‌ای با اتحادیه قنادی‌ها داشتیم و مشخص کردیم واحدهای صنفی باید در تولید این محصول چه شرایط بهداشتی را رعایت کنند، هم‌چنین همکاران ما در ساعات اداری و غیراداری از قنادی‌ها بازدید داشته و نمونه‌برداری انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: نظارت‌های بهداشتی روی شرایط بهداشتی مکان‌هایی که باید این موادغذایی را تولید کنند و روی شرایط بهداشت فردی و تجهیزات و کنترل کیفی موادی که استفاده می‌کنند، انجام می‌شود. هم‌چنین نمونه‌برداری‌هایی در محل بر روی روغن مورد استفاده انجام می‌شود که در آن هم کیفیت روغن و هم سوختگی روغن کنترل می‌شود. علاوه بر این در نمونه‌برداری دیگر بار میکروبی محل تولید کنترل شده و مورد دیگر نمونه‌برداری در خصوص عدم استفاده از رنگ است.

حسنی با بیان این‌که «قنادی‌هایی که در سال گذشته در تولید زولبیا از رنگ استفاده کردند امسال اجازه تولید ندارند»، تصریح کرد: در سایر قنادی‌ها نیز هم در این خصوص خوداظهاری کرده و نمونه‌هایی برای آزمایش در اختیار همکاران ما قرار می‌دهند، هم‌چنین کارشناسان بهداشت محیط به صورت تصادفی نمونه‌برداری می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از هرگونه رنگ در تولید زولبیا ممنوع بوده و غیرمجاز است و قنادی‌ها تنها می‌توانند از زعفران در تولید زولبیا و بامیه استفاده کنند.  

مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشگی مشهد با اشاره به این‌که «تاکنون موردی در این زمینه مشاهده نشده است»، بیان کرد: تنها نگرانی ما از واحدهای غیرمجاز و خانگی تولید زولبیا و بامیه است که هیچ‌گونه نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد، زیرا تمامی قنادی‌ها کنترل شدند و مشکل خاصی در این زمینه، چه از لحاظ مواد اولیه مصرفی و چه از لحاظ بسته‌بندی و چه نحوه حمل‌ونقل وجود ندارد و همه تحت نظارت و کنترل قرار دارد.

وی اضافه کرد: با این وجود از مردم می‌خواهیم زولبیا و بامیه را صرفاً از قنادی‌ها تهیه کنند و اگر تخلفات بهداشتی مشاهده کردند می‌توانند با شماره 190 تماس بگیرند تا در سریع‌ترین زمان رسیدگی انجام شود.

نظر شما