شناسهٔ خبر: 25715626 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

آيا راه اندازي دوباره صرافي ها مشكل دلار كشور را حل مي كند؟

همه چيز درباره تصميم تازه بانك مركزي/ فقط حواله ارزي!

چه صرافي آزاد چه صرافي بانك ها موظفند كه كار خود را از طريق نيما انجام دهند و درواقع صراف صرفا واسطه اي بين سامانه نيما و متقاضي دلار است.

صاحب‌خبر -
پول نيوز - در حالي كه رسانه هاي مختلف، خبر از بازگشت صرافي ها به بازار ارز مي دهند، به نظر مي رسد اتفاق خاصي در اين بازار طلسم شده نخواهد افتاد. بررسي هاي ميداني خبرنگار پول نيوز نشان مي دهد كه با وجود سخت گيري هاي بانك مركزي هنوز زير پوست چهار راه استانبول، دلار با قيمت هاي گزافي دلالي مي شود و خريداران واقعي مستاصل‌اند.

حالا بانك مركزي اعلام كرده است كه با اعمال تغییراتی در برخی موارد بخشنامه ارزی بانک مرکزی امکان خرید ارز از صرافی‌ها هم دوباره فراهم شده است اما قرار نيست روند آن مانند سابق باشد. این خرید در سامانه یکپارچه ارزی (نیما) انجام می‌شود و به هیچ عنوان به معنی ورود صرافی‌ها به خرید و فروش ارز در بازار آزاد نیست.

نا به ساماني هاي بازار ارز در زمستان سال گذشته آغاز شده و به عيد نوروز رسيد. حتي در تعطيلات نوروزي هم دلار نرخ 5 هزار تومان را تجربه كرد تا اينكه بيست و يكم فروردین‌ماه سال جاری سیاست جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد و بر اساس آن خرید و فروش ارز در بازار آزاد و توزيع دلار به شكل اسكناس كلا ممنوع شد.

بعد از ايجاد اين محدوديت ها قرار شد كه بانك ها، عمده عرضه و تقاضا كه توسط صادرکنندگان و واردکنندگان انجام می‌شود را در سامانه یکپارچه ارزی به نام نيما وارد كنند تا بانک مرکزی کنترل لازم و كافيرا خود انجام دهد.

در واقع بررسيجزئیات بخشنامه اخیر بانک مرکزی به ما مي گويدکهدست متقاضی ( كه همان فعالان اقتصادي و اشخاص خاص مورد تاييد هستند) حالا بازتر شده است. متقاضي در دو ماه اخير برای دریافت و تامین ارز خود بايد صرفا از کانال بانک‌ها وارد شده و مراحل آن را انجام داده و ارز را تحويل مي گرفت اما الان مي تواند در زمانی که قرار است ارز مورد نیاز را از صرافی تحویل بگیرد هم سراغ صرافي بانك ها رود هم سراغ صرافي هاي معمولي.به عبارت ساده تر متقاضي در این حالت آزاد گذاشته شده و می‌تواند ارز مورد نیاز خود را از صرافی مورد نظر خود که البته صرافی‌های مجاز حاضر در سامانه نیما هستند تهیه کند.

خانزادي يكي از صرافان بازار ارز درباره تبعات اين بخشنامه تازه به پول نيوز مي گويد: واقعيت اين است كه هيچ اتفاق خاصي نيفتاده است. همان كاري كه در گذشته صرافي بانك مي كرد امروز صرافيهاي مجاز و مورد تاييدبانك مركزي هم مي توانند انجام دهند. كافي است با كد ثبت سفارش خود به يكي از واحدهاي صرافي هاي مجاز مراجعه كند.

اين كارشناس توضيح مي دهد: چه صرافي آزاد چه صرافي بانك ها موظفند كه كار خود را از طريق نيما انجام دهند و درواقع صراف صرفا واسطه اي بين سامانه نيما ومتقاضي دلار است.

خانزادي با تاكيد بر اينكه هنوز خريد و فروش اسكناس در بازار ارز ممنوع است گفت: دلار فعلا به صورت حواله اي جا به جا مي شودو منبعيد مي دانم كه با اين روند اتفاق مثبتي در بازار بيفتد.

خانزادي افزود: از طرفي دلار 4 هزار و 200 توماني امتياز بزرگي براي تاجران است كه ممكن است بساط رانت و دلال بازي را در شرايطي كه دلار در بازار ازاد تا 6 هزار و 500 تومان هم معامله مي شود، مانند سابق راه بياندازد.

خانزادي گفت: البته فعلا براي صدور نظر قطعي زود است و شايد بهتر باشد چند روزي براي ديدن نتايج صبر كنيم.

برچسب‌ها:

نظر شما