شناسهٔ خبر: 25715386 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

لهستان به دنبال دفاع از موضع واشنگتن درباره برجام در میان اعضای اتحادیه اروپا

نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد که کشورش تمایل دارد تا در تنش میان آمریکا و اروپا بر سر برنامه هسته‌ای ایران، نقش میانجی را ایفا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سران لهستانی در موضعی متفاوت با دیگر کشورهای اروپایی در زمینه توافق هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند که تمایل دارند از موضع‌آمریکا دفاع کنند. در همین راستا «ماتئوس موراویکی» نخست‌وزیر لهستان اعلام کرد که ورشو قصد دارد تا در زمینه تنش اخیر میان آمریکا و اروپا  در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران، نقش کشور میانجی و پل ارتباطی را داشته باشد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتینک،  این موضع‌گیری در شرایطی است که «یاک زکچاپوتویچ» وزیر خارجه این کشور روز گذشته در جریان دیدار با «مایک پامپئو» همتای آمریکایی خود اعلام کرد که نگرانی آمریکا درباره توافق هسته‌ای با ایران را با توجه به ابعاد  راهبردی و امنیتی درک می‌کند با این حال از موضع هم‌پیمانان لهستان در اتحادیه اروپا در این زمینه کاملا حمایت می‌کند و تلاش می‌شود تا پیامدهای منفی اقتصادی ناشی از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و اعمال مجدد تحریم‌ها علیه این کشور از بین بروند.

از این اقدام به عنوان گامی دیگر در هماهنگ شدن لهستان با آمریکا و افزایش روابط میان این دو کشور یاد می‌شود. ورشو، روابط با واشنگتن را به عنوان تضمینی برای همکاری نظامی خود و ضمانتی برای امنیت کشور دانسته است. روابط دوجانبه میان ۲ کشور به خصوص پس از قرارداد سیستم دفاع موشکی با آمریکا به ارزش ۴.۷۵ میلیارد دلار  افزایش چشمگیری داشته است. قرار است  ۱۶ پرتابگر، ۴ ایستگاه رادار و ۲۰۸ موشک در آینده نزدیک تحویل داده شوند که در مرز روسیه مستقر خواهند شد. وزارت دفاع لهستان نه تنها  هزینه‌های کمتری را برای سیستم دفاع هوایی آمریکا تامین کرد بلکه در زمینه تسریع زمان تحویل هم با آمریکا به توافق رسید.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که سران لهستان قصد دارند تا از موضع دولت آمریکا در زمینه خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران در میان اعضای اتحادیه اروپا دفاع کنند.

ورشو علاوه بر این مورد، در زمینه موارد متعددی با بروکسل  اختلاف دارد که موضع‌گیری این کشور در زمینه سیاست های مهاجرتی و اصلاحات اخیر در زمینه مسایل قضایی از این دست هستند.

نظر شما