شناسهٔ خبر: 25714011 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تعلیق فعالیت های مشترک شرکت بریتیش پترولیوم و ایران

بر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت نفتی BP (بریتیش پترولیوم) تمامی فعالیت های خود بر روی میدان گازی ''رام'' (Rhum) در دریای شمال (آب های ساحلی اسکاتلند) را به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران متوقف کرده است. لازم به ذکر است که بریتیش پترولیوم ۵۰ درصد از مجموع سهام مربوط به انجام عملیات در میدان گازی رام را در اختیار داشته و ما بقی متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

صاحب‌خبر -

تعلیق فعالیت های مشترک شرکت بریتیش پترولیوم و ایرانبر اساس گزارش های منتشر شده، شرکت نفتی BP (بریتیش پترولیوم) تمامی فعالیت های خود بر روی میدان گازی ''رام'' (Rhum) در دریای شمال (آب های ساحلی اسکاتلند) را به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران متوقف کرده است. لازم به ذکر است که بریتیش پترولیوم ۵۰ درصد از مجموع سهام مربوط به انجام عملیات در میدان گازی رام را در اختیار داشته و ما بقی متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today ، بریتیش پترولیوم (که رییس آن رابرت دادلی شهروند آمریکا است) با فروش سهام خود در میدان گازی رام به مبلغ ۴۰۰ میلیون دلار به یک شرکت انگلیسی دیگر به نام ''Serica Energy'' موافقت و دلیل این کار را اعمال مجدد تحریم های اقتصادی توسط آمریکا علیه ایران عنوان کرده است.

تعلیق فعالیت های مشترک شرکت بریتیش پترولیوم و ایران

این شرکت در بیانیه ای اذعان کرده است که ''بریتیش پترولیوم تصمیم دارد تا برخی از عملیات برنامه ریزی شده بر روی میدان گازی رام را متوقف کرده و (به جای آن) به طور شفاف تاثیر تحریم های اخیر دولت آمریکا را در خصوص (فعالیت اقتصادی بر روی) میدان گازی رام بررسی کند... بریتیش پترولیوم همیشه به تحریم های در حال اجرا پایبند می ماند''. تا کنون بریتیش پترولیوم مجوز فعالیت های اقتصادی خود در میدان گازی رام را از یکی از اداره های داخلی وزارت خزانه داری آمریکا به نام ''اداره ی کنترل اموال خارجی'' (OFAC) کسب می کرده است. آخرین مجوزی که وزارت خزانه داری آمریکا برای شرکت بریتیش پترولیوم صادر کرد متعلق به ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ بود و این مجوز در ماه سپتامبر سال جاری منقضی خواهد شد.

افزون بر این، شرکت های بریتیش پترولیوم و Serica در حال مذاکره با مقامات بریتانیا و آمریکا هستند تا از عدم نقض تحریم های اعمال شده علیه ایران که در روز ۸ می توسط دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا اعلام شده بود اطمینان کسب کنند. گفته می شود برای اینکه شرکت Serica هم بتواند فعالیت ها بر روی میدان گازی رام را ادامه دهد باید از وزارت خزانه داری آمریکا مجوزی جدید کسب کند.

در پایان باید خاطر نشان گردد که شرکت بریتیش پترولیوم در سال ۱۹۷۰ میلادی (۹ سال پیش از انقلاب اسلامی ایران) میدان گازی رام را کشف کرده و در سال ۲۰۰۰ فعالیت های خود را بر روی این میدان گازی به دلیل تحریم های آمریکا و اروپا علیه فعالیت های هسته ای ایران متوقف کرده بود. بر اساس قراردادی که پیش از انقلاب در خصوص میدان گازی رام بسته شده بود، ۵۰ درصد از درآمد به دست آمده از بهره برداری این میدان گازی متعلق به شرکت ملی نفت ایران است.

نظر شما