شناسهٔ خبر: 25713723 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

اینستاگرام؛ دکتر عبدالله گنجی:

به بهانه سالروز دوم خرداد 1376

دکتر عبدالله گنجی، مدیر مسئول روزنامه جوان، در اینستاگرام خود با انتشار مطلبی با عنوان "به بهانه سالروز دوم خرداد1376" نوشت...

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین، دکتر عبدالله گنجی در اینستاگرام خود با انتشار مطلبی با عنوان "به بهانه سالروز دوم خرداد1376" نوشت: دوم خرداد 1376 اولین انتخابات رقابتی ریاست جمهوری در ایران بود که بعد از تکوین دوگانه چپ و راست اتفاق افتاد. تا قبل از آن ستاره ای کاندیدا می شد و رقبا هم با او فاصله نجومی داشتند و نتیجه انتخابات هم نیاز به پیش بینی تحلیلی نداشت. اما از رای مردم در آن روز سه تفسیر شد:

1- مقام معظم رهبری آن را حماسه بزرگ خواند و بعدا نیز آن را دور کننده یک تهدید از کشور اعلام کردند

2- بخشی از جریان پیروز آن را نه به یک جناح خواندند که بد عمل کرده است و مردم از آن روی گردان شده اند

3-بخشی از جریان پیروز رای مردم را "نه به جمهوری اسلامی" تفسیر و بر همین مبنا برای عملیاتی کردن این "نه"برنامه ریزی کردند.رای مردم را نه"برای نظام" که"برنظام" تفسیر کردند وبه دو روش"استحاله پارلمانی" و "جنبش اجتماعی" برای تغییر ماهیت حقیقی نظام تلاش کردند.

در نقطه ای که بعد از 21 سال ایستاده ایم؛نگرش دوم هنوز در مجلس و دولت حضور پررنگ دارد اما دسته سوم دو پاره شد بخشی که عجله زیادی برای مبارزه با نظام داشتند و جمهوری خواهی سکولار را خارج از لفافه فریاد می زدند به در و دیوار نظام کوبیده شدند و جلای وطن کردند. پاره دوم در درون کشور هستند اما مسیر قدرت برایشان تقریبا مسدود شد ونتوانستند به اعتماد سازی روی آورند .خودشان نیز گرفتار بین سیاست ورزی و روشنفکری هستند. هم می خواهند پرچم دار نظر پردازی و جامعه مدنی باشند و هم می خواهند بخشی از قدرت باشند و اینچنین داستان اصلاح طلبی دویست ساله در ایران در کانتکس غربگرایی به عنوان یک خط طولی _پس از آشنایی ایرانیان با غرب_ ادامه دارد.البته سیاست احمدی نژاد که همه یک طرف و من هم یک طرف، رقبای انروز را به هم نزدیک کرد و مساله مشترک برایشان تعریف کرد.

نظر شما