شناسهٔ خبر: 25713683 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

احمدی لاشکی:

شورای سنجش و پذیرش سهم معدل در کنکور را تعیین می‌کند/ با چند درس توانایی دانش‌آموزان مشخص نمی‌شود

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درخصوص چرایی تاثیر 25 درصدی سنوات تحصیلی در کنکور سراسری، گفت: شورای سنجش و پذیرش باید میزان این اثرگذاری را مشخص کند.

صاحب‌خبر -

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درخصوص چرایی تاثیر 25 درصدی سنوات تحصیلی در کنکور سراسری، گفت: مجلس شورای اسلامی 2 قانون درخصوص طرح سنجش و پذیرش تصویب کرد؛ اولین قانون در مجلس نهم درباره دوره کاردانی و کارشناسی و دیگری در مجلس دهم برای تحصیلات تکمیلی یعنی مقطع ارشد و دکترا بود.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: براساس این دو قانون شورایی به نام سنجش و پذیرش مرکب از 11 نفر از وزرای آموزش و پرورش، علوم، بهداشت درمان، معاونان آموزشی برخی از دانشگاه‌ها و...  تشکیل شد.

احمدی بیان کرد: براساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو باید سازوکاری طراحی شود که 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها براساس سوابق تحصیلی جذب شوند؛ در این قانون برخی از رشته‌ها از طریق آزمون عمومی، برخی دیگر از دروس عمومی- اختصاصی و سایر رشته فقط با سوابق تحصیلی جذب می‌شوند.

وی اظهار کرد: شورای سنجش و پذیرش باید تعداد دروسی که به صورت هماهنگ برگزار می‌شود، نوع و ضرایب دروس نهایی را مشخص کند؛ تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت یا قطعی توسط شورای سنجش و پذیرش تعیین می‌شود.

احمدی لاشکی با بیان اینکه آموزش و پرورش موظف است زیرساخت‌های لازم برای برگزاری امتحانات نهایی به صورت استاندارد را فراهم کند، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه نتوانست در کلیه مقاطع دوره دوم متوسطه امتحانات نهایی را برقرار کند و فقط امتحانات سال سوم و برخی دروس پیش‌دانشگاهی به صورت هماهنگ و نهایی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه با چند درس نمی‌توان توانایی دانش‌آموزان را مشخص کرد، ادامه داد: پراکندگی نمرات باعث شده است که نتوان با توجه به نتیجه امتحانات استعداد دانش‌آموزان را شناسایی کرد؛ در آموزش و پرورش حدود 5 هزار دانش‌آموزان معدل 20 دارند از آنجایی که در نیم سال اول تنها 80 دانشجو در رشته پزشکی در دانشگاه تهران جذب می‌شوند چگونه می‌توان از بین این جمعیت تعداد محدودی را انتخاب کرد.

احمدی تاکید کرد: در صورتی می‌توان این قانون را اجرا کرد که بتوان مدل جایگزین مناسب را طراحی کرد درغیر این صورت ثمره‌ای جز بی‌عدالتی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه شورای سنجش درصد اثرگذاری سنوات در کنکور را مشخص می‌کند، افزود: آموزش‌ها در سراسر کشور یکسان نیست و در برخی مناطق به طور مثال معلم ادبیات فیزیک آموزش می‌دهد بنابراین این دانش‌آموزان نمی‌توانند از نظر توانایی با سایر دانش‌آموزان یکسان باشند به همین دلیل تاثیر سنوات تحصیلی در نتیجه کنکور را 25 درصد مثبت درنظر گرفته شده است./

پایان پیام

نظر شما