شناسهٔ خبر: 25713451 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

هشدار نسبت به خالی شدن مرزها و کوچ بزرگ اهالی سیستان و بلوچستان

بیکار شدن 40 هزار صیاد به دنبال خشک شدن هامون

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /احمد کیخا نسبت به کوچ اجباری اهالی سیستان و بلوچستان به دلیل بی آبی هشدار داد. نماینده مردم زابل و زهک در نامه ای به رئیس جمهوری اعلام کرد اگر چاره ای برای کم آبی این استان جنوب شرقی اندیشه نشود موج دوم مهاجرت بزرگ سیستان و بلوچستانی ها مثل سال های 49 و 50 تکرار خواهد شد. او همچنین نسبت به خالی شدن مرزها به دنبال این مهاجرت خبر داد.  کیخا با تاکید بر اینکه رونوشتی از این نامه به دفتر رهبری ارسال کرده می گوید:« آمارهای جلسه شورای عالی آب نشان میدهد که سیستان و  بلوچستان بیش از 90 درصد کاهش نزولات آسمانی داشته است. این استان از شمال تا جنوبش اقلیم‌های بسیار متنوعی دارد. در جنوب استان یعنی محدوده بلوچستان عامل اصلی برای تامین آب بارندگی است اما در شمال استان آورد رودخانه هیرمند آب را در این منطقه تامین می‌کند که به دو موضوع یعنی به میزان نزولات آسمانی در داخل خاک افغانستان و کنترل آب در بالادست یعنی در کشور افغانستان بستگی دارد.

او گفت: نبود آب باعث شده در همین سال زراعی از مجموع 130 هزار هکتار اراضی قابل کشت در آنجا حدود 40 هزار هکتار زیر کشت برود.  از این میزان زمین زراعی نیز که به زیر کشت رفته 10 هزار هکتار بیمه بوده و مابقی آن بیمه نبوده است.

این نماینده گفت: در این منطقه حدود 900 پارچه آبادی وجود دارد که حدود 90 هزار هکتار آن هیچ زارعتی نداشته‌اند آن عده هم که زمین‌هایشان را زیر کشت بردند نه تنها درآمدی حاصل نکردند بلکه هزینه‌هایی نیز به آنها تحمیل شده‌است.

او گفت: اگر این هجرت گسترده صورت بگیرد، مرزها خالی می‌شود و دیگر پاسداری نیست که بتواند از مرزهای ایران پاسداری کند.

اوبا بیان اینکه امسال ورودی آب هیرمند صفر بوده است، گفت: سیستان به طور کلی وابسته به آب رودخانه هیرمند است که از افغانستان وارد ایران می‌شود. گودل‌های طبیعی در منطقه وجود داشت که مردم محلی به آنها چاه نیمه می‌گفتند. این گودال‌های طبیعی را سامان داده و بخشی از آب رودخانه هیرمند را پس از ورود به ایران در این چاه‌نیمه‌ها ذخیره می‌کنند. هر چاه‌نیمه ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد. تمام استخرهای تولید ماهی در ایران به اندازه وسعت یک چاه نیمه هم نیستند.

کیخا خشک شدن تالاب هامون را باعث بیکار شدن 40 هزار صیاد بیکار می داند و می گوید:چهار چاه نیمه در این استان وجود دارد که حدود یک میلیارد و چهار صد میلیون متر مکعب ظرفیت ذخیره دارند. اما در حال حاضر در همه این چاه نیمه‌ها کمتر از 500 الی 600 میلیون مترمکعب آب وجود ندارد. با این داشته از آب هم فقط می‌توانیم آب شرب مردم را در منطقه تامین کنیم.

او تعداد روستاهای فاقد شبکه آب رسانی در استان را سه هزار روستا می داند ومی گوید:«سرانه آب برای هر نفر در دو روز 15 لیتر است. جنس خاک و توپوگرافی آن اجازه ایجاد سازه‌هایی مانند سد را نمی‌دهد ضمن این که احداث سد در منطقه برخلاف اصول مدیریتی صحیح آب است.»

کیخا گفت: مشکلاتی در کلان سیاست وجود دارد و ما به عنوان مردم این منطقه نمی‌دانیم معیار و ملاک تنظیم روابط ایران با افغانستان چیست. تنها بده و بستان و وابستگی ما به افغانستان آب هیرمند است. اگر قرار است حکومت با افغانستان در هر موضوعی وارد مذاکره شود باید در ابتدا تکلیف آب را مشخص کند. اگر قرار است بر سر موضوعاتی مانند امنیت، مواد‌ مخدر، مهاجرین و ... صحبت کنند باید در ابتدا درباره آب تبادل‌نظر شود اما متاسفانه امروز آب آخرین موضوعی است که به آن در ارتباطات بین دو کشور توجه می‌شود.

ایلنا

نظر شما