شناسهٔ خبر: 25713175 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

پلان‌های مختلف اردوغان در صورت شکست حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی

R1349/P1349/S8,89,1414/CT10

اگر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه پیروز شود ولی حزب عدالت و توسعه نتواند اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، بنا به گزارش‌هایی که به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور و رهبر حزب حاکم عدالت و توسعه ارائه شده است، حزب خوب به رهبری مرال آکشنر بالای 10 درصد رأی خواهد داشت و در صورتی که حزب دمکراتیک خلق‌ها هم بتواند حد نصاب 10 درصد را رد کند، نمایندگان حزب عدالت و توسعه در پارلمان آینده ترکیه به 220 الی 240 نفر کاهش خواهد یافت.

بدین ترتیب حزب اردوغان اکثریت کرسی‌های پارلمان را از دست خواهد داد و به همین خاطر اردوغان پلان‌های A ، B و C برای حفظ قدرت در مجلس آماده کرده است.

پلان A
اردوغان برای پیروزی حزب عدالت و توسعه و شکست حزب خوب و حزب دموکراتیک خلق‌ها رأی‌آورترین نفرات خود را در صدر لیست‌های استان‌هایی قرار خواهد داد که این دو حزب دارای رأی بیشتری در آن استان‌ها هستند.

اردوغان با هوشمندی سعی می‌کند بن‌علی یلدریم نخست‌وزیر و 21 وزیر کابینه خود را به گونه‌ای در استان‌های مختلف ترکیه سر لیست قرار دهد که علاوه بر پیروزی حزب عدالت و توسعه، شکست حزب خوب و حزب دموکراتیک خلق‌ها را رقم بزند.

حزب دموکراتیک خلق‌ها در مناطق جنوب شرقی و کردنشین ترکیه داری رأی بالایی است. به همین خاطر سر لیست‌های حزب عدالت و توسعه در این مناطق تعیین‌کننده خواهند بود.

حزب خوب قادر است که 70 درصد از آرای حزب حرکت ملی‌گرا را به خود جذب کند به همین خاطر به راحتی می‌تواند بالای 10 درصد رأی به دست بیاورد.

اگر حزب خوب و حزب دموکراتیک خلق‌ها موفق شوند که حد نصاب 10 درصدی را رد کنند در این صورت تعداد کرسی‌های حزب عدالت و توسعه به 220 الی 240 کاهش و تعداد کرسی‌های احزاب مخالف به بیش از 340 افزایش خواهد یافت.

اردوغان لیست نامزدهای حزب عدالت و توسعه را بر اساس گزارش‌هایی که در مورد وضعیت حزب خوب و حزب دموکراتیک خلق‌ها به وی داده می‌شود، تعیین خواهد کرد.

پلان B

در صورت پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری و پیروزی حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی 24 ژوئن، اردوغان حداقل از 10 نماینده حزب عدالت و توسعه خواهد خواست که از نمایندگی مجلس استعفا داده و در کابینه جای بگیرند.

برات آلبایراک، نورالدین جانیکلی، بکر بوزداغ، نومان کورتولموش و عبدالحمید گل از جمله نفراتی هستند که حضورشان در کابینه آینده اردوغان قطعی است و پس از انتخابات از نمایندگی استعفا خواهند داد.

پلان C

اگر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شود ولی حزب عدالت و توسعه نتواند اکثریت کرسی‌های مجلس را از آن خود کند. در این صورت به  احتمال زیاد، اردوغان پارلمان را منحل و انتخابات جدید برگزار خواهد کرد. به افکار عمومی ترکیه این‌گونه القاء خواهد شد که برای ثبات و آرامش در کشور نیاز است که ترکیب پارلمان با ریاست جمهوری یکدست شود وگرنه هرج و مرج و بی‌ثباتی ایجاد خواهد شد، رئیس‌جمهوری که حزبش در پارلمان اکثریت نباشد نمی‌تواند امورات کشور را به درستی به پیش ببرد.
بدین ترتیب افکار عمومی را برای برگزاری انتخابات مجدد اقناع خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظر شما