شناسهٔ خبر: 25712505 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ایران در رسانه‌های جهان عرب|پاسخ دندان شکن جریان صدر به آمریکا و متحدانش؛ ادعای عجیب رسانه سعودی درباره خرید دلار

R7891/P36355/S8,90,95/CT12

سودای وزیر خارجه آمریکا برای ملحق شدن ایرانی ها به صف اقدامات مورد نظر آمریکا علیه دولت ایران و افزودن نام پنج مسئول ایرانی به فهرست تحریم های آمریکا مهم ترین محورهای خبری روزنامه های عربی در پوشش خبری ایران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، برخی روزنامه‌های عربی در شماره امروز خود با اشاره به راهبرد جدید آمریکا علیه ایران و شروط 12 گانه آن برای تهران، مدعی شدند همزمان با اعلام این راهبرد در صفحات اجتماعی ایران کمپینی تحت عنوان سرنگونی نظام به راه افتاده است.

ادعای سخت بودن دستیابی به دلار در ایران و استفاده از تعبیر "خرید آن خطرناک‌تر از موارد مخدر است"، موضوع دیگری است که برخی از این روزنامه‌ها مطرح کردند.

دفاع جریان صدر عراق به رهبری مقتدی صدر از روابط با ایران از دیگر موضوعات مورد اشاره برخی رسانه‌های عرب زبان در ارتباط با ایران است.

در این میان روزنامه الاخبار در مطلبی تحت عنوان "ایران چالش طلبی را انتخاب کرد: واشنگتن قلب نظام را نشانه رفته است" نوشت: پس ازآنکه وزیر خارجه آمریکا راهبرد جدید این کشور را علیه ایران اعلام کرد، شدت مواضع بین دو طرف افزایش یافت.

این راهبرد از نظر ایرانی‌ها چیزی نیست جز برنامه جدیدی که یک هدف دارد:سرنگونی نظام جمهوری اسلامی. در این میان در حالی که اروپایی‌ها بیهود به دنبال راهی برای از بین بردن تاثیرات تصمیمات  آمریکا هستند، مایک پامپئو سودای ملحق شدن اروپا به صف اقدامات ضد ایرانی را دارد.

الاخبار در مطلبی دیگری تحت عنوان "خوشبینی و احتیاط در تل آویو: ایران تسلیم خواهد شد... ایران هرگز تسلیم نخواهد شد" نوشت: برداشت اسرائیلی‌ها از تهدیدها و خواسته‌های وزیر خارجه آمریکا از ایران این است که مضمون آن بیانگر اصولی است که بنیامین نتانیاهو در تلاش بود دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و اروپایی‌ها را به آن متقاعد کند.

به نوشته این روزنامه، با وجود خوشحالی محافل رسمی اسرائیل از گزینه‌هایی که آمریکا برای رویارویی با ایران در نظر دارد، اما این خوشحالی با انتظار و نگرانی همراه است و برخی بر این باورند که ایران در طول چند ماه آینده تسلیم درخواست‌های آمریکا خواهد شد و برخی دیگر این احتمال را ضعیف می‌دانند و به این ترتیب سئوالات زیادی برای تل آویو مطرح است که بی پاسخ مانده است.

روزنامه الحیات به موضوع تحریم آمریکا علیه پنج شهروند ایرانی به اتهام واهی کمک به انصار الله در پرتاب موشک به عربستان سعودی پرداخت و نوشت: این اقدام یک روز پس از اعلام راهبرد جدید آمریکا علیه ایران صورت گرفت که در آن 12 شرط برای دستیابی به توافق جدید با تهران اعلام شده و آن را تهدید کرده است در صورتی که سیاست خود را تغییر ندهد، با شدیدترین تحریم‌های تاریخ روبرو خواهد شد.

الحیات مطلب ادعایی دیگری با این عنوان منتشر کرد: "کاهش بهای ریال ایران و خرید دلار خطرناک‌تر از موادمخدر است".

این روزنامه در این باره نوشت: ایران برای نخستین بار به شکل رسمی قیمت ریال را در برابر دلار کاهش داد در حالی که این کشور با پیامدهای خروج آمریکا از توافق هسته‌ای روبرو است، اما دستیابی به ارز آمریکا سخت است و برخی آن را خطرناک‌تر از خرید مواد مخدر دانستند.

روزنامه الشرق الاوسط نیز به موضوع تحریم پنج شهروند ایرانی از سوی آمریکا به اتهام واهی حمایت از انصار الله اشاره کرد.

این روزنامه علاوه بر این در مطلب دیگری نوشت: بررسی موضوع پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم روز گذشته سبب بروز تنش در پارلمان ایران شد.

روزنامه عکاظ از دیگر روزنامه‌های سعودی نیز در مطلبی تحت عنوان ادعایی "کمپین برای سرنگونی نظام" مدعی راه اندازی کمپین در صفحات اجتماعی با مضمون تغییر نظام ایران شد.

روزنامه الاتحاد امارات متحده عربی در مطلبی با مضمون مشابه عنوان عکاظ ادعا کرد: این درخواست در پی اعلام راهبرد جدید آمریکاعلیه ایران در صفحات اجتماعی مطرح شده است.

"واشنگتن پنج مسئول ایرانی را تحریم کرد" عنوان دیگری است که روزنامه الاتحاد منتشر کرده است.

البیان از دیگر روزنامه‌های اماراتی نیز به موضوع تحریم پنج شهروند ایرانی اشاره و مطلبی با این عنوان منتشر کرد: " واشنگتن: اجازه نمی‌دهیم تهران از حوثی‌ها حمایت کند".

روزنامه النهار لبنان با اشاره به اعلام راهبرد جدید آمریکا علیه ایران مطلبی با این عنوان منتشر کرد: " افزایش گمانه زنی‌ها در مورد انگیزه‌های آمریکا از تغییر نظام ایران".

پایگاه خبری الجزیره قطر نیز این عنوان را منتشر کرد: "نمایندگان ایران خطاب به روحانی: اکنون زمان پاسخ به دشمنی امارات است".

به نوشته این منبع شصت نماینده ایرانی حسن روحانی رئیس جمهور این کشور را به بازنگری در روابط با امارات در تمام سطوح فراخوانده و دلیل آن را مواضع خصمانه امارات و نیز حمایت از اظهارات مایک پامپئو علیه تهران عنوان کردند.

پایگاه خبری الخلیج الجدید نیز نوشت: ایران از تکمیل مقدمات لازم برای غنی سازی اورانیوم خبر داد.

به نوشته این منبع، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت کشورش مقدمات لازم برای غنی سازی اورانیوم با درجه بالا را فراهم کرده است.

پایگاه خبری عربی 21 نیز با انتشار این عنوان " معاون صدر از ایران حمایت و به آمریکا و السبهان حمله کرد" نوشت: ضیاء الاسدی رئیس دفتر سیاسی جریان صدر عراق از روابط این جریان با ایران دفاع کرده و در عین حال تحریم‌های آمریکا علیه ایران را مردود دانست و از دخالت ثامر السبهان وزیر مشاور سعودی در مسائل عراق انتقاد کرد.

وی با تاکید بر اینکه عراق تسلیم دیکته‌های آمریکا نمی‌شود، از ایران به عنوان کشور همسایه یاد کرد که عراق با آن منافع اقتصادی، اجتماعی و تاریخی مشترک دارد.

این منبع همچنین مطلبی را با این عنوان منتشر کرد: "تحریک آمریکایی برای تغییر نظام در ایران به رهبری پامپئو".

عربی 21 در توضیح این عنوان نوشت: اخیرا اظهارات مسئولان آمریکایی مبنی بر تغییر نظام حاکم ایران افزایش یافته است.

انتهای پیام/

نظر شما