شناسهٔ خبر: 25711044 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

موضع رسمی دمشق درباره خروج ایران از سوریه

صاحب‌خبر -
واکنش سوریه به روسیه: خروج یا ماندن ایران فقط به ما مربوط می‌شود

فرارو - دولت سوریه به اظهارات اخیر پیرامون ضرورت خروج نیرو‌های خارجی، از جمله ایرانی، از سوریه واکنش نشان داد.

به گزارش فرارو، فیصل المقداد، معاون وزیر خارجه سوریه، اعلام کرد عقب‌نشینی یا ماندن نیرو‌هایی که به دعوت دولت سوریه در این کشور حضور دارند، فقط به دولت سوریه مربوط می‌شود و این موضوع قابل طرح نیست.

اخیرا برخی مقامات بلندپایه روسیه بر ضرورت خروج نیرو‌های خارجی، از جمله نیرو‌های ایرانی و حزب الله، از کشور سوریه تاکید کردند.

اما اکنون دولت سوریه می‌گوید مسئله خروج یا ماندن نیرو‌های ایرانی در سوریه، موضوعی نیست که قابل طرح باشد.

المقداد در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: " دولت جمهوری عربی سوریه از نیرو‌های دوست و هم پیمان، از جمله نیرو‌های روسی، نیرو‌ها و کارشناسان ایرانی و برادران حزب الله، برای کمک به آن در جنگ علیه تروریسم دعوت کرد. ماموریت همه این نیرو‌ها جنگ علیه تروریسم است. این نیرو‌ها حاکمیت و حرمت سرزمین جمهوری عربی سوریه را نقض نمی‌کنند و در جنگ علیه تروریسم، با هماهنگی کامل با دولت سوریه فعالیت می‌کنند".

معاون وزیر خارجه سوریه تاکید کرد: "این موضوع (عقب نشینی ایران و حزب الله از سوریه)، مطرح نیست، زیرا در چارچوب حاکیمت جمهوری عربی سوریه، برای تعیین کردن اینکه چه کسی در آن حضور داشته باشد و چه کسی نداشته باشد، قرار دارد. به همین دلیل، این موضوع قابل طرح نیست و امکان ندارد که به کسی اجازه دهیم آن را مطرح کند".

المقداد در رابطه با درخواست روسیه برای خروج همه نیرو‌های خارجی از سوریه گفت: " من فکر نمی‌کنم که دوستان روس، مطلقا منظورشان (از خروج نیرو‌های خارجی) نیرو‌ها و ارتش‌هایی باشد که به شکل قانونی و به درخواست جمهوری عربی سوریه وارد آن شده باشند. این امر منحصرا به جمهوری عربی سوریه مربوط می‌شود".

نظر شما