به گزارش
جهان نيوز، آیتالله جعفر سبحانی شامگاه سه شنبه در برنامه چشمه معرفت که از شبکه دو سیما پخش شد، در تبیین بحث ارزش انسان در قرآن به درجه بندی جایگاه موجودات اشاره کرد و گفت: موجودی به نام جماد مانند سنگ، فاقد شعور و اراده و اختیار است، اما در عین حال دارای شعور مخصوص مقام خود است و حتی خدا را تسبیح میکند.
وی با بیان اینکه نباتات نیز شعوری در حد وجود خود برای تسبیح خداوند دارد، تصریح کرد: قرآن تأکید میکند که «همه جهان، خدا را تسبیح میکنند»؛ اگرچه ما از تسبیح آنها آگاه نیستیم، اما شعوری که دارند، غیر از شعور انسان است.
معظم له در ادامه افزود: حیوانات شعور بالاتری از جماد و نباتات دارند و تا حدی هم اراده دارند، اما نه آن شعور و ارادهای که در انسان است؛ حیوانات فاقد اختیار هستند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان بالاترین درجه هستی در عالم امکان است، تصریح کرد: انسان از دو ویژگی مهم عقل و اختیار برخوردار است.
آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۷۲ سوره احزاب «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»، گفت: قرآن میفرماید که ما امانت الهی را بر آسمان ها، زمین و کوهها عرضه کردیم، آنها نپذیرفتند؛ یعنی قابلیت پذیرش نداشتند.
وی افزود: مراد از امانت، «اعتقاد صحیح»، «خداشناسی صحیح»، «معادشناسی صحیح» و «عمل صالحی» است که انسان انجام بدهد؛ این نوع امانت را فقط انسان میتواند انجام دهد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: گاهی پرسش میشود انسانی که دارای چنین مقام و ارزشی است، چرا در پایان آیه ۷۲ سوره احزاب گفته میشود در او میل به ستم و جهل است؟
میل به ظلم و عدل در انسان نهادینه شده است
آیت الله سبحانی با بیان اینکه در انسان میل به ظلم و عدل در انسان نهادینه شده است، افزود: عقل، میل به عدالت را از میل به ظلم جدا میکند. انسان در عین حالی که جهل دارد، عقلانیت هم دارد. باید هر دو در وجود انسان نهادینه باشد تا او بتواند یکی را بر دیگری ترجیح دهد.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند متعال، همه آنچه را که در زمین است، برای انسان آفریده است، افزود: آیا میشود ارزشی بهتر از این برای جایگاه انسان بیان کرد؟
مسئولیت انسان در برابر نعمتهای خداوند
معظم له همچنین با بیان اینکه انسان گل سرسبد عالم هستی است، تصریح کرد: البته انسان در برابر این ارزش، مسئولیت دارد. اگر به انسانی، نعمت و مقامی میدهند از او مسئولیت هم میخواهند. مسئولیت انسان این است که خداشناس باشد و اوامر الهی را انجام دهد و راه نیکی پیش بگیرد و راه بدی را به روی خود ببندد.
این مرجع تقلید افزود: شکر نعمت انسان با عمل صالح و عقیده صحیح و بندگی به تمام معنا، محقق میشود.
آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»، گفت: قرآن میفرماید «اگر انسان یک نفر را بکشد، گویا همه انسانها را کشته و اگر یک نفر را زنده کند، همه انسانها را زنده کرده است». چقدر انسان باید با ارزش باشد که قتل یک نفر معادل قتل همه انسانها باشد و حیات یک انسان برابر با حیات همه انسان قرار گیرد.
وی در پایان با اشاره به افراد تروریستی که با بستن یک بمب، جان انسانها را میگیرند، گفت: آدمی که با بستن یک بمب، خودش و صدها نفر را میکشد، صورتاً انسان، اما سیرتاً حیوان است و از حیوان هم بدتر؛ تاکنون شنیده نشده، حیوانی چنین کاری انجام دهد که آنان انجام میدهند.
منبع:میزان
∎
وی با بیان اینکه نباتات نیز شعوری در حد وجود خود برای تسبیح خداوند دارد، تصریح کرد: قرآن تأکید میکند که «همه جهان، خدا را تسبیح میکنند»؛ اگرچه ما از تسبیح آنها آگاه نیستیم، اما شعوری که دارند، غیر از شعور انسان است.
معظم له در ادامه افزود: حیوانات شعور بالاتری از جماد و نباتات دارند و تا حدی هم اراده دارند، اما نه آن شعور و ارادهای که در انسان است؛ حیوانات فاقد اختیار هستند.
این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان بالاترین درجه هستی در عالم امکان است، تصریح کرد: انسان از دو ویژگی مهم عقل و اختیار برخوردار است.
آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۷۲ سوره احزاب «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَیْنَ أَنْ یَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ إِنَّهُ کَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»، گفت: قرآن میفرماید که ما امانت الهی را بر آسمان ها، زمین و کوهها عرضه کردیم، آنها نپذیرفتند؛ یعنی قابلیت پذیرش نداشتند.
وی افزود: مراد از امانت، «اعتقاد صحیح»، «خداشناسی صحیح»، «معادشناسی صحیح» و «عمل صالحی» است که انسان انجام بدهد؛ این نوع امانت را فقط انسان میتواند انجام دهد.
این مرجع تقلید تصریح کرد: گاهی پرسش میشود انسانی که دارای چنین مقام و ارزشی است، چرا در پایان آیه ۷۲ سوره احزاب گفته میشود در او میل به ستم و جهل است؟
میل به ظلم و عدل در انسان نهادینه شده است
آیت الله سبحانی با بیان اینکه در انسان میل به ظلم و عدل در انسان نهادینه شده است، افزود: عقل، میل به عدالت را از میل به ظلم جدا میکند. انسان در عین حالی که جهل دارد، عقلانیت هم دارد. باید هر دو در وجود انسان نهادینه باشد تا او بتواند یکی را بر دیگری ترجیح دهد.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند متعال، همه آنچه را که در زمین است، برای انسان آفریده است، افزود: آیا میشود ارزشی بهتر از این برای جایگاه انسان بیان کرد؟
مسئولیت انسان در برابر نعمتهای خداوند
معظم له همچنین با بیان اینکه انسان گل سرسبد عالم هستی است، تصریح کرد: البته انسان در برابر این ارزش، مسئولیت دارد. اگر به انسانی، نعمت و مقامی میدهند از او مسئولیت هم میخواهند. مسئولیت انسان این است که خداشناس باشد و اوامر الهی را انجام دهد و راه نیکی پیش بگیرد و راه بدی را به روی خود ببندد.
این مرجع تقلید افزود: شکر نعمت انسان با عمل صالح و عقیده صحیح و بندگی به تمام معنا، محقق میشود.
آیت الله سبحانی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده «مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعًا وَمَنْ أَحْیَاهَا فَکَأَنَّمَا أَحْیَا النَّاسَ جَمِیعًا»، گفت: قرآن میفرماید «اگر انسان یک نفر را بکشد، گویا همه انسانها را کشته و اگر یک نفر را زنده کند، همه انسانها را زنده کرده است». چقدر انسان باید با ارزش باشد که قتل یک نفر معادل قتل همه انسانها باشد و حیات یک انسان برابر با حیات همه انسان قرار گیرد.
وی در پایان با اشاره به افراد تروریستی که با بستن یک بمب، جان انسانها را میگیرند، گفت: آدمی که با بستن یک بمب، خودش و صدها نفر را میکشد، صورتاً انسان، اما سیرتاً حیوان است و از حیوان هم بدتر؛ تاکنون شنیده نشده، حیوانی چنین کاری انجام دهد که آنان انجام میدهند.
منبع:میزان
نظر شما