شناسهٔ خبر: 25710608 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

انتشار شماره‌های جدید فصلنامه علمی ـ پژوهشی دانش در پاکستان

شماره‌های ۱۳۰ و ۱۳۱ فصلنامه علمی ـ پژوهشی دانش از منشورات مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان در اسلام‌آباد، چاپ و منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، در این شماره‌ها مطالبی چون سخن دانش «نسخه‌شناسی»، آشنایی با نسخه خطی و متن کامل قصیده فارسی «مطلع الانوار»، «اقبال‌شناسی»، بررسی انتقادی رباعی و رباعیات اقبال لاهوری از نظر وزن عروضی آمده است.

«زمین» و «آسمان» و «سرعیش جاویدان» در شعر اقبال، نماد «گل لاله» در سروده‌های فارسی اقبال، نگاهی گذرا به افکار و آثار علامه اقبال، «مثنوی پژوهی»، سیری در مثنوی مولانا از دیگر موضوعات این شماره از نشریه است.

در بخش دیگر این نشریه به مثنوی ولی رام، تلالو عرفان و سلوک مولانا در سرزمین شبه قاره، «ادب و فرهنگ»، بازخوانی انتقادی اخلاق اجتماعی مردم عصر صفوی از دیدگاه ناظم هروی، شاه همدان در بلتستان، بررسی شعر نظیری از لحاظ صور خیال، «آیینه مرکز»، نشست ادبی به مناسبت بزرگداشت حافظ، نشست ادبی با عنوان محفل مسالمه حسینی (ع)، اشاره دارد.

گردهمایی سراسری استادان زبان فارسی پاکستان، آئین اعطای نشان سعدی و اقبال، محفل ادبی به پاسداشت سالروز علامه محمد اقبال، «یاد رفتگان» شرح حال و آثار سید علیرضا نقوی، گزارش مجلس یادبود مرحوم پرفسور سید علیرضا نقوی از موضوعات دیگر این شماره از نشریه است.

چکیده مطالب به انگلیسی و ریزنگاره همه شماره‌های دانش در پایگاه مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان به نشانی (ipips.ir) بارگذاری شده است.

نظر شما