شناسهٔ خبر: 25709380 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

کارگردان و بازیگر جوان میبدی تئاتر:

مشکل تئاتر میبد نبود امکانات و بودجه است/ برای تمرین تئاتر سالن نداریم

کارگردان و بازیگر جوان میبدی تئاتر با بیان اینکه مشکل تئاتر اصفهان نبود امکانات و بودجه است، گفت: ما یک سالن، یک پلاتوی تخصصی دربست برای تئاتر در شهر نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیدابوالفضل طبایی کارگردان و بازیگر جوان میبدی تئاتر در گفت و گو با خبرنگار میبد خبر ضمن تبریک ماه مبارک رمضان در مورد فعالیتهای هنری خود بیان داشت: بنده متولد 1367 و دانشجوی ارشد رشته گردشگری دانشگاه امام جواد(ع) می باشم. شغل اصلی من طراحی کاشی بوده که در یکی از کارخانجات تولید کاشی و سرامیک مشغول فعالیت هستم و در کنار این فعالیت با توجه به علاقه ای که به تئاتر دارم در حیطه ی بازیگری و کارگردانی کار می کنم و اوقات فراغت را به طراحی پوستر می پردازم.

وی افزود: سال 1384 بود که با محمد جوادآقایی آشنا شدم و فعالیت تئاتریم را درحیطه بازیگری شروع کردم و در ادامه نیز در جشنواره های مختلف استانی و منطقه ای حوزه هنری، بسیج هنرمندان و دانشجویی شرکت داشتم . کارگردانی را با جامعه معلولین شهرستان و تئاتری با عنوان «راز پنجره ها» تجربه کرده و این کار را چند سال قبل در روز جهانی معلولین روی صحنه آوردم در این مدت چند کارخیابانی را هم اجرا کردم.

طبایی در مورد تشکیل گروه تئاتر و انتخاب اعضای گروه اظهار داشت: معمولا جشنواره دانش آموزی تئاتر را پیگیری می کنم در سال 1388 هم یک دوره افتخار داوری جشنواره تئاتر دانش آموزی شهرستان را هم داشتم، کارها را می بینم از نزدیک، نوجوانانی رو می بینم با استعدادهای بسیار عالی که فقط در همان جشنواره متوقف می شوند از این رو سالها پیش تصمیم گرفتم این نوجوانان با استعداد رو هر سال در این جشنواره گلچین کرده و آثاری را با آنها روی صحنه پیاده کنم که اولین تئاتر بنده با این نوجوانان در سال 1392 به نام «لوطیان مرد رند» بود که با استقبال بی نظیر مردمی همراه شد. مکان تمرین آن تئاتر با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان، کانون فرهنگی شهید رجایی و خانه هنر که مدیریت آن را سیدعلیرضا افخمی برعهده داشت، بود. خوشبختانه گروه خوبی داریم. نوجوانانی فوق العاده با استعداد و پر انرژی، گاها موقعی که بین این بچه ها قرار می گیرم از دغدغه های روزمره جدا شده و آرامش خوبی پیدا می کنم چرا که یک تئاتری آرزوی داشتن یک گروه توانمند را دارد. اگر در ادامه راه گرفتار حواشی مرسوم در تئاتر نشده و دیگران هم سد راه نشوند آینده خوبی را برای گروه پیش بینی می کنم.

کارگردان جوان میبدی تئاتر از مشکلاتی که در این مسیر داشت، گفت: یکی از اصلی ترین سوالاتی که در رابطه با تئاتر می توان پرسید همین است ببینید وقتی در حوزه تئاتر، ما از پایتخت جدا می شویم و به شهرستانها می آئیم بالطبع محدودیتها و کمبودهایی ایجاد شده که آنها را می توان تحمل کرد ولی گاها خیلی از مشکلات و محدودیتها را مسئولین ما برای هنر و تئاتر به وجود می آورند که انتظار داریم این مسایل از سر تئاتریها رفع شود. ما یک سالن، یک پلاتوی تخصصی دربست برای تئاتر در شهر نداریم کلیه سالنهای آمفی تئاتر ما چند منظوره اند که این برای تئاتر ما خوب نیست باید در مکانهایی تمرین کرد که هیچ استانداردی برای یک تئاتر باکیفیت ندارد.

وی در ادامه افزود: در این راستا برای تمرین تئاتر «روز شلوغ مطبخ» با این حجم بازیگر و آکسُسواری که موجود بود در یک اتاق دو در سه و با یک وضعیت اسفناکی تمرین کردیم. برای اجرا نیز به بنده گفتند  فقط سه روز سالن در اختیار شما قرار می دهیم که با کلی اصرار دو روز دیگر اضافه کردیم تنها به این دلیل که از مخارج سالن آمفی تئاتر بر نمی آییم. درست می گویند یک سالن آمفی تئاتر مخارج بالایی دارد ولی بچه های تئاتر میبد برای تمرین و ارتقاء کارشان و حضور در مقاطع مختلف کشوری چه باید بکنند؟ پس کجاست آن امکاناتی که لازم است تا تئاتر میبد در کشور بدرخشد؟ بنده برای اجرای این کار هزینه های زیادی را جهت نور پردازی و صوت سالن آمفی تئاتر و تعمیر تجهیزات نور وصوت سالن پرداخت کردم آن هم برای تئاتری که هنوز در میبد جایگاهی ندارد تا بخواهد خود مخارج گروه را برطرف کند. بعد ما گاها میشنویم از مسئولین که میبد تئاتر باکیفیت ندارد، ما تئاتر خوب نداریم خب وقتی بنده با این مشکلات در حال دست و پنجه نرم کردن هستم چگونه می توانم یک تئاتر باکیفیت را اجرا کنم؟ ولی با این همه مشکلات و کمبودها تئاتر«روز شلوغ مطبخ» رو تولید کردیم که استقبال فوق العاده خوب مردمی را در بر داشت با این وجود تشکر می کنم از آقای هنردوست رئیس اداره ارشاد میبد که با وجود این کمبودها ولی لطف و محبت خودش را از ما دریغ نکرد و در حد توان حمایت خودش رو در بُعد های مختلف کار نشان داد.

طبایی درباره جایگاه هنر بویژه تئاتر در میبد ابراز داشت: تئاتر در میبد جایگاه واقعی خودش را پیدا نکرده است. مبلغ بلیط یک تئاتر در میبد بسیار کمتر از یک جعبه پیتزاست ولی گاها مردم خودداری می کنند از تهیه بلیط و حضور برای یک تماشای تئاتر، که این موضوع چند بُعد دارد، بعضا ما باید کاری کنیم که تئاترمون از یک پیتزا لذیذتر و شکیل تر باشد تا تماشاگر آن را ترجیح دهد، باید کار باکیفیت  و فاخر تولید کنیم که این امر مستلزم نگاه ویژه مسئولین و حمایت های آنها می باشد مسئولین باید تئاتر ما را باورکنند و ازهنرمندان و اداره فرهنگ و ارشاد جهت تولید نمایش های باکیفیت مطالبه گری داشته باشند. رسانه های میبد می بایست تلاش خودشان را در آگاهی مخاطب و مردم در باب هنر دوچندان کنند. از همان ابتدای اجرای یک تئاتر باید حضور پیدا کنند و انتشار دهنده باشند نه اینکه صبر کنند ببینند مردم چگونه برخورد می کنند و چه جوی پیدا می کند  بعد آنها وارد شوند چرا که این موضوع می شود همان نوش دارو بعد از مرگ سهراب، بنده اعتقاد دارم رسانه یار دوازدهم هنر به خصوص تئاتر می باشد. 

وی در ادامه تصریح داشت: تئاتر با کیفیت و خوب حمایت ویژه را می طلبد، حمایت نشویم مطمئنا استمراری هم نداریم و تئاتر یا تعطیل شده یا به آثاری بی محتوا تبدیل می شود.

طبایی در مورد تئاتر «روز شلوغ مطبخ» بیان داشت: تاریخ ادوار ایران رو مطالعه می کنم همیشه و معمولا در بین این مطالعات ایده هایی به ذهنم خطور می کند که می توان با ترکیبی از مشکلات امروز جامعه اثری به زبان طنز البته تلخ کاری رو تولید کرد. «روزشلوغ مطبخ» از این قائده مستثنی نبود. در این کار 13 بازیگر، نوازنده و عوامل پشت صحنه 32 نفر نقش داشتند و 6 ماه برای تولید این کار تمرین مفید داشتیم. استقبال مردم فوق العاده و بی نظیر بود. مردم ما رو حمایت کردند نه مسئولین. امیدوارم  مسئولین ما همچون مردم بدون دعوتنامه های رسمی و تماس های مکرر و به صورت خودجوش در سالن حضور پیدا کنند و در بین مردم قرار گیرند. ما در 22 شب اجرا هرشب در حدود 200 الی 250 نفر تماشاگر داشتیم که این برای تئاتر میبد آرزو بود که ما آن را به خاطره تبدیل کردیم.

وی در مورد استفاده از تجارب دیگران در زمینه تولید آثار هنری و تئاتر اظهار داشت: خوشبختانه انجمن نمایش میبد در سال قبل دچار تحولاتی مثبت شد و سید ناصر امامی میبدی در راس انجمن قرار گرفت که نمایش «روز شلوغ مطبخ» را یکی از نتایج انجمن جدید می توان محسوب کرد که کمک های فوق العاده ای از لحاظ فنی و تکنیکی به ما شد. محمدجواد آقایی میبدی که بنده تئاترم را در کنار وی شروع کردم کمک های جدی به من کرد البته نمی توان از راهنمایی های حجت الاسلام  یوسف بدرالدین نیز چشم پوشی کرد و از همه این عزیزان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

طبایی در پایان با اشاره به این موضوع که میبد یک فرهنگسرا یا یک خانه هنرمندان با تمام امکانات، کلاسهای آموزشی، سالن آمفی تئاتر و غیره نیاز دارد، تصریح داشت: اولین زیر ساخت برای هنر میبد وجود مسئولین دلسوز برای هنر و هنرمند می باشد. هنرمندان میبد از هیچ امتیازی برخوردار نیستند اگر بتوانیم امکاناتی رفاهی و امتیازاتی را برایشان در نظر بگیریم می توان جانی تازه به این هنر داد. 

انتهای پیام/

نظر شما