شناسهٔ خبر: 25707865 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

چرا ایران باید از برجام خارج شود

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، محمد دهقان عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان انعقاد برجام، هیئتی از کشورمان با 1+5 مذاکراتی داشت و  تفاهمی پای میز مذاکره انجام شد که آن تفاهم‌نامه نیز با مصوبه مجلس و تأیید مقام معظم رهبری نافذ شد، گفت: برجام مراحل قانونی خود را  در مجلس طی کرد  و چون ابعاد امنیتی داشت در شورای عالی امنیت‌ملی نیز تصویب شد.

وی  با تأکید بر اینکه هیچ یک از مصوبات شورای عالی امنیت ملی بدون تأیید مقام معظم رهبری اعتبار ندارد و بر اساس اصول  77 و 125 قانون اساسی هر معاهده بین‌المللی نیز باید به‌تصویب مجلس برسد، ادامه داد: برجام را هم مجلس و هم رهبر معظم انقلاب با شروطی تأیید کردند که اگر آن شروط لغو شود طبیعتاً برجام هم لغو می‌شود.

نماینده چناران در مجلس تصریح کرد: در مجلس تصویب کردیم که اگر طرف مقابل نقض عهد کند و تحریم‌ها را برگرداند، دولت باید اقدام متقابل انجام دهد و طبق مصوبه مجلس پس از خروج آمریکا از برجام دولت باید اقدام متقابل انجام دهد و اعلام کند که چه‌کاری می‌خواهد انجام دهد.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس اضافه کرد: طبق مصوبه شورای عالی امنیت ملی که با شروطی  به تأیید مقام معظم رهبری رسیده ذکر شده که  هر یک از کشورهای طرف قرارداد اگر تحریم جدیدی علیه ایران وضع کنند، دولت موظف است تعهدات برجام را متوقف کند.

دهقان عنوان کرد: امروز که آمریکا از برجام خارج شده و تحریم‌های قبلی را بازمی‌گرداند طبق قانون باید برجام متوقف شود و دولت در شرایط فعلی باید اقدام متقابل انجام دهد.

وی اظهار داشت: آنهایی که هنوز حیثیت خود را به برجام گره زده‌اند و همچنان با مرده آن عکس یادگاری می‌گیرند و همچنان جنازه متعفن برجام را برای خودشان افتخار می‌دانند اینها مثل افرادی هستند که در جاده‌ای هستند که پیچ در آن می‌پیچد اما آنها نمی‌پیچند، اینها نهایتاً به دره سقوط می‌کنند.

این حقوقدان با ابراز اینکه دولت برای مذاکره جدید با اروپا باید از مجلس مجوز دریافت کند، افزود: تیم مذاکره کننده فعلی در گذشته به‌دلیل شتاب‌زدگی لطماتی به کشور وارد کرده است که به‌طور نمونه در زمان مذاکره برای انعقاد برجام که طبق قانون باید یک متن انگلیسی و یک متن فارسی را امضاء می‌کردند آنها فقط متن انگلیسی را امضا کردند و حتی 2 بار ترجمه غلط برجام به مجلس ارائه شد که نمایندگان به آن اعتراضاتی داشتند.

عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس با تأکید بر اینکه در مذاکرات جدید باید از تجربیات تلخ گذشته استفاده شود، گفت: به‌دلیل اینکه تیم فعلی نشاط گذشته را ندارد باید تغییراتی در تیم مذاکره کننده کشورمان با اروپایی‌ها انجام شود.

منبع:تسنیم

نظر شما