شناسهٔ خبر: 25707539 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

یادداشت/

تداوم سیاست‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در تاجیكستان

سیاست‌های ضددینی رئیس جمهور تاجیکستان طی سال‌های اخیر با نفوذ مالی عربستان سعودی رنگ و بوی ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی به خود گرفته است.

صاحب‌خبر -

تداوم سیاست‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در تاجیكستانگروه بین‌الملل دفاع پرس- حجت آرمان‌طاهری؛ روز گذشته رسانه‌های تاجیک از تجمع اعتراضی عده‌ای از جوانان تاجیک در مقابل سفارت ایران در شهر دوشنبه خبر دادند. به گفته شاهدان عینی این جوانان تاجیک كه خود را تشكیلات جوانان فعال می‌نامند و حامیان حكومت تاجیكستان و امامعلی رحمان رئیس جمهور هستند، روز گذشته ۲۱ می (1 خرداد) در مقابل ساختمان سفارت ایران خواستار عدم حمایت ایران از حزب نهضت اسلامی و عدم تفرقه مذهبی در این كشور شدند كه بعد از مدت زمان كوتاهی توسط نیروهای امنیتی پراكنده شدند.

تشكیلات جوانان فعال در سال‌های گذشته نیز اعتراضات مشابهی را در مقابل دفاتر اتحادبه اروپا و سفارت آمریكا برگزار كرده بودند كه در آن خواستار استراد رهبران حزب نهضت اسلامی و عدم حمایت از آنها شده بودند. هر چند در این اعتراضات نیروهای امنیتی آنها را بلافاصله متفرق كرده بودند؛ اما همیشه زمانی وارد عمل شدند كه این جوانان فرصت لازم برای رساندن حرف و پیام خود داشته باشند. این امر حاكی از اطلاع مقامات دولتی و بعضا ساماندهی پنهان این اعتراضات و نوعی پیام برای كشورهای مدنظر از طرف حكومت تاجیكستان است.

به نظر می‌رسد این تجمع اعتراضی نیز با اطلاع مقامات و در راستای اظهارات چند روز گذشته امامعلی رحمان علیه ایران بوده است. در طی سال‌های اخیر به دنبال افزایش نفوذ عربستان سعودی در تاجیكستان اندیشه وهابی در این کشور رشد چشم‌گیری داشته که تحت تاثیر آن عده‌ای زیادی از جوانان تاجیک به داعش در عراق و سوریه پیوسته‌اند و همچنین همواره اتهامات و دروغ پردازی‌های گسترده‌ای نیز از سوی مقامات تاجیک خصوصا رئیس جمهور این کشور علیه ایران ایراد شده است. حجم پرونده سازی‌ها علیه ایران از سال 2015 و بعد از قرار گرفتن نام حزب نهضت اسلامی تاجیكستان در فهرست گروه‌های تروریستی به شدت افزایش یافته است به‌طوری‌كه روزانه اتهاماتی در رسانه‌های این كشور علیه ایران زده می‌شود. در آخرین این اتهامات روز 12 مه امامعلی رحمان رئیس جمهوری تاجیكستان در دیدار با علمای تاجیک كه به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برگزار شد، قیام الدین قاضی اف از رهبران حزب نهضت اسلامی را به جاسوسی برای ایران، شیعه شدن و ایجاد تفرقه مذهبی در این كشور متهم كرد.

قیام الدین قاضی‌اف که در خارج از تاجیکستان زندگی می‌کرد در نوامبر گذشته در فرودگاه سنت پترزبورگ روسیه بازداشت و تحویل مقامات تاجیک شد. از آن زمان وی در بازداشت به سر می‌برد که به گفته‌های منابع آگاه به زودی دادگاه این مخالف حکومت این کشور برگزار خواهد شد. به نظر می‌رسد این تجمع اعتراضی نیز در راستای فشار بر روند دادگاه قیام الدین قاضی‌اف و در راستای سیاست‌های ضد دینی رئیس جمهور تاجیکستان که سال‌های اخیر با نفوذ مالی عربستان سعودی رنگ و بوی ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی به خود گرفته است باشد.

در این میان همواره در مقابل این اتهامات و دروغ پردازی‌ها دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در طی سه سال گذشته به انتشار بیانیه رسانه‌ای و محکوم کردن این اتهامات اکتفا کرده و سکوت را در پیش گرفته است. در صورت ادامه این روند شاهد تضعیف چهره کشور در تاجیکستان خواهیم بود آن هم در شرایطی که نقش مهم ایران در اتمام جنگ داخلی دهه ۱۹۹۰ و برقراری صلح در این کشور بر کسی پوشیده نیست. در این برهه لازم است دستگاه دیپلماسی کشور با هماهنگی نهادهای فرهنگی و رسانه‌ای با دیپلماسی فعال تری وارد کار بشوند و با تشریح اقدامات مثبت ایران در طول سال های بحران جنگ داخلی تاجیکستان و بعد از آن با آگاه سازی جامعه این کشور از تاثیرات مخرب این اتهامات و دروغ پردازی‌ها بکاهند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما