شناسهٔ خبر: 25707236 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

باید از پتانسیل باغ گیاه شناسی استفاده کرد

همزمان با روز جهانی تنوع زیستی، همکاری محیط زیست شهرداری تهران و موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع آغاز شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /صدرالدین علی­پور رئیس این مرکز در نشستی که با عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور برگزار شد، به لزوم توجه به تنوع زیستی شهر تهران تاکید کرد و گفت: تنوع زیستی بعنوان یکی از شاخص های ارزشمند محیط زیست شهری علاوه بر آنکه نقش مهمی را در چرخه حیاط ایفا می کند، تاثیری شگرف بر روی روح و روان مردم شهر می گذارد.

وی با اشاره به گونه های گیاهی که بخشی از تنوع زیستی را شامل می شوند، خاطرنشان ساخت: باغ گیاه شناسی ملی ایران از ظرفیت های آموزشی، تفرجی و پژوهشی برخوردار است اما هنوز آنگونه که شایسته است از پتانسیل آن استفاده نشده و تا حدودی ناشناخته است.

وی درباره لزوم همکاری های مشترک گفت: شهرداری تهران به عنوان یک سازمان اجرایی به منظور معرفی باغ گیاه شناسی ملی ایران به شهروندان و استفاده بهینه از تمامی پتانسیل های آن، آماده هرگونه همکاری با موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور به ویژه در بخش تنوع زیستی، کاربرد انرژی های خورشیدی و بازچرخانی آب است.

علی­پور ادامه داد: هم اینک با توجه به وضعیت محیط زیست شهر تهران، شعار گونه عمل کردن اتفاقی را رقم نخواهد زد و باید در این زمینه با عملگرایی و جهت دهی مناسب وضعیت محیط زیستی شهر را بهبود بخشیم.

وی با تاکید بر این که باغ گیاه شناسی ملی ایران باید بعنوان یک مورد شاخص برای همه اقشار جامعه به خوبی معرفی شود، گفت: مرکز مدیریت محیط زیست می تواند با اتکا به ظرفیت برنامه ای و بودجه ای خود پروژه های ویژه ای را به صورت پایلوت در باغ گیاه شناسی ملی ایران اجرایی نماید، از جمله راه اندازی یک سایت پرنده نگری، برگزاری مناسبت های محیط زیستی و تورهای طبیعت گردی که مخاطبان این باغ را افزایش خواهد داد.

در ادامه نشست عادل جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور و معاون پژوهش باغ ملی گیاه شناسی ایران هم گفت: هدف از ایجاد باغ گیاه شناسی ملی ایران که زیرمجموعه موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور است ، حفظ منابع گیاهی ایران و دیگر کشورها و تشکیل یک بانک ژنتیکی است.

 

 

نظر شما