شناسهٔ خبر: 25707207 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

حاجی بابایی:

اقدام دانشگاه آنکارا در ترکیه‌ای دانستن بوعلی سینا تأثیری در هویت اصلی وی ندارد

رییس فراکسیون فرهنگیان مجلس معتقد است درون‌فکنی بعضی از کشورها در مصادره دانشمندان ایرانی نمی‌تواند تاثیری در هویت اصلی آنها داشته باشد،

صاحب‌خبر -

حمیدرضا حاجی بابایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،  با اشاره به اعتراضات مردم به ویژه دانشگاهیان در روزهای اخیر به اقدام دانشگاه علوم پزشکی آنکارا در ترکیه ای معرفی کردن بوعلی سینا،گفت: تماس های مردمی و اعتراض از سوی اقشار مردم به ویژه دانشگاهیان در خصوص اقدام دانشگاه پزشکی آنکارا، نشان از حساسیت افکار عمومی و پیگیری مسائل مهم علمی، اجتماعی و سیاسی دارد.

نماینده مردم همدان  و فامنین در مجلس شورای اسلامی افزود: درون فکنی بعضی از کشورها در مصادره دانشمندان ایرانی نمی تواند تاثیری در هویت آنها داشته باشد، چرا که اسناد و مصادیق فراوانی مبنی بر کذب بودن ادعاهایی که در برهه ای از زمان توسط بعضی کشورها طرح می شود، وجود دارد.

عضو کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به تاسیس بنیاد بوعلی سینا در سال ۱۳۸۳، ادامه داد: هدف اصلی تاسیس این بنیاد توسعه آثار و اقدامات علمی این دانشمند بی بدیل ایرانی و تلاش در راستای معرفی سایر شخصیت های برجسته  است.

اعتراض بنیاد بوعلی سینا به اقدام دانشگاه پزشکی ترکیه

حاجی بابایی یادآور شد: اساسنامه بنیاد بوعلی سینا که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی بوده به طور قاطع جایگاه این بنیاد را تبیین کرده است.

با انتقاد از تعلل هایی که در سالهای اخیر در این باره صورت گرفته است، افزود: با وجود اینکه ردیف اعتباری ملی بنیاد بوعلی سینا را در سال ۱۳۸۸ مصوب کردیم، بنا به عللی در سال ۱۳۹۳ حذف شده بود، اما با پیگیری هایی که مجددا صورت گرفته این ردیف اعتباری ملی برای بنیاد بوعلی سینا در سال ۱۳۹۷ مجددا تصویب و احیاء شد، لذا فعالیت های این بنیاد در معرفی این دانشمند یگانه ایران و در راستای اهداف تعیین برای بنیاد باید پررنگتر شود.

وی با اشاره به اعتراض بنیاد بوعلی سینا به اقدام دانشگاه پزشکی ترکیه، اظهار امیدواری کرد که با رونق بخشیدن به فعالیت های این بنیاد بتوان در معرفی این نابغه ایرانی و دفاع از جایگاه ارزشمند، آثار وتالیفات او به نسل جوان ایرانی و جامعه بین الملل تاثیر گذار بود.

اجلاس وزرای گردشگری ۱۵۰ کشور، بهترین فرصت برای معرفی بوعلی سینا

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع پیگیر برنامه های بنیاد بوعلی به ویژه در استفاده از میراث این دانشمند در علوم روز به ویژه در حوزه های فلسفه، پزشکی، روانشناسی و سایر علوم مرتبط با استفاده از تمام ظرفیت ها هستیم.

وی با اشاره رویکردهای جدید علوم و فناوری اظهار داشت: استفاده از علوم و فناوری روز می تواند، در تحقق اهداف بنیاد بوعلی سینا یعنی شناساندن مشاهیر و شخصیت های برجسته کشور به ویژه حکیم  بوعلی سینا  نقش داشته باشند.

رییس فراکسیون فرهنگیان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد:  دو رویداد سال ۲۰۱۸ و معرفی همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا و اجلاس وزرای گردشگری ۱۵۰ کشور، بهترین فرصت برای معرفی این دانشمند برجسته ایرانی و آثار و تالیفات وی است که در صورت داشتن برنامه مناسب می تواند در خنثی کردن این حرکات موثر واقع شود./

پایان پیام

نظر شما