شناسهٔ خبر: 25707018 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

کمالی پور:

سرانه هر زندانی یک دهم هزینه‌های آنها هم نیست/ تراکم هزار نفر در یک زندان 200نفری

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس می‌گوید میزان سرانه‌ای که برای هر زندانی در نظر گرفته شده، شاید یک دهم هزینه‌های آنها را هم دربرنمی‌گیرد.

صاحب‌خبر -

یحیی کمالی پور درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه طبق موارد پیش بینی شده در قانون سرانه درنظرگرفته شده برای هر زندانی با هیچ معیاری سازوگار نیست، گفت: میزان سرانه ای که برای هرزندانی درنظرگرفته شده است، شاید یک دهم هزینه های زندگی را دربرنمی گیرد؛ بنابراین این یک مسئله ای است که زندان ها را با چالش روبه رو کرده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد درمجلس شورای اسلامی، افزود: از لحظه ورود زندانی به زندان تا لحظه خروج مترتب هزینه هایی برای سازمان زندان ها خواهد بود، متاسفانه درگذشته زندانی برای 200 نفر احداث شده است؛ اما درحال حاضر بیش از هزار نفرزندانی درآن زندگی می کنند؛ نمی توان به صورت غیر استاندارد سوله درکنار سوله احداث کرده و زندانیان را خارج از ضوابط قانونی درکنار یکدیگر قرار داد.

وی با بیان اینکه زندان ها درحوزه زیرساخت ها، تامین منابع لازم، طراحی مورد نیاز برای ساخت زندان های نوین به ویژه دربحث الکترونیکی شدن برخی زندان ها و مجازات جایگزین مشکلاتی دارند، تصریح کرد: تمامی این بخش ها هزینه هایی برای سازمان زندان ها دارد که در قانون برای تامین هزینه ها پیش بینی های لازم صورت نگرفته است، همچنین مسائل فرهنگی، اجتماعی و مراقبت های پس از خروج زندانی از زندان ها نیز معضل و چالش دیگر است.

کمالی پور با تاکید براینکه امکان افزایش بودجه سازمان زندان ها درقالب طرح و یا موضوع دیگری وجود ندارد، گفت: مگر اینکه مسئولان قوه قضاییه از بودجه های دراختیار به سازمان زندان ها برای تجهیز ساختمان ها کمک کند، البته تجهیزاتی که از گذشته وجود داشته درحال حاضر جوابگوی شرایط جامعه نیست؛ بنابراین ایجاد هرگونه تغییر و تحولی درخصوص سازمان زندان ها نیازمند اختصاص بودجه کافی است.

عضو هیات رییسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با بیان اینکه هرگونه ساخت و ساز درحوزه قوه قضاییه درسال جاری ممنوع شده است، افزود: ساخت و ساز درحوزه سازمان زندان ها نیازمند اختصاص بودجه کافی است که توجه به این مسئله درتمامی استان ها منجر به ایجاد بدهی های بسیار برای سازمان زندان ها می شود./

پایان پیام

نظر شما