شناسهٔ خبر: 25706408 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تجلی چشمه مهرورزی مردم قم درماه رمضان

قم- ایرنا- هر ساله با آغاز ماه مبارک رمضان، مردم قم به صورت خودجوش و یا در قالب تشکل های خیریه و دستگاه حمایتی، رنگین کمانی از مهرورزی را به نمایش می گذارند و با کمک های مادی و معنوی از محرومان تلاش می کنند هیچ سفره افطاری در این ماه الهی خالی نماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،مردم قم که همواره در عرصه های کمک به محرومان و نیازمندان جامعه حضوری پر رنگ دارند، در ماه مبارک رمضان گوی سبقت را از همه می ربایند و براساس آمار بیشتری حجم کمک های مردمی در سطح کشور را برمبنای جمعیت، به خود اختصاص می دهند.
درماه مبارک رمضان، بیشترخانه های قم به کانون جمع آوری کمکهای مردمی تبدیل می شود و هر فرد می کوشد درحد توان خود ارزاق مورد نیاز محرومان را تامین کند.
اوج شکوه این مهربانی در شب های قدر با حضور گسترده مردم قم در طرح های حمایتی همچون اکرام ایتام نمایان می شود؛ در این زمان مردم قم در کنار بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) سرپرستی و حمایت از فرزندان یتیم را می پذیرند و نشان می دهند، همان گونه که آموزه های دینی از قم سرچشمه می گیرد، مردم قم درعمل به این آموزه ها نیز الگو هستند.
دراین رابطه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی قم گفت: بالاترین سرانه پرداختی به ایتام در کشور متعلق به قم است و هر یتیم زیر پوشش ماهیانه سه میلیون و 470 هزار ریال به حسابش واریز می شود، در حالی که این عدد به طور میانگین در کشور یک میلیون و 500 هزار ریال است.
به گفته اکبر میرشکار ، 2 هزار و 555 تن از خیران در استان قم حامی طرح محسنین(حمایت مالی از کودکان با سرپرست ناتوان) و 19 هزار و 486 تن نیز حامی یتیمان هستند.

** گسترده شدن سفرهای افطار جمعی در قم
جلوه دیگری که در ماه مبارک رمضان در شهر مقدس قم خودنمایی می کند، گسترده شدن سفرهای افطار به صورت جمعی و با حضور پرشور مردم روزه دار است که بیشتر در فضای معنوی اماکن مقدس مانند حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، صورت می گیرد.
نگاهی به آیین های مردم قم در ماه مبارک رمضان نشان می دهد، وحدت جاذبه اصلی این برنامه هاست؛ تمام اقدام هایی که در طول این ماه شریف درقم انجام می شود،رویکرد جمعی دارد و همه اقشار مردم از طبقات مختلف اجتماعی با دیدگاه های متفاوت سیاسی، دور یک سفره افطار جمع می شوند و روزه خود را باز می کنند.
مردم قم همچنین در این ایام، رساندن غذای نذری به نیازمندان را در اولویت برنامه های خود قرار می دهند و در گوشه و کنار شهر به خصوص در مناطق حاشیه نشین، چادرهای پخش غذا برای وعده افطار به چشم می خورد تا همه مردم بتوانند روزه خود را با غذای گرم باز کنند.

** 300هزار تن مهمان سفره حرم حضرت معصومه(س) می شوند
در همین رابطه معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: در ماه رمضان امسال، 300 هزار تن از زائران و مجاوران حرم کریمه اهل بیت(س) مهمان سفره کریمانه آن حضرت می شوند.
حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی، دراین زمینه اظهار داشت: هرشب 10 هزار افطاری ساده در صحن ها و شبستان های حرم و چهار هزار افطاری در مهمانسرای حضرت معصومه(س) توزیع می شود.

**توزیع بسته های افطاری در مسجد مقدس جمکران
مدیر پشتیبانی و خدمات زائران مسجد مقدس جمکران نیز به ایرنا گفت: بر اساس سنت سال های گذشته، امسال نیز بسته های افطاری میان نمازگزاران حاضر در این مکان مقدس توزیع می شود.
اسماعیل بخشعلی افزود: این بسته ها بلافاصله پس از اقامه نماز مغرب در اختیار روزه داران قرار گرفته و آنان در مسجد مقدس جمکران روزه خود را افطار می کنند.
وی بیان کرد: تعداد بسته های افطاری توزیع شده در میان نمازگزاران مسجد مقدس جمکران متناوب است و براساس جمعیت حاضر در مسجد صورت می گیرد.
وی ادامه داد: به طور میانگین هر شب یک هزار و 500 بسته افطاری میان نمازگزاران مسجد مقدس جمکران توزیع می شود که این رقم در برخی شب ها کمتر و در برخی زمان ها به دلیل برنامه های مناسبتی و حضور گسترده زائران بیشتر است.

** پذیرایی از زائران در بقاع متبرکه قم
حجت الاسلام و المسلمین سید اسماعیل حسینی مقدم؛ مدیرکل اوقاف و امور خیریه قم نیز در این رابطه گفت: در راستای اجرای برنامه های طرح ضیافت الهی در بقاع امامزادگان استان، سفره های افطاری ساده در 20 بقعه متبرکه قم، برپا می شود و روزه داران حاضر در این اماکن مقدس می توانند از پذیرایی درنظر گرفته شده برای بازکردن روزه خود در وقت افطار استفاده کنند.

** اجرای طرح همای رحمت طی ماه رمضان در قم
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر قم به ایرنا گفت: طرح همای رحمت هلال احمر با کمک های انسان دوستانه خیران و داوطلبان با جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی ایشان طی ماه مبارک رمضان در قم اجرا می شود.
امیرحسین علیمردانی، بیان کرد: این طرح با هدف تهیه سبدهای کالا، برپایی سفره های مهمانی و توزیع غذای گرم بین نیازمندان با همت و مشارکت خیران، احزاب، داوطلبان، موسسه های خیریه، خانه های داوطلب هلال احمر در سطوح مساجد، اداره ها و کارخانه ها، اتحادیه ها و اصناف ترتیب می یابد.
وی ادامه داد:طرح همای رحمت با بهره گیری از باورهای دینی،فرهنگی و ملی جهت تقویت حس نوع دوستی، توسعه مشارکت های مردمی و تقویت مسئولیت اجتماعی در بین آحاد مختلف با استفاده از سرمایه های غنی اجتماعی از جمله خیران و داوطلبان به مرحله اجرا گذاشته می شود.
معاون داوطلبان جمعیت هلال احمر قم با اشاره به جمع آوری کمک های نقدی و غیر نقدی در این طرح گفت: هر ساله از نیمه ماه شعبان با هدف شناسایی خیران و مددجویان نیازمند فرآیند اجرای طرح آغاز و کمک ها در قالب های مختلف جمع آوری می شود و با حفظ کرامت انسانی در اختیار نیازمندان قرار می گیرد.

** 37 هزار تن از بن کارت های حمایتی بهره مند می شوند
معاون توسعه مشارکت های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در گفت و گو با ایرنا، بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته به منظور کمک به اطعام نیازمندان استان، 37 هزار مددجوی کمیته امداد از بن کارت های حمایتی برای تهیه سبد اقلام غذایی مورد نیاز خود، بهره مند می شوند.
اکبر رشیدی افزود: مبلغ تعیین شده این بن کارت ها برای خانواده های یک و دونفره، یک میلیون ریال و برای خانواده های سه نفره و بیشتر یک میلیون و پانصد هزار ریال است.
وی بیان داشت: هزینه پیش بینی شده این طرح، 27 میلیارد ریال است که امیدواریم با کمک خیران و مردم استان، در کوتاه ترین زمان تامین شود.
وی ادامه داد: در کنار این طرح، عده ای از مردم علاقه دارند اقلام خوراکی مورد نیاز مددجویان را تامین کنند که در این رابطه 10 هزار کیسه همیان مولا در سطح شهر و مصلای نماز جمعه توزیع شد تا خیران کمک های خود را در داخل آن قرار داده و برای رسیدن به دست نیازمندان در اختیار کمیته امداد قرار دهند.
رشیدی گفت: کمیته امداد استان قم همچنین آماده است در زمینه توزیع غذای گرم و یا برپایی سفرهای افطار در ماه مبارک رمضان نیز با خیران همکاری لازم را داشته باشد.
وی ادامه داد: در روز بیست و یکم ماه مبارک رمضان، برنامه گسترده ای برای حمایت از مددجویان و جلب کمک های مردمی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره) قم در میدان آستانه برگزار می شود و همه مردم استان می توانند به سهم خود در این برنامه خیریه مشارکت کنند.
20 هزار و 592 خانوار با جمعیت 35 هزار و 539 تن در استان قم زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) هستند که 2.8 درصد از جمعیت کل استان را شامل می شود؛ از این تعداد 15 هزار و 820 خانوار فقط کمک های موردی دریافت می کنند.
همچنین 13 هزار و 730 زن که 11 هزار تن از آن ها سالمند بالای 60 سال و پنج هزار و 570 زن مطلقه هستند که همگی سرپرست خانوار می باشند و 625 خانواده زندانی نیز از جمله خانواده های زیر پوشش کمیته امداد قم است.
یک هزار و 624 بیمار صعب العلاج، 588 بیمار زمین گیر، 58 بیمار سرطانی و 137 فرد مبتلا به بیماری خاص از دیگر افراد زیر پوشش کمیته امداد قم است.

** فراهم بودن فرصت اطعام نیازمندان در مراکز بهزیستی
همچنین معاون مشارکت های مردمی بهزیستی استان قم در این مورد، گفت: به منظور بهره مندی از فیوضات و برکات ماه مبارک رمضان و بهار قرآن، این نهاد به عنوان واسطه خیر بین نیازمندان واقعی و بانیان خیر آماده جلب و جذب نذورات و خیرات نیکوکاران و همشهریان محترم در این ماه می باشد.
احمد حیدری افزود : این اداره کل همچون سنوات گذشته با اجرای طرحهای مختلفی در مراکز متعدد بهزیستی با محوریت فرهنگ سازی و آشنائی مردم با خدمات بهزیستی و گسترش فرهنگ مهرورزی به منظور اکرام و اطعام ایتام، کودکان بی سرپرست و خانواده های نیازمند در خدمت جامعه هدف بهزیستی می باشد.
وی با اشاره به روشهای اجرائی این امر، بیان کرد: حضور مسولان، مدیران و خیرین و صاحبان اصناف و کارخانجات استان در مراکز بهزیستی و منازل مددجویان و گستراندن سفره های کریمانه افطار با حفظ کرامت اقشار تحت پوشش، تقبل هزینه اطعام و افطار مددجویان در سالن های پذیرائی، تقبل هزینه تامین سبد های کالا و خواروبار ویژه مددجویان ، دعوت مددجویان بهزیستی و گستراندان سفره های کریمانه در مساجد و اماکن پذیرائی و در نهایت تقبل هزینه های تهیه و توزیع غذا بین مددجویان را از برنامه های این معاونت اعلام کرد .
معاون مشارکتهای مردمی بهزیستی با اشاره به آمادگی کلیه مراکز بهزیستی در سطح استان جهت بازدید شهروندان و جمع آوری کمکهای نقدی و غیرنقدی مردم نوع دوست استان اعلام کرد شماره کارت 6104337894899390 مشارکتهای مردمی بهزیستی و سامانه #9090*741* آماده دریافت کمکهای نقدی همشهریان گرامی است.
7405/ 6133/

نظر شما