شناسهٔ خبر: 25705996 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

فتوحی:

اخذ مجوز تامین وام ۱۰۰ میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی/ دانشگاه شریف رتبه نخست جذب فارغ‌التحصیلان را دارد

رییس دانشگاه شریف ضمن ارائه گزارشی از عملکرد سال قبل گفت: شریف رتبه نخست بهره‌گیری از فارغ‌التحصیلان را دارد و در سال قبل توانست مجوز تامین وام ۱۰۰ میلیون دلاری را از بانک توسعه اسلامی بگیرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو محمود فتوحی  در نشست خبری که صبح امروز در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این دانشگاه بیان کرد: رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم تغییر از توسعه کمی و به توسعه کیفی است چرا که توسعه بی رویه کمی آموزش عالی مورد نقد قرار گرفته لذا تلاش کردیم در جهت توسعه کیفی گام برداریم.

وی با اشاره به چالش های پیش روی آموزش عالی کشور ادامه داد: نهادهای سیاست گذار مرتبط از تعدد زیادی برخوردار هستند که این تعدد باعث شده یک اتحاد رای در مورد اینده آموزش عالی وجود نداشته باشد و دانشگاه ها دچار سردرگمی شوند. مثلا اگر بحث کیفیت را در آموزش عالی مثال بزنیم دو موضوع تولید علم و تجاری سازی علم و کمک به اشتغال هنوز نتوانسته ایم به یک سیاست واحد برسیم.
 
فتوحی بیان کرد: مشکل دوم آموزش عالی کشور بحث نگاه دستوری و بخش نامه ای به دانشگاه ها است متاسفانه بدون این که جایگاه و مرتبه دانشگاه را در نظر بگیریم همه را با یک نگاه می بینیم در صورتی که با در نظر گرفتن جایگاه و منطقه هر دانشگاه می توان به خصوص در جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی آزادی عمل بیشتری دانشگاه داشته باشد.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: علی رغم چالش های فوق در درون دانشگاه براساس رسالتی که قائل هستیم (حل مسائل اساسی کشور و اثربخشی اجتماعی) برنامه هایی را در نظر گرفته ایم از اواخر سال 1393 شورای راهبردی دانشگاه را تشکیل دادیم و به وسیله آن جهت گیری آینده را برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: در اواخر سال 95 برنامه راهبردی دانشگاه به تصویب شورا رسید و در خرداد 96 هیئت امنای دانشگاه آن را تصویب کرد از این رو مرکز برنامه ریزی راهبردی و توسعه منابع دانشگاه را برای پیگیری برنامه های پیش رو ایجاد کردیم و در دی ماه 96 این مرکز ایجاد شد و هم اکنون در حال اجرای برنامه ها با کمک دانشکده ها و مراکز فعال دانشگاه شریف هستیم.

رئیس دانشگاه شریف بیان کرد: دانشگاه باید در آموزش، پژوهش، فناوری و اثربخشی اجتماعی سرآمد باشد بنابراین جهت گیری کلی دانشگاه برمبنای این سه محور است و با همکاری معاونت ها برنامه های راهبردی متنوعی را پیش گرفته ایم از جمله آموزش های تخصصی، مجازی و میان رشته ای، تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی، تحقق اهداف مرتبط با تم بین المللی سازی دانشگاه، طراحی و استقرار نظام برنامه ریزی و پایش عملکرد، طراحی و استقرار نظام بودجه ریزی و خزانه داری، طراحی و استقرار نظام مدیریت یکپارچه اطلاعات و غیره. قرار است برنامه های راهبردی دانشگاه را طی یک دوره ده ساله جلو ببریم.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات انجام گرفته در سال 96 اظهار داشت: در اواخر فروردین ماه سال قبل استاد میرعمادی معاون آموزشی دانشگاه و چندی بعد یکی از فارغ التحصیلان برجسته به نام مریم میرزاخانی را از دست دادیم و از این رو دانشگاه با دو واقعه ناگوار روبه رو بود.

فتوحی ادامه داد: مهمترین فعالیت انجام گرفته اخذ مجوز از شورای اقتصاد برای تامین وام صد میلیون دلاری از بانک توسعه اسلامی بود تا به کمک آن بتوانیم آزمایشگاه ها را تجهیز و فعالیت های حوزه میان رشته ای را تکمیل کنیم هر چند که فرایند این کار دو سال زمان برد اما در اواخر اسفند 96 بانک توسعه اسلامی با گرفتن این وام موافقت کرد.

رئیس دانشگاه شریف عنوان کرد: نزدیک به 5 برنامه میان رشته ای را تصویب کردیم که از جمله آنها می توان اقتصاد انرژی، مدیریت کسب و کار و غیره را نام برد بحث زمینه های میان رشته ای مورد نیاز جامعه است و در دنیا هم در این حوزه کارهای خوبی صورت می گیرد.

وی درباره تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: طبق حوزه های استراتژیک مد نظر دانشگاه به عنوان انرژی، محیط زیست، آب و سلامت تفاهم نامه ای را با دانشگاه علوم پزشکی ایران منعقد کردیم و قرار است که دانشگاه ما در دو رشته کاربرد هوش مصنوعی در پزشکی و علوم مرتبط با مغز با دانشگاه علوم پزشکی ایران همکاری کنند امید است در مهر آینده برای هر کدام از این دو رشته دانشجو پذیرش کنیم.

فتوحی بیان کرد: از بین 3 هزار و 800 درخواست کننده عضو هیئت علمی در دانشگاه شریف طی سه سال اخیر حدود 80 نفر در سمت هیئت علمی به دانشگاه جذب شدند ما در سال 1396 با 9 رشته رتبه اول المپیاد دانشجویی کشور را کسب کردیم.

فتوحی با اشاره به دیگر اقدامات انجام گرفته سال قبل اظهار داشت: تصویب اساسنامه و تشکیل پارک علمی و فناوری دیگر برنامه ما بود که با توجه به استقبال شرکت های مختلف و علاقه مندان به فعالیت ساختمان پارک سریعا مهیا شد و 30 شرکت در آن مستقر شدند ما به دنبال گسترش فعالیت های پارک برای امسال هستیم.

رئیس دانشگاه شریف با اشاره به برنامه های مختلفی که در حوزه های پژوهشی تعریف شده است گفت: حمایت از پژوهشگران پسا دکترا و جذب محققان ایرانی خارج از کشور برای بهره گیری آنها در دانشگاه شریف همواره مد نظر ما بوده و از این نظر توانسته ایم رتبه یک را در جذب محققان و پژوهشگران داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای ارتباط هر چه بهتر و بیشتر صنعت با دانشگاه و قراردادهای مرتبط با آن تلاش کردیم و توانستیم این قراردادها را نسبت به سال 95 در سال 96 به 40 درصد برسانیم.

فتوحی ادامه داد: با تغییر نگرش در این حوزه تلاش می کنیم ضمن مذاکره با صنایع بزرگ بتوانیم پروژه های بزرگی را از صنایع گرفته و بین اساتید خود تقدیم کنیم تا این گونه به حل مسائل مورد نیاز کشور بپردازیم.

به گفته وی تکمیل زیرساخت مرکز فناوری و اطلاعات دانشگاه و رشد 110 درصدی پهنای باند از اقدامات سال 96 در دانشگاه شریف بود.

رئیس دانشگاه شریف درباره حوزه پژوهش و ارتباطات بین المللی تصریح کرد: مسئله بین المللی سازی دانشگاه یکی از اهداف مهم است. معاونت پژوهشی را در دانشکده های مختلف احیا و سعی کردیم مسئله بین المللی سازی را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

وی هم چنین درباره حوزه عمرانی گفت: پیشرفت ساختمان کلاس های درس (ساختمان ابن سینا) بیش از 96 درصد است و امیدواریم این ساختمان در تابستان 97 افتتاح شود. ساختمان دانشکده مهندسی مکانیک نیز با پیشرفت 75 درصدی روبه رو بوده و امیدواریم تا اواخر امسال این پروژه نیز تکمیل شود.

فتوحی ادامه داد: در ساختمان مهندسی دانشکده هوا فضا یک طبقه را  به منظور ایجاد آزمایشگاهی برای دانشجویان این دانشکده راه اندازی کردیم.

به گفته وی بهره برداری از پروژه سردر دانشگاه، بهره برداری از فضای سبز مقابل دانشکده مهندسی کامپیوتر، پیگیری و تکمیل آمفی تئاترهای دانشگاه از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال 1396 بودند.

رئیس دانشگاه شریف در پاسخ به این سوال که جذب فارغ التحصیلان دانشگاه تا چه اندازه صورت می گیرد عنوان کرد: در نظام رتبه بندی QS دانشگاه شریف رتبه خوبی را در جهت تربیت نیروی انسانی دارد. دانشگاه تمام تلاش خود را انجام می دهد تا فارغ التحصیلان ما افرادی کارافرین باشند فعالیت بیش از 400 شرکت دانش بنیان در اطراف دانشگاه این ادعا را ثابت می کند هم چنین دو هزار عضو هیئت علمی دانشگاه های سراسر کشور حداقل یک مقطع تحصیلی خود را در این دانشگاه سپری کرده اند که این امر نشان از فعالیت خوب دانشگاه شریف بوده است.

برچسب‌ها:

نظر شما