شناسهٔ خبر: 25705590 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

زیستگاه ها هر روز کوچک می شوند

خط و نشان مرگ برای حیات وحش/ حیواناتی که قربانی خرافات شدند

شیراز- مرگ این روزها برای حیات وحش خط و نشان می کشد، حیوانات کشته می شوند تا قربانی های جدید خرافات باشند، خرافات آن‌هایی که فکر می کنند اعضای بدن این حیوانات برای درمان بیماری خوب است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان ها: در اقصی نقاط استان فارس مناطق شکار ممنوع زیادی وجود دارد که در این مناطق گونه های نادری از حیات وحش زندگی می کنند ولی متخلفان به این موضوع توجهی نکرده و بدون اعتنا به تابلوهای شکار ممنوع و منع قانونی که وجود دارد دست به کار شده و گونه های نادری را در این استان شکار می کنند.

یکی از شکارچیان برای درمان های سنتی، گرگ یا روباه را کشته و کیسه صفرایش را بیرون می آورد و دیگری اسلحه اش را به سمت خرس قهوه ای گرفته و او را هدف قرار می دهد.

اخیرا شاهد تلف شدن گونه های مختلفی از حیات وحش استان فارس توسط شکارچیان بوده ایم . دو سال پیش دو قلاده پلنگ پس از خارج شدن از زیستگاهشان در پارک ملی بمو در تصادف با خودروهایی که از جاده های اطراف این منطقه می گذرند تلف شدند.

چندی پیش از آن در مرز فارس و کهگیلویه و بویراحمد یک کشاورز با قرار دادن طعمه سمی، پلنگی را از پای در آورد و در مواردی گزارش هایی از مرگ دردناک خرس ها در شهرستان سپیدان منتشر شده است.فروردین ماه سال گذشه بود که یک خرس قهوه ای در مرودشت با شلیک گلوله از پای درآمد.

اخیرا نیز گزارشهای مبنی بر کشتن تعدادی گرگ و روباه در لارستان منتشر شده که شکارچیان پس از کشتن این گونه ها، کیسه های صفرای آنها را برای درمان درآوردند یا اینکه در شهرستان بوانات نیز دو شکارچی بدون توجه به اینکه خرس قهوه ای گونه ای در خطر انقراض است به سمتش شلیک کرده و حیوان را کشتند.

البته در این میان هستند افرادی که محیط زیست و حیات وحش برایشان اهمیت زیادی دارد که می توان از  یک دامدار مسلح در منطقه پاسارگاد یاد کرد که سال ۹۴ به رغم آنکه دامداریش مورد هجوم یک خرس قرار گرفت و به دامهایش آسیب رساند،اما شلیک نکرد.

تاثیر نا آگاهی مردم بر مرگ گونه های حیات وحش

در این میان یک دوستدار حوزه محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه ناآگاهی مردم بر روند مرگ این گونه های نادر جانوری اثر می گذارد، گفت:مهمتر از همه اینکه، کوچک شدن زیستگاه حیات وحش باعث می شود گونه جانوری محیط را ترک کرده و در نهایت هدف شکارچیان قرار گیرد.

علی اکبر کاظمینی ادامه داد: یکی از مهمترین موضوعات در خصوص تلف شدن این گونه ها و تهدید آنها از سوی انسانها می توان به این موضوع اشاره کرد که به طور حتم زیستگاه آنها مورد تعرض قرار گرفته به همین دلیل آنجا را ترک می کنند.

وی با اشاره به اینکه اگر زیستگاه کوچک و یا ناامن شود این گونه ها از آنجا خارج می شوند، اظهار کرد: زمانی که زیستگاه کوچک شود به طور حتم غذا برای گونه ها وجود ندارد و آنها زیستگاه خود را ترک کرده و برای تامین غذای خود به سمت منازل مسکونی و اطراف شهرها می روند و اینگونه است که شکار می شوند.

این دوستدار حوزه محیط زیست با اشاره به کشتن تعدادی گرگ و روباه در منطقه لارستان گفت: این گونه ها قطعا برای تهیه غذا به شهر نزدیک شده و در نهایت توسط شکارچیان شکار شده اند در صورتی که برخی از انسانها نمی دانند که در کنار این حیات وحش است که می توان اکوسیستم سالمی داشت.

وی با بیان اینکه تنوع زیستی در زندگی پایدار انسانها تاثیر بسزایی دارد، افزود: خرس یک گونه بسیار بسیار مهم و در حال انقراض است که متاسفانه شاهد هستیم طی چند سال اخیر در فارس چند خرس توسط شکارچیان شکار شده است.

وی با اشاره به اینکه در چند منطقه از استان فارس این گونه وجود دارد، گفت: تعداد این گونه هم اکنون به تعداد انگشتان دست هم نمی رسد از این رو باید برای حمایت از این گونه تلاش کرد زیرا اگر از این برود امکان برگشت آن به این راحتی ها وجود ندارد.

کاظمینی با بیان اینکه این گونه بالای هرم غذایی است، تاکید کرد: خرس دارای هیکل و جثه بزرگی است و همه چیز خوار است و یکی از بزرگترین گوشتخواران ایران محسوب می شود که در جنگل‌های زاگرس و کوهستانهای این استان وجود دارد.

وی ادامه داد: این گونه در زیستگاه خود علاوه بر خوردن حشرات، از عسل و علف نیز استفاده می کند اما رژیم اصلی آن علف و حشرات است.

طی چند سال اخیر به دلیل گسترش باغات در  کوهستان به خصوص زاگرس  و وجود باغات انگور، بادام، گردو و... زیستگاه این گونه در معرض خطر قرار گرفته است  این فعال حوزه محیط زیست با اشاره به اینکه جنگل‌های فارس زیستگاه های خرس قهوه ای در ایران به شمار می روند، اظهار داشت: طی چند سال اخیر به دلیل گسترش باغات در  کوهستان به خصوص زاگرس  و وجود باغات انگور، بادام، گردو و... زیستگاه این گونه در معرض خطر قرار گرفته است.

وی گفت: خشکسالی که پدیده ای طبیعی است ، با دخالت های بی رویه اهالی فارس چنان افسار گسیخته طبیعت استان را شخم می زند که انسان و حیوان هر دو همزمان قربانی آن می شوند. اکنون، در شرایطی که انسان ها به سراغ حیوانات در طبیعت رفته و زیستگاهشان را نابود کرده و می کنند، حیوانات هم برای تغذیه چاره ای ندارند جز اینکه نزدیک مناطق مسکونی شوند؛ انسان ها هم در موارد بسیاری بدون ترحم آنها را از پای در می آورند بی آنکه بدانند آسیب های چنین رفتاری مستقیما خودشان را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰ سال است که در سراسر فارس، شکار ممنوع شده، گفت: گرچه که شکارچیان و صید کنندگان واقعی به این منع نمی گذارند و شاهد این بی توجهی کشف سالانه بیش از یک هزار تخلف زیست محیطی در یگان حفاظت محیط زیست فارس است.

کاظمینی گفت: خرس یا پلنگ لزوما تهدیدی برای انسان نیستند مگر اینکه در شرایط خاصی قرار بگیرند خرس تنها در صورتی که «توله داشته باشد، انسان ها آن را محاصره کنند به انسان حمله ور می شود و اصولا حیوانات از حمله به انسان خودداری می کنند.

وی با تاکید بر اینکه این حیوانات نیستند که به محل زندگی انسان آمده اند، این انسان ها هستند که به محل زیست آنها رفته اند، افزود: با جاده سازی، با ساخت پالایشگاه و کارخانه و حتی ایجاد زمین های کشاورزی در همسایگی و یا در دل منطقه های بکر طبیعی به زیستگاه حیوانات رفته ایم و این جانداران زیبا و خوش خط و خال اما در برابر یک اشاره انگشت بر ماشه تفنگ بی دفاع هستند.

کاظمینی خواستار آموزش کافی به مردم شد و افزود:  خرس اگر از سوی انسان احساس خطر کند، ممکن است به انسان حمله ور شود. این اتفاق به ویژه زمانی رخ می دهد که خرس در فصل جفت گیری باشد، در محاصره قرار بگیرد یا در شرایطی این چنین باشد. به همین باید به مردم آموزش دهیم.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان فارس نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه تعداد قابل توجهی از این شکارها بر می گردد به علاقه انسانها به گوشت حیوانات از این رو همواره شاهد شکار حیات وحش هستیم.

لیلا جولایی افزود: البته برخی نیز بر این باورند که گوشت  یا دیگر اجزای برخی از حیوانات برای درمان بیماریهایی از جمله سرطان و... موثرند در صورتیکه این خرافه است.

وی با اشاره به اینکه خرس از گونه های در خطر انقراض است، بیان کرد: متاسفانه این گونه از جمله گونه های حیات وحش است که تلفات آن زیاد است و این ناشی از ترسی است که انسانها از خرس دارد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان فارس با اشاره به دلایل ترک زیستگاه بیان کرد: متاسفانه برخی از گونه ها برای تامین غذا با توجه به خشکسالی زیستگاه را ترک کرده و به باغات اطراف برای خوردن میوه می روند که این امر باعث ایجاد خطراتی برای آنها شده است.

جولایی تاکید کرد: متاسفانه مردم در برخورد با خرس راحت ترین راه را که کشتن آن است انتخاب می کنند از این رو شاهد افزایش تلفات این گونه هستیم.

به هر حال شرایط گونه های مختلف خیلی مناسب نیست، بسیاری از این گونه ها در معرض تهدید هستند و با نا آگاهی شکارچیان شکار می شوند تا هر روز یک گام به انقراض نزدیک تر شوند.
 

نظر شما