شناسهٔ خبر: 25705483 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیلگر سرشناس لبنانی در گفت و گو با ایرنا:

سیاست های یکجانبه گرایانه ترامپ هم تهدید و هم فرصت است

بیروت-ایرنا-«سامی کلیب» تحلیلگر و فعال رسانه ای سرشناس لبنانی در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد که سیاست های «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا از جمله در قبال ایران علی رغم ایجاد برخی مشکلات و فشارها این فرصت را پیش روی کشورها قرار می دهد تا به طور جدی به فکر ایجاد ساز و کاری در برابر یکجانبه گرایی آمریکا بروند.

صاحب‌خبر -

گفت و گو با کلیب در دفتر ایرنا در بیروت صورت گرفت. او اینک در شبکه تلویزیونی «المیادین» کار می کند و از پایه گذاران این شبکه است. وی پیش از این در شبکه تلویزیونی «الجزیره» قطر فعالیت می کرد. سردبیری رادیو «مونت کارلو» و رادیوی بین المللی فرانسه و تلویزیون «فرانسه 24» از جمله تجربیات دیگر کلیب است.
وی سال ها نیز مدیر دفتر روزنامه «السفیر» لبنان در پاریس بود و در روزنامه های دیگری همچون «الرای» کویت و «الاخبار» لبنان قلم می زد.

*خروج آمریکا از برجام
گفت و گو با کلیب را با پرسشی درباره خروج آمریکا از برجام و اینکه آیا او از این رخداد غافلگیر شده یا نه آغاز کردیم. وی گفت: من غافلگیر نشدم. دونالد ترامپ به همه کشورها به چشم منبع پول می نگرد. او در صدر مجموعه ای سر کار آمد که پروژه آن اختلافی با پروژه نومحافظه کاران آمریکا در دوره جورج بوش پسر ندارد. این پروژه در دوران اوباما متوقف شد اما با ترامپ دوباره بازگشته است. به دلیل همین سابقه من از خروج آمریکا از برجام غافلگیر نشدم.

*ایران و برجام
وی درباره سیاست ایران در قبال برجام گفت که ایران باید این موضوع را روشن کند که در صورتی که برجام برایش از اهمیت بسیار بالایی و حیاتی برخوردار است باید به مذاکرات بر اساس شروط آمریکا بازگردد اما درصورتی که نزد ایران این توافق از اهمیت بالایی برخوردار نباشد، پس نیازی به این حجم از سر و صدا نیست.
وی افزود: البته قابل فهم است که ایران به دنبال آن است که نشان دهد آمریکا به توافق های خود پایبند نیست و نمی توان به آن اعتماد کرد.
کلیب وضعیت کنونی را برای ایران همچون شمشیر دولبه دانست و تصریح کرد: روابط خارجی ایران منحصر به ایالات متحده آمریکا نیست و آن کشور با اروپا و روسیه و چین هم روابط مهمی دارد. درست است که برجام وضعیت اقتصاد ایران را بهبود می دهد و در نقل و انتقال پول نقش دارد و امضای توافق نامه های دیگر را ممکن می کند اما از نظر من این توافق سرنوشت ساز نیست. به همین علت اگر من جای تصمیم گیران ایران بودم به سرعت نسخه بدیل کشور را به مردم و جهانیان اعلام می کرد. مردم باید بدانند که نسخه بدیل ایران چیست و در غیر اینصورت این مساله به مثابه فاجعه ای خواهد شد که ایران را به سمت مذاکره بر اساس شروط آمریکا سوق خواهد داد.
وی تاکید کرد که ایران اثبات کرده است که می تواند در سطح بالا مذاکره کند و از موضع قدرت برخورد کرد. به همین دلیل به نفع ایران نیست که درها را به روی خود ببندد و باید با اروپا و چین و روسیه ارتباط گسترده داشته داشته باشد.

*موضع اروپا در قبال برجام
بخش دیگر گفت و گو با کلیب، درباره موضع اروپا در قبال برجام و خروج آمریکا از آن بود. از او پرسیدیم که آیا اروپایی ها می توانند به ایران ضمانت اجرایی برای حفظ برجام را بدهند که در پاسخ گفت: اتحادیه اروپا با مشکلات متعددی روبروست. مثلا شرکت توتال در میدان گاز پارس جنوبی سرمایه گذاری به ارزش 5 میلیارد دلار کرده است اما با وضع تحریم های آمریکا این شرکت به فعالیت خود ادامه نخواهد داد. شرکت رنو هم 160 هزار خودرو به بازار ایران فروخته است. شرکت های هواپیماسازی مثل ایرباس و بوئینگ پیش بینی می کردند که با فروش هواپیما به ایران سودهای زیادی را کسب خواهند کرد. از سوی دیگر اروپایی ها در زمینه های دیگری چون هتل و زیرساخت ها سرمایه گذاری هایی در ایران داشته اند. اروپایی ها بازار ایران را بزرگ می دانند و معتقدند با توجه به غیاب اروپایی ها در بازار کشورهای خلیجی که آمریکا آن را به احتکار خود در آورده است، بازار ایران فرصت خوبی است. از سوی دیگر یکی از دلایل نگرانی اروپایی ها این است که بسیاری از منابع تامین انرژی آنها از ایران و روسیه است.
کلیب به وجود اختلاف بین کشورهای اروپایی اشاره کرد و افزود: امانوئل مکرون رئیس جمهوری آمریکا به دنبال آن است که از طریق ائتلاف با آمریکا نقش پیشرو را در اتحادیه اروپا داشته باشد. او مواضع ضد آمریکایی نمی گیرد و به تلاش های محدود برای کاستن از آثار سلبی سیاست های آمریکا اکتفا می کند. باید به این نکته توجه کرد که تنها باری که فرانسه در مقابل آمریکا ایستاد در زمان حمله به عراق بود. اما پس از آن نیز مجبور شد تا واشنگتن را راضی کند و 10 سال پیاپی در موقعیت عذرخواهی بود. در حال حاضر مکرون به دنبال رهبری اروپاست. این مساله باعث اختلاف با آلمان شده است.
از نظر این تحلیلگر لبنانی، اروپا در مواجهه با آمریکا توان لازم و کافی را ندارد. وی گفت: اروپایی ها در روابط با آمریکا مشکل بزرگی دارند. همانطور که می دانیم ترامپ از پیمان زیست محیطی پاریس خارج شد و تعرفه ها بر کالاهای وارداتی از اروپا را نیز افزایش داد. در هر دو مورد اروپا نتوانست در مقابل آمریکا کاری بکند. از همین رو من معتقدم در شرایطی که اروپا در این دو پرونده مهم در رویارویی با آمریکا شکست خورد، نبرد موفقی را نیز در زمینه موضوع هسته ای ایران در مقابل آمریکا نخواهد داشت. آنچه در توان اروپاست، طولانی کردن فرایند مذاکرات است با این هدف که یا ترامپ تغییر نظر دهد یا دوره اش پایان یابد. بنابراین انتظار رویارویی اروپا در مقابل آمریکا از نظر من غلط است.
کلیب افزود: تجربه پس از جنگ جهانی دوم، نشان می دهد که اتحادیه اروپا در هیچ کار و طرحی که مخالف با آمریکا باشد، موفق نمی شود. چرا که در ترکیب، تأثیر، و گزینه هایش ضعیف است. همینطور، جهان به این جمع بندی نرسیده که اتحادیه اروپا می تواند نقشی جدی را در مسائل مهم ایفا کند. این به سبب وضعیت اقتصادی دشواری است که اروپا در آن به سر می برد. اگر اروپا احساس کند که نتیجه برای آنها فاجعه بار خواهد بود، ممکن است میان آنها با واشنگتن نزاعی بوجود آید. ما باید نظاره گر وضعیت اقتصادی اروپا باشیم.

*فرصت ها و چالش های سیاست ترامپ
کلیب معتقد است سال های پیش رو برای کل محور مقاومت دشوار است. وی گفت: طرف مقابل پس از ناکامی در جنگ نظامی علیه محور مقاومت این بار از طریق اقتصاد به دنبال رویارویی با آن است. مساله آسان نیست.
این تحلیلگر لبنانی پیش بینی کرد که محاصره و فشار بین المللی با مشارکت کشورهای عربی علیه محور مقاومت تشدید شود. وی گفت: شاهد فشار بر بانک ها، شرکت ها و نقل و انتقال های مالی خواهیم بود و اشخاص را در لیست های سیاه قرار خواهند داد. فشار، اقتصادی خواهد بود.
کلیب همچنین در بیان فرصت های سیاست ترامپ علیه ایران گفت: ایران به دنبال استفاده از فشار آمریکاست. این فشارها مشروعیت گفتمان اصلی آیت الله خامنه ای را تقویت و موقعیت کسانی را که به دنبال راه بدیل از طریق مذاکره با غرب هستند تضعیف می کند.
وی افزود: فشارها همچنین احساسات ملی را در ایران تقویت می کند و باعث وحدت جامعه ایران خواهد شد. البته این مشروط به آن است که وضعیت اقتصادی آسیب نبیند و گزینه بدیل دولت ایران مانع از اعتراض های مردمی شود.

*امکان جنگ نظامی
کلیب در پاسخ به این پرسش که آیا تنش های اخیر احتمال رویارویی نظامی در منطقه را افزایش می دهد گفت: تنش های نظامی سخت به نظر می آید چرا که مناسب هیچ کسی نیست که با ماجراجویی در این مرحله وارد جنگ شود. راهکارهای جایگزین، به خاطر ناتوانی در ورود به یک جنگ بزرگ است.

*راه های جایگزین
از نظر تحلیلگر لبنانی در عرصه روابط بین الملل باید راه های جایگزین ایجاد کرد. کلیب توضیح داد: باید ایده های جدید مطرح شود وگرنه ما شاهد بازگشت یکجانبه گرایی آمریکا در عرصه بین المللی خواهیم بود. باید سازمان هایی چون شانگهای، کشورهای آسیای میانه و کشورهای دریای خزر به دور از فشارهای آمریکا به دنبال ایجاد نقاط اشتراک بروند. فشارها تنها محدود به ایران نخواهد بود بلکه این فشارها شامل روسیه و چین هم می شود. ترامپ چین را دشمن نخست آمریکا می داند و هدف از فشارها به کره بیش از هر چیز فشار بر چین است.
وی افزود: باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد تا گزینه های جهانی برای همکاری با هدف رویارویی با آمریکا فراهم شود. بر این اساس بود که ولادیمیر پوتین در سال 2007 در کنفرانس مونیخ گفت که باید به دنبال ایجاد یک نظام مالی جدید به دور از دلار باشیم و ارز و نظام بانکی مجزایی تعریف کنیم.

*معامله قرن
بخش دیگر گفت و گوی ایرنا با کلیب به تحولات منطقه از جمله فلسطین و بویژه موضوع انتقال سفارت آمریکا به قدس و طرح موضوع «معامله قرن» اختصاص داشت.
وی معتقد است برخلاف تصور اولیه، وضعیت رژیم صهیونیستی بهتر از 70 سال پیش نیست بلکه بسیار سخت تر است. به گفته وی وضعیت نیروهای مقاومت بسیار بهتر از گذشته است.
این تحلیلگر لبنانی گفت:ترامپ با انتقال سفارت کشورش به قدس اشغالی، هدیه ای بزرگ را تقدیم کرد؛ هدیه ای که بار دیگر وجدان جهان عرب را پیرامون مساله اصلی و محوری، بیدار کرد. اکنون می شود گفت که این هدیه، به روند موسوم به «صلح» یا سازش پایان داد و این را نشان داد که مذاکرات بی نتیجه است و هیچ راه حلی جز ایستادگی و رویارویی نیست.
وی در پاسخ به پرسشی درباره اهداف برخی کشورهای عربی از نزدیکی به رژیم صهیونیستی گفت: متاسفانه برخی کشورهای عربی بر این باورند که نزدیک شدن به اسرائیل، آنها را حفظ می کند و این تاثیر بسزایی بر فشارها علیه فلسطینیان دارد. اما در مقابل، رژیم صهیونیستی، آسوده نیست. اسرائیلی ها از افزایش جمعیت و تعداد فلسطینیان و از انتفاضه ها به شدت نگران هستند. انتفاضه هایی که هر بار شکل جدیدی به خود می گیرد و نیرویی دوچندان به آنها می افزاید. فلسطینیان هم از بایستگی و نتیجه توافق های صلح و سازش سؤال می کنند. در فلسطین، امروز نسلی وجود دارد که به سازش و تشکیلات خودگردان بی اعتماد هستند.
کلیب ادامه داد: امروز شهرک سازی ها، 600 بار بیشتر از گذشته است. همین حالا بیش از 6 هزار اسیر در بند زندان های اسرائیل هستند که در میان آنها، نمایندگان پارلمان فلسطین نیز وجود دارند.
وی تصویر اسرائیل امروز را در بدترین حالت دانست و گفت: در این بازه زمانی، رسانه های غربی باری دیگر مسأله قانونی بودن دولت اسرائیل را زیر سوال بردند و از ارتکاب جنایت های پیوسته در حق فلسطینیان توسط آنها سخن گفتند. در خلال جلسات پارلمانی در بلژیک و انگلستان، زمزمه هایی در مخالفت با اسرائیل شنیده شد. فراخوان های زیادی برای لزوم تحریم کالاهای اسرائیلی وجود دارد. برخی شروع به توصیف اسرائیل به عنوان یک رژیم نژادپرست کردند و گفتند باید با آن اینگونه برخورد کرد.

*احتمال جنگ ایران و اسرائیل
کلیب در بخش دیگر گفت و گو احتمال جنگ سراسری بین رژیم صهیونیستی و ایران را وارد ندانست و گفت: وضعیت داخلی آمریکا اجازه راه اندازی جنگ نمی دهد و اسرائیل هم نگران است. بنابراین احتمال وقوع جنگ های کوچک و محدود وجود دارد. مرحله ای را شاهد خواهیم بود، شبیه به دوره زمانی که جنوب لبنان در اشغال اسرائیلی ها بود. توان بازدارندگی به وجود می آید، اما این به شرطی است که به هر تجاوزی پاسخ مناسب داده شود و این روند قطع نشود.
وی حملات موشکی اخیر به منطقه جولان تحت اشغال رژیم صهیونیستی را پی ریزی کننده مرحله جدیدی توصیف کرد و گفت: از اهمیت پیامی که روس ها از جانب محور مقاومت به اسرائیلی ها دادند، نمی توان کاست. محتوای پیام این بود که اگر اسرائیل از خطوط قرمز تجاوز کند، این بار موشک ها داخل سرزمین های اشغالی را هدف می گیرند.
کلیب افزود: این تحولاتی است که در جریان است. سامانه موشکی s300 در سوریه مستقر است و روس ها از امکان تجهیز سوریه با 400s سخن می گویند. بر اساس اطلاعاتی که من دارم، روس ها حمله اسرائیل به فرودگاه و پایگاه تیفور T4) ) را هدف قرار گرفتن نقش خود در سوریه قلمداد می کنند. همه اینها تاکید دارد که ما وارد مرحله جدیدی در مبارزه با دشمن صهیونیستی شده ایم. قطعا اسرائیل این را نمی پذیرد، اما قادر به جلوگیری از آن نیست.

*تحریم های جدید علیه حزب الله
روزنامه نگار لبنانی در خصوص اعمال تحریم های تازه آمریکا علیه حزب الله لبنان گفت: این تحریم ها و اقدام را نمی توان از نتیجه انتخابات جدا دانست. نتایج انتخابات پارلمانی، گویای شکست محرز سعد الحریری، و پیروزی نیروهای لبنانی ( القوات اللبنانیه) است، حزبی که در مقابله با حزب الله تندروی بیشتری نسبت به المستقبل داشت. البته قطعا حزب الله از برجسته ترین پیروزهای این انتخابات بود، و آنها تصمیم های بزرگ را در لبنان در دست خواهند داشت. اما در مقابل حزب الله با فشار آمریکا، اروپا، کانادا، استرالیا و کشورهای خلیج (فارس) روبرو خواهد شد، تا جلوی نفوذ و گستردگی آن گرفته شود.
وی افزود: در مرحله پیش رو شاهد قطع شدن کمک های بین المللی به لبنان خواهیم بود، همانطور که ورود به باشگاه کشورهای نفتی، کار آسانی نخواهد بود. تحریم ها، تازگی ندارد. چیزی نیست که حالا شروع شده باشد و از مدت ها پیش در دراز مدت وجود داشته است، اما در آینده فعالتر می شود.
خاورم**388**2054

نظر شما