شناسهٔ خبر: 25703893 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

در خانه گفتمان شهر و معماری انجام شد؛

جزئیات برگزاری سومین نشست طرح معماری خوب

سومین نشست طرح "معماری خوب" با موضوع روند طراحی در خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سومین نشست طرح "معماری خوب" با موضوع روند طراحی با حضور جمعی از علاقه‌مندان به این حوزه در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) برگزار شد.

در این نشست ابتدا نوید گنجی بنیان‌گذار و سرپرست طرح "معماری خوب" بیانیه و برنامه‌های این طرح با موضوع ارتقای کیفیت زندگی از طریق افزایش آگاهی عمومی نسبت به معماری را ارائه کرد و پس از آن فیلم گفت‌وگو با مردم که توسط تیم طرح معماری خوب و با تمرکز بر زوایای دید گوناگون جامعه نسبت به این مهم تدوین و ضبط شده بود، در حضور مخاطبان پخش شد. در این گفت‌وگو مردم به مسائلی ازجمله زیبایی، حس نوستالژی یک بنا و استحکام به عنوان آیتم‌های یک معماری خوب اشاره کردند. 

حمید ناصرخاکی، معمار به عنوان اولین سخنران درباره روند طراحی در شکل‌گیری یک معماری خوب بیان کرد: به‌طورکلی جایگاهی برای تعریفی از کانسپت که معمار، امروزه به اصطلاح منتظر باشد تا ایده‌ای به ذهنش جرقه بزند و از آن بهره بگیرد دیگر وجود نداشته و اطلاعات زیادی در قالب یک پروژه در اختیار معمار قرار می‌گیرد تا به یک معماری خوب دست پیدا کند.

وی با اشاره به تغییر خطوط و جایگاه معماری در جامعه امروز، معنای معماری خوب را به طور کلی امری نسبی دانست و تصریح کرد: دغدغه معماری امروز فقط تأسیس یک آتلیه و طراحی یک‌خانه مسکونی نبوده و مردم در رشته‌های گوناگون همگام با معماران سعی در ایجاد خطوطی دارند که به مرور زمان معماری کردن به شکل امروزی از بین خواهد رفت و خود مردم فضای مورد علاقه خود را با ابزاری که تکنولوژی مسیرش را هموار خواهد کرد، طراحی کرده و می‌سازند.

ناصرخاکی همچنین مقایسه‌ای از روند و فرآیند طراحی در حوزه‌های دیگر امروزی نسبت به معماری ارائه و در این باره به نمونه‌های موردی اشاره کرد.

وی در پاسخ به سوال شرکت کنندگان در جلسه، معماری خوب را موضوع بسیار پیچیده و نسبی دانست و دیدگاه مردم در مورد معماری را در دو ردیف دسته‌بندی کرد که دسته اول را افرادی درگیر نوستالژی و حس و دسته دوم را افرادی که فاقد پاسخ مناسب به نیازهای مردم هستند، توصیف کرد.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به اینکه کارفرمایان به عنوان یک معمار از شما چه خواسته‌ای دارند و شما چگونه به آن پاسخ می‌دهید، اظهار کرد: معمولاً کارفرمایان رویکردشان حول این سه موضوع است؛ یک؛ سه گزینه ارائه دهید تا ببینیم کدام بهتر است، دو، رایگان طراحی می‌کنی؟! وسه، دقت کنید پروژه روی بیلبوردها برود!

همچنین در ادامه این نشست گفتگوی از پیش ضبط‌شده‌ای با کیوان خسروانی، معمار و طراح لباس پخش شد که بیانگر دیدگاه وی نسبت به ایجاد یک معماری خوب در بستر یک کشور بود.

وی درباره روند تاریخی شکل‌گیری یک معماری درست و مؤلفه‌های آن در جامعه بیان کرد: اساساً یک معماری خوب در پاسخ به سؤالاتی همانند معمار چه نقشی ایفا می‌کند، چه تأثیراتی در بستر جامعه می‌گذارد، معمار خوب کیست، چه کسی معمار خوب را تعیین می‌کند، سنت راهنماست یا مانع؟ به دست می‌آید.

خسروانی معماری خوب را محصول یک تعامل درست از فرهنگ، مردم و رفتار اجتماعی آن‌ها دانست و تأکید کرد: عدم وجود سلیقه عمومی نسبت به معماری در کشور ایران حاصل یک‌روند و خلأ تاریخی است که آن یکی از دلایل عمده معماری مخرب در جامعه امروزی ایران می‌باشد. 

در ادامه این نشست داراب دیبا، معمار و شهرساز با بررسی معماری در چارچوب یک اندیشه جهانی بیان کرد: معماری هر منطقه از جهان خلأهایی مختص به خود دارد که علل مختلفی مانند خواسته مردم، سنت پرستی یا در مقابل طرفداران بدعت‌گذاری، اقتصاد و تصمیم‌های قدرتمندان منطقه باعث نقص معماری در آن مناطق شده است.

وی یکی از معضلات معماری امروز ایران را تمرکز بیش‌ازحد جامعه بر نوستالژی‌های ذهنی دانست و افزود: تعصبات ذهنی به‌عنوان یکی از دلایل عقب‌ماندگی معماری ایران است که یک معماری اندیشمندانه حاصل توجه مردم به فضای زیست و تعامل معماران با پیش‌زمینه‌های ذهنی جامعه و در دام نیفتادن آن است.

همچنین دیبا در پاسخ به سؤال ایده آل مردم نسبت به یک معماری خوب، مقایسه‌ای میان معماری سوئیس و ایران انجام داد و بر در خدمت بودن فضای معماری برای مردم در کشورهای توسعه‌یافته تأکید داشت که این امر در ایران وجود ندارد.

سعید میرحسینی، معمار و شهرساز نیز با انتقاد از کارفرمایانی که مانع از به وجود آمدن معماری خوب شده‌اند، گفت: در گذشته پروژه‌هایی تحت عنوان پل در مقایسه با پل طبیعت ساخته می‌شدند که از آنها تنها به عنوان بیلبوردهای تبلیغاتی استفاده می شد نه به‌عنوان فضای اجتماعی.

وی بیان کرد: معماری خوب روایت‌گر گونه‌ای از معماری است که مخاطب را راضی و بتواند احساسی در او ایجاد کند و از نگاه کلان به ریشه‌های شهرها که معماری را شکل می‌دهند، بپردازد که افزایش آگاهی مردم از معماری راهکاری برای رسیدن به معماری خوب است.

در ادامه این نشست، نتایج نخستین مسابقه و چالش فراهم آمدن بستری جهت تولید محتوای بدیع و نو در زمینه چیستی معماری خوب و راه رسیدن به آن شکل گرفته بود که توسط صاحبان ایده ارائه شد و سخنرانان نظرات خود را درباره ایده‌ها بیان کردند.

در پایان این نشست، سه سخنران به پرسش‌هایی درباره موضوع معماری و مردم که از پرسشنامه‌های طرح معماری خوب به دست آمده بود پاسخ داده و تندیسی از طرف تیم طرح "معماری خوب" به سخنرانان اهدا شد.

نظر شما