شناسهٔ خبر: 25701957 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آی‌تی‌‌من | لینک خبر

ساختار زنجیره ارزش فضایی به شورای عالی فضایی ارایه می شود

ساختار پیشنهادی زنجیره ارزش فضایی کشور ازسوی سازمان فضایی ایران در هفدهمین جلسه کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی کشور ارایه شد.

صاحب‌خبر -

فناوران - محمد جواد آذری در هفدهمین جلسه کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی با بیان اینکه در حال حاضر ساختار زنجیره فضایی کشور ساختار مناسبی نیست و باید اصلاح شود، گفت: در این حوزه پژوهشگاه های مختلفی فعال هستند که به صورت جزیره ای و موازی کاری فعالیت می کنند و باید برنامه تقسیم بندی ملی را داشته باشیم تا هر بخشی بداند چه کاری را انجام می دهد.
براساس گزارشی که روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر کرده است، وزیر فاوا  با بیان اینکه باید دیپلماسي در این حوزه فعال شود، افزود: استفاده از ظرفیت های اپسکو و دیپلماسی فضایی باید شکل جدی تری به خود بگیرد و بتوانیم از ظرفیت مشارکت با سایر کشورها بهره برداری کنیم.
آذری جهرمی گفت: توسعه صنعت فضایی کشور نیاز به عزم و اراده ملی دارد و با بخشی نگری نمی توانیم به اهداف خود در این حوزه برسیم.
وی ضمن بیان ضرورت فعالیت نیروهای توانمند در این بخش افزود: جوانان مومن، متعهد و توانمند بسیار خوبی در این حوزه داریم که با جان و دل برای توسعه صنعت فضایی کشور تلاش می کنند و عدم وجود ساختار مناسب بهره وری فعالیت آنان را کاهش می دهد.
بنا بر این گزارش، در ابتدای این جلسه نیز مرتضی براری، رییس سازمان فضایی ایران با بیان اجرای برنامه 10 ساله نخست فضایی کشور و توسعه این حوزه، گفت: مهم ترین برنامه 10 ساله نخست تربیت نیروی انسانی توانمند، ساخت و پرتاب ماهواره بود.
وی گفت: به عبارت دیگر در 10 سال نخست تمرکز بر حوزه بالادستی شامل تحقیق و توسعه و تولید بوده و کمتر به بخش های کاربردی اقتصادی آن پرداخته شده است.
براری با بیان برنامه کشورهای دیگر برای توسعه اقتصاد فضایی خود، گفت: به عنوان مثال  کشور انگلستان در برنامه های خود در این حوزه قرار است از اقتصاد 14 میلیارد پوندی در سال 2017 به درآمد 40 میلیارد پوندی در سال 2030 برسد.
وی لازمه برنامه 10 ساله دوم کشور در حوزه فضایی را ایجاد معماری جدید برای آن عنوان کرد و افزود: در معماری جدید به دنبال زنجیره ارزش فضایی کشور هستیم و این زنجیره در چهار سطح تحقیق و توسعه، تولیدکنندگان، اپراتورهای ماهواره ای و ارایه دهندگان خدمات و محصولات نهایی به کاربران تعریف می شود.
بر اساس این گزارش در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی کشور پیشنهادات و نظرات خود را در زمینه زنجیره  ارزش پیشنهادی فضایی کشور مطرح کردند.ساختار زنجیره ارزش فضایی کشور بعد از تصویب در کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی برای ارایه و تصویب درشورای عالی فضایی، به رییس جمهور ارایه می شود.
این درحالی است که شورای عالی فضای مجازی در 14 سال کذشته تنها 3 جلسه تشکیل شده است. در دولت یازدهم نیز این شورا هیچ جلسه ای تشکیل نداده اما دبیرخانه آن مشغول به فعالیت بود که نوعی رکورد محسوب می شود.در اواخر دولت یازدهم وعده داده شد که شورای عالی فضایی یک جلسه تشکیل خواهد شد که این موضوع عملیاتی نشد. با این حال به نظر می رسد حضور وزیر ارتباطات در کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی کشور، نشاندهنده تشکیل جلسه شورا در آینده نزدیک است.

نظر شما