شناسهٔ خبر: 25701806 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بررسی مطبوعات

واشنگتن و تکرار آزموده ها از تقابل با تهران

تهران- ایرنا- راهبرد اعلامی تازه آمریکا در برابر ایران و تلاش برای به تمکین واداشتن جمهوری اسلامی، سندی از نابخردی، غیر واقع بینی و توهم رهبران تازه واشنگتن و تکرار سناریوهایی شکست خورده علیه تهران است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، روزنامه های امروز چهارشنبه دوم خرداد ماه مسایلی چون واکنش های داخلی و بین المللی به راهبرد تازه آمریکا در برابر کشورمان که در اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا نمود یافت، بایدها و نبایدهای کنشگری ایران در برابر سیاست های زیاده خواهانه واشنگتن و انتخابات پیش روی هیات رییسه مجلس را مبنای گزارش های خبری- تحلیلی خود قرار دادند.

* واکنش های داخلی و بین المللی به شروط غیر منطقی پمپئو
در ادامه سیاست های ضد ایرانی ترامپ، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به تازگی در قالب راهبرد جدید آمریکا در برابر ایران 12 شرط برای کشورمان تعیین کرده که مورد انتقادهای گسترده بین المللی قرار گرفته است. مقام های سیاسی کشومان هم به این شرط گذاری واکنش نشان داده اند. روزنامه های امروز به این مساله پرداختند.
به نوشته روزنامه «تجارت»، به فاصله اندکی پس از تهدیدهای پمپئو رئیس جمهور ایران با تاکید براینکه دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت:همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار دربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند. شما چکاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.
به نوشته این روزنامه، وزیر خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پمپئو گفت: آمریکا در توهمات و سیاست‌های شکست خورده‌ای محبوس است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می‌شود. همان انتخاب‌های غلط را تکرار می‌کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.
در ادامه می خوانیم در همین رابطه وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات سخیف، بی مایه، توهین آمیز و مداخله گرانه پمپئو و نسبت‌های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت آمریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد این کشور در برجام است که حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توسط دولت آمریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود را زیرپا گذاشته است.
همچنین به نوشته روزنامه «همدلی» محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران گفت: موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران به این اظهارات توسط رییس‌جمهوری اعلام شد، اما چند سوال از مسئولان کاخ سفید مطرح شد که شنیدن پاسخ‌هایش می‌تواند برای افکار عمومی مهم باشد. سوال نخست این است که آیا آمریکایی‌ها موافق پیروزی انقلاب و شعار نه شرقی، نه غربی بودند؟ آیا این اراده آمریکا بود که باعث نابودی هواپیماها و هلی‌کوپترهای آنها در طبس شد؟ و سوال بعد اینکه در دهه 60 مقامات و مردم عادی در عملیات تروریستی منافقین به شهادت می‌رسیدند جمهوری اسلامی تضعیف شد یا این موضوع باعث قدرتمندتر شدن نظام ما شده است؟
او تاکید کرد: پاسخ این سوالات نشان دهنده این است که آیا آمریکا توانسته بعد از اینکه اعلام کند تحریم‌های فلج‌کننده علیه ایران وضع خواهد کرد و پرونده جمهوری اسلامی را به شورای امنیت می‌برد، موفق باشد؟ در 40 سال گذشه آمریکا و اقمار آن به هدف خود که تضعیف جمهوری اسلامی ایران است،‌ نرسیده‌اند و شرایط نشان می‌دهد که بنیه‌ دفاعی یا اقتصاد کشور ما که دنبال تضعیف آن بودند، ناکارآمدتر نشده است.
بسیاری از روزنامه ها هم به بررسی واکنش های بین المللی به این مساله پرداختند. در گزارش روزنامه «ایران» از قول موگرینی می خوانیم: سخنرانی وزیر خارجه پمپئو مشخص نکرد چطور خروج از برجام منطقه را در برابر تهدید اشاعه هسته‌ای امن‌تر کرده یا خواهد کرد یا اینکه چطور ما را در موقعیت بهتری برای اثرگذاری بر رفتارهای ایران در حیطه‌های خارج از برجام قرار می‌دهد. برجام هیچ جایگزینی ندارد.
به نوشته این روزنامه وزیر خارجه انگلیس نیز روند عملیاتی شدن رویکرد تازه واشنگتن درباره ایران را دشوار دانست و گفت: «حصول توافق با یک جدول زمان‌بندی مناسب کار چندان آسانی نیست.» «هایکو ماس»، وزیر امور خارجه آلمان هم از تصمیم خود برای دیدارهمتای امریکایی‌اش خبر داد و اعلام کرد که قصد دارد با پمپئو درخصوص موضع واشنگتن درباره برجام دیدار و گفت‌وگو کند. ماس گفت: «از آنجایی که در حال حاضر شاهد هیچ جایگزین بهتری نیستیم، نمی‌خواهیم این توافق را کنار بگذاریم». وزارت خارجه روسیه هم اعلام کرد: «تلاش‌های امریکا برای تغییر سیاست‌های ایران احتمالاً نتیجه معکوس خواهد داشت.»
به نوشته روزنامه خراسان از قول رئیس جمهور ترکیه، کسانی که بیش از 15 هزار کلاهک هسته‌ای دارند، تهدیدی برای جهان هستند. چرا کشورهایی که سلاح هسته ای دارند دیگران را تهدید می کنند؟
روزنامه خراسان از قول «نفیو» معمار تحریم‌های ضدایرانی هم نوشت: خواسته های پمپئو اهداف یک توافق نیستند، بلکه شرایطی برای تسلیم شدن ایران هستند. با این سخنرانی مجاب ساختن شرکا به امضای تحریم‌ها غیرممکن می‌شود.
روزنامه «کیهان» هم در گزارش خود از واکنش رسانه ها و مراکز مطالعاتی به شروط پمپئو، به نقل از «سی‌ان‌ان» نوشت: سخنان پمپئو مواضع رهبر ایران درباره آمریکا را اثبات کرد. سخنرانی پمپئو فقط در یک کار موفق بود، آن هم تهیه سند برای مواضع رهبر ایران که به مردم می‌گوید آمریکا به دنبال ضربه زدن به ایران است.
به نوشته این روزنامه، فارن پالیسی در همین رابطه در گزارشی نوشت: طرح پمپئو درباره ایران یک خیال واهی است. درباره این به اصطلاح استراتژی می‌توان گفت که تنها لیستی از آمال و رویاهایی مبتنی بر این توهم است که دولت ترامپ قادر است سایر کشورهای جهان را به مسیری جهت اعمال تحریم‌های قدرتمندتر از تحریم‌های 2009 تا 2012 راضی کند.
در ادامه می خوانیم: واشنگتن‌پست نیز در مقاله‌ای سخنان دوشنبه وزیر خارجه آمریکا علیه ایران را تکراری، فاقد استراتژی، و خلاف سیاست‌های اعلامی وی پیش از تصدی پست وزارت خواند. «سوزان مالونی» تحلیلگر برجسته آمریکایی در اندیشکده «بروکینگز» نیز درخصوص شروط 12گانه وزیر خارجه آمریکا گفت: پمپئو راهبردی را تدوین نکرده، بلکه این درخواست‌ها مشتی افکار واهی و پوچ است که تنها می‌توان آنها را درخواستی برای تغییر نظام ایران تفسیر کرد.

**تلاش های مذبوحانه آمریکا در برابر ایران
تحلیل و بررسی راهبرد دولت ترامپ در برابر ایران هم از دیگر محورهای مهم گزارش روزنامه های امروز بود. روزنامه «آرمان» در یادداشتی نوشت: اظهارات وزیر خارجه آمریکا یک مشکل اساسی داشت و آنهم اینکه تابع منطق دیلپماتیک نبود ولی به هر حال مقامات ما باید این تهدیدات را در مجموع جدی بگیرند. تعیین ضرب‌الاجل 55 روزه تا آغاز تحریم‌ها درحالی صورت گرفت که ترامپ هم تحریم‌های 90 روزه و 180 روزه را مطرح کرده بود و این فرصت را به اتحادیه اروپا داده بود که طی مذاکراتش با ایران، سمت و سویی به موضوع داده شود که انتظارات آمریکا را هم دربرگیرد. ولی تهدیدات پمپئو درحالی صورت گرفت که هنوز با اروپا به یک نقطه نظر واحد نرسیده‌ایم و مشغول مذاکره هستیم.
در ادامه می خوانیم: به نظر می‌رسد اضلاع مثلث ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا هنوز شکل مرتبی ندارد و از زوایای چندان منظمی هم برخوردار نیست. درواقع نه اتحادیه اروپا یک سمت‌وسوی منطقی و دیپلماتیک گرفته و درباره موضوعی مانند برجام به روشنی صحبت نمی‌کند و نه آمریکا تابع سیاستی منظم و در چارچوبی مشخصی است. بلاتکلیفی طرف‌های دیگر برجام نباید به ایران تسری یابد چراکه در این صورت از مجموعه درون اینها تهدیداتی به‌وجود می‌آید. تهدیدات به‌وجود آمده می‌تواند ما را به فکر بیندازد که این تهدیدات می‌تواند جدی باشد و باید استراتژی جدیدی در برابر موج جدیدی که به همراه این تهدیدات به وجود می‌آید اتخاذ شود.
روزنامه «جمهوری اسلامی» هم در سرمقاله خود چند نکته را در مورد راهبرد اعلامی آمریکا علیه ایران مطرح کرد و نوشت: این سیاست، تکرار سیاست‌های چهار دهه گذشته است که با شکست مواجه شده و اکنون آمریکای ترامپ به همان چیزی متوسل شده که اسلاف او بارها آن را تجربه کرده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند.
دوم آنکه موارد دوازده گانه‌ای که در سخنان بی‌پایه و اساس وزیر خارجه آمریکا آمده، بهانه تراشی‌هائی بیش نیستند و اصل موضوع این است که دولتمردان آمریکائی با اصل نظام جمهوری اسلامی مشکل دارند. سوم آنکه اموری از قبیل حمایت از تروریسم، دخالت در کشورها، ایجاد ناامنی در منطقه و... که به جمهوری اسلامی ایران نسبت می‌دهند درست همان چیزهائی هستند که خود آمریکا مرتکب شده و درحال ارتکاب آنهاست.
در ادامه می خوانیم: کاری که جمهوری اسلامی ایران در منطقه انجام داده، از بین بردن ناامنی‌هایی است که آمریکا پدید آورده و مبارزه با تروریست‌هایی است که آمریکا پدرخوانده آنهاست. اصولاً آمریکا به چه حقی از آن سوی کره زمین به خود اجازه می‌دهد در منطقه خاورمیانه حضور پیدا کند و برای ملت‌ها و کشورهای این منطقه تعیین تکلیف نماید؟ مضحک‌تر اینکه دولتمردان آمریکائی با وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها در عین حال که برای خود حق حضور در این منطقه قائل هستند کشورهای منطقه را از دخالت در سرنوشت خود منع می‌کنند! چنین چیزی فقط با قانون جنگل منطبق است که در جهان امروز خریداری ندارد.
به نوشته رونامه «ابتکار»، با توجه به ظرفیت‌هایی که اکنون ایران در ساختار دارد، علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، این امکان همچنان باقی است تا از واگرایی‌های میان اروپا و آمریکا استفاده استراتژیک کرد. هر چند اکنون واژه معامله از اقتصاد به سیاست آمده و استراتژی دوران جدید جهان را شکل داده است و آمریکا و اروپا منافع مشترک اقتصادی و سیاسی وسیعی با یکدیگر دارند، اما یکجانبه‌گرایی و بر هم زدن نظم موجود برای تدوین نظم جدید بین‌المللی توسط پست نومحافظه‌کاران آمریکا، قطعا با مقاوت‌های زیادی از سایر بلوک‌های قدرت یعنی اروپا، چین و روسیه روبه‌رو خواهد شد که این امر ابزار راهبردی مهمی برای ایران است.
روزنامه «جوان» هم در سرمقاله خود نوشت: فرض کنیم ایران و امریکا بر سر میز مذاکره نشسته‌اند و 12 مطالبه امریکا را روی میز گذاشته‌اند و قرار است با هم تفاهم کنند. ایران در قبال پذیرش 12 شرط از امریکا چه می‌خواهد؟ ممکن است گفته شود رفع همه تحریم‌ها و... اما پذیرش آن 12شرط به معنی تسلیم کامل ایران و بازگشت به شرایط بدتر از روزهای بعد از مرداد 1332 است اما بالاخره مذاکره یعنی معامله. آیا ایران می‌تواند ضمن پذیرش شروط امریکا عین همین شروط را از امریکا مطالبه کند و دو طرف مثل هم شروط را بپذیرند و به آن عمل نمایند؟

**انتخابات هیات رییسه مجلس
انتخابات سومین دوره هیات رییسه دوره دهم مجلس شورای اسلامی در پیش است و تکاپوی فراکسیون های مجلس برای این انتخابات آغاز شده است.
به نوشته روزنامه «قانون» درحالی که هر سه فراکسیون اصلی مجلس شورای اسلامی بر اجماع با یکدیگر تاکید می کنند اما هرکدام نیم نگاهی نیز به لیست مستقل دارند و در این مسیر به دنبال یارکشی بهتر در انتخابات هستند.
این روزنامه از قول « حمیدرضا حاجی بابایی» رییس فراکسیون ولایی نوشت: فراکسیون در مورد انتخابات هیات رییسه مجلس هنوز به اجماع نهایی نرسیده است. یکی از گزینه‌های پیشنهادی ارایه لیست سه نفره از هر کدام فراکسیون‌های مجلس است البته فراکسیون نمایندگان ولایی ممکن است لیستی 9 یا 12 نفره هم اعلام کند.
قانون از زبان «مهرداد لاهوتی» سخنگوی فراکسیون مستقلین هم نوشت: نگاه فراکسیون مستقلین به انتخابات هیات رییسه مجلس این است که برای ارائه لیست مشترک با دو فراکسیون دیگر به اجماع برسد. البته این فراکسیون معتقد است که برای ریاست مجلس گزینه قوی‌تر و بادرایت‌تر از آقای لاریجانی وجود ندارد؛ بنابراین گزینه ما برای ریاست، ایشان است. اگر دو فراکسیون دیگر به اجماع برای ارائه لیست مشترک نرسند و همراهی نکنند، آنگاه ما نیز لیست مستقل خود را ارائه خواهیم داد. در آخر اینکه فراکسیون مستقلین ولایی در جلسه آینده فراکسیون جمع‌بندی نهایی خود را اعلام می‌کند.
در یادداشت روزنامه آرمان هم می خوانیم: همه اعضای فراکسیون امید نسبت به عملکرد هیأت رئیسه فعلی مجلس نقد دارند و با تاکید بر ضرورت پویاتر شدن مجلس و هیأت رئیسه اعتقاد دارند باید جریانات سیاسی نمود بیشتری در هیأت رئیسه داشته و با انسجام و وحدت مجلس را در مسیری قرار داد که در راستای حل مشکلات ملت باشد، در واقع نیاز به تغییر احساس می‌شود، اما جمع بندی نهایی فراکسیون در آینده نزدیک مشخص خواهد شد. در حال حاضر تصمیم‌گیری نهایی صورت نگرفته، اما نظر اعضای فراکسیون بر ارائه لیست مستقل برای شرکت در انتخابات داخلی مجلس است.
در ادامه آمده است: نمی‌توان منکر بود که موضع‌گیری‌های رئیس مجلس و نحوه تعامل ایشان در دو سال گذشته باعث محبوبیت او در میان بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان شده باشد، اما تردیدی نیست که آقای لاریجانی اصلاح‌طلب نیست و خود را متعلق به جریان اصولگرا می‌داند. با این حساب باید منتظر بود تا در جلسات نهایی فراکسیون امید پیرامون انتخابات هیأت رئیسه مشخص شود که چه گزینه‌هایی برای چه جایگاهی باید معرفی شوند، اما اگر در مدت باقی‌ مانده تا انتخابات، آقای‌ عارف آمادگی خود را برای نامزدی ریاست مجلس اعلام کنند؛فراکسیون امید با تمام ظرفیت‌‌های خود از ایشان حمایت خواهد کرد.

**پژوهشم**9275**1601**

نظر شما