شناسهٔ خبر: 25701366 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

رئیس مجمع صادرکنندگان در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد

غبار جنگ همچنان برصنایع خرمشهر دیده می‌شود/ خرمشهر چگونه هاب منطقه ای صادرات گوشت شد؟!

خرمشهر اگرچه دوران بازسازی خود را پشت سر گذاشته و به نوعی ایران منتظر به ثمر نشستن سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در این نقطه استراتژیک اقتصادی کشورمان است؛ اما به گفته برخی کارشناسان و فعالان اقتصادی همچنان غبار جنگ در صنایع خونین‌شهر دیده می‌شود.

صاحب‌خبر -

منصور پوریان، رئیس مجمع صادرکنندگان و عضو اتاق بازرگانی اهواز در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: اگر بخواهیم درباره وضعیت صنایع و اقتصاد این شهر صحبت کنیم، ساعت‌ها می‌توان نکاتی را مطرح کرد که کمتر به آنها توجه شده است. اما واقعیت این است که امتیاز این منطقه استراتژیک در ایران غیرقابل انکار بوده و نباید به آن بی‌توجه باشیم.
پوریان در ادامه افزود: در شرایط فعلی بد نیست به جای صحبت از باید‌ها و نبایدهای اقتصادی در خرمشهر از خودمان بپرسیم آیا خرمشهر توانسته به اهدافی که برای آن تعریف شده دستیابد یا خیر؟ چون روند مهاجرت در منطقه شدید شده و اگر سرمایه‌های انسانی خرمشهر از دست بروند احیای مجدد آن کار دشواری است.
به گفته رئیس مجمع صادر کنندگان خرمشهر اصلی‌ترین پایانه صادراتی محصولات ایرانی به کشور عراق و حتی همسایگان جنوبی ایران است که با درنظر گرفتن این نکته می‌بایست رونق تولید و تکاپوی اقتصادی آن کاملا محسوس و قابل درک باشد؛ درحالی که امروز اگر در منطقه جویای این تکاپو باشیم احتمالا نتایج مناسبی نخواهیم یافت.
وی خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین دلیلی که تاکنون اجازه رونق قابل توجه تولید و اقتصاد منطقه را نداده نگاه گذرگاهی به این شهر است. چون صادرکنندگان و تولید کنندگان از دیگر نقاط کشور صرفا برای ارسال و یا واردات کالاهای مورد نیاز به بندر و پایانه مرزی خرمشهر توجه داشته‌اند نه اینکه بخواهند برای صادرات در خرمشهر تولیدی داشته باشند.
رئیس مجمع صادر کنندگان معتقد است علی‌رغم اینکه بازارچه مرزی شلمچه با اهداف اقتصادی قابل قبولی در خرمشهر تشکیل شده؛ اما چون تولیدات از دیگر استان‌ها به آنجا ارسال می‌شود منافع اقتصادی آن در خرمشهر تجربه نخواهد شد و خبری از اشتغالزایی در این شهر جنگ‌زده نیست.
پوریان به خبرنگار ما گفت: بررسی پیشینه تاریخی این شهر نشان می‌دهد، بندر خرمشهر با توجه به امکاناتی که در اختیار داشته و صنایعی که در آن شکل گرفته بود تا قبل از جنگ تحمیلی به عنوان یکی از بنادر مهم منطقه و حتی خاورمیانه شناخته می‌شد. درحالی که امروز اگرچه آتش جنگ در این بندر فروکش کرده و همه انتظار دارند دوباه نام خرمشهر سرزبان‌ها باشد ولی خبری از آن نام خوش نیست.

مهمترین عاملی که نام خرمشهر را قبل از جنگ برسرزبان‌ها انداخته بود خوداتکایی شهر بود اما امروز خرمشهر صرفا گذرگاهی برای ورود و خروج کالاست و خبری از تولید در این بندر استراتژیک ایران نیست

وی معتقد است مهمترین عاملی که در آن زمان نام خرمشهر را در مناطق یاد شده مطرح کرده بود؛ خود اتکایی این شهر در تامین مواد اولیه، تولید محصولات باکیفیت و صادرات آنها به داخل یا خارج از کشور بود. ولی همانطور که قبلا اشاره شد اکنون تنها خرمشهر گذرگاهی برای فعالیت‌های بازرگانی است نه تولید که بتواند جان تازه‌ای در کالبد اقتصاد منطقه باشد.


سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بهترین راهکار

رئیس شورای تامین گوشت کشور در ادامه با اشاره به تاریخچه درخشان خرمشهر در بخش کشاورزی افزود: یکی از امتیازاتی که در این شهر نادیده گرفته شده امکانات و امتیازات تولید انواع محصولات کشاورزی است، به این دلیل که خرمشهر قبلا هم به عنوان یکی از شهرهای مهم در تولید انواع محصولات گوشتی و کشاورزی مثل علوفه بوده است.
وی تاکید کرد: تا زمانی که صادرکنندگان گوشت و محصولات دامی تولیداتشان را از استان‌های دیگر به خرمشهر جهت صادرات ارسال کنند نه تنها قدرت رقابتی خوبی با تولیدات خارجی به دلیل هزینه‌های حمل و نقل ندارند؛ بلکه نمی‌توانند اقتصاد این شهر را نیز رونق بخشند.
پوریان با اشاره به صادرات 80 میلیون دلاری انواع محصولات گوشتی به عراق از طریق خرمشهر تصریح کرد: یکی از اقدامات مناسب دامپزشکی استان خوزستان فعالیت برای رونق مجدد کشتارگاه خرمشهر به عنوان یک هاب صادراتی در منطقه است که باید مسئولان نسبت به آن جدیت بیشتری داشته باشند.
رئیس شورای تامین گوشت کشور به خبرنگار ما گفت: زیرساخت‌های مناسبی برای قرنطینه دام وارداتی در این شهر داریم و درصورت آغاز بکار کشتارگاه یاد شده تمامی کشورهایی که قصد صادرات دام به منطقه خلیج فارس را دارند، می‌توانند با استفاده از خدمات ارزان این کشتارگاه جان تازه‌ای به اقتصاد خرمشهر بدمند.
وی تصریح کرد: البته اگرچه افتتاح مجدد این کشتارگاه می‌تواند امتیاز خوبی برای خرمشهر باشد ولی نباید فراموش کنیم که دیگر محصولات کشاورزی منطقه با شکل‌گیری صنایع تبدیلی می‌توانند مستقیم از این شهر به بازارهای صادراتی خارج از مرزها ارسال و دلارهای غیرنفتی را به کشورمان هدیه دهند.


تعریف نا مناسب منطقه آزاد در خرمشهر مثل دیگر نقاط ایران

پوریان درباره امتیازات ایجاد منطقه آزاد اروند در رونق کسب و کار خرمشهر نیز به خبرنگار ما گفت: بطور کلی مناطق آزاد در سراسر ایران بد تعریف شده‌اند که خرمشهر نیز از آن مستثنی نیست، به این دلیل که مناطق آزاد اصولا باید خودکفا باشند. درحالی که متاسفانه در این زمینه اروند فقط به عنوان منطقه‌ای برای واردات شناخته شده است.
وی معتقد است مناطق آزاد باید محلی برای واردات کالاهای واسطه‌ای و تولید کالای تمام شده جهت صادرات به دیگر نقاط کشور یا جهان باشند. درحالی که منطقه آزاد اروند مثل دیگر مناطق آزاد کشور چنین چیزی را تجربه نکرد و اگر بخواهیم این منطقه را با منطقه آزاد جبل علی مقایسه کنیم تفاوت فاحشی را خواهیم دید.

منطقه آزاد اروند نتوانسته کمک شایانی به رونق اقتصادی خرمشهر داشته باشد چون این منطقه با دید تولید ایجاد نشده و واردات در آن بیشتر صورت می‌پذیرد

به گفته پوریان مهمترین سرمایه یک شهر مردم آن منطقه هستند درحالی که مردم خرمشهر علی‌رغم ایجاد منطقه آزاد و بازارچه مرزی همچنان به دلیل درگیر شدن با معضل بیکاری حتی در نواحی اطراف بازارچه مرزی شلمچه یکی پس از دیگری برای تامین معیشت خود راهی دیگر استان‌ها یا شهرستان‌های بزرگ می‌شوند.
رئیس مجمع صادرکنندگان به خبرنگار ما گفت: برای رونق اقتصاد و تولید درکنار اشتغالزایی با توجه به تاکید مقام معظم رهبری لازم است مسئولان بگونه‌ای سیاست‌گذاری کنند که تولیدکنندگانی که قصد صادرات محصولاتشان به کشور عراق یا همسایگان جنوبی ایران دارند کارخانه‌های تولیدی خود را در خرمشهر احداث کنند تا دوباره زندگی به خونین‌شهر بازگردد در غیر این صورت هیچ اتفاق تازه‌ای در منطقه نخواهد افتاد.
وی ضمن تاکید بر اینکه تمامی سیاست‌های توسعه‌ای برای خرمشهر در حد حرف و شعار باقی مانده‌اند افزود: اگر دیدگاه مسئولان تغییر نداشته باشد خرمشهر شور و هیجان قبل از جنگ را تجربه نخواهد کرد و همچنان به عنوان منطقه‌ای جنگ‌زده در استراتژیک‌ترین نقطه اقتصادی کشور روزگار سپری خواهد کرد بی‌آنکه هدیه‌ای برای اقتصاد این مرز و بوم داشته باشد.
عماد عزتی / جام جم آنلاین

نظر شما