شناسهٔ خبر: 25701290 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

اذعان مقام سابق صهیونیست:

اسرائیل پیروز جنگ احتمالی با ایران نیست/ در حمایت از رژیم پهلوی منافع داشتیم/ لزوم مذاکره با تهران

ایتان هابر رئیس دفتر سابق اسحاق رابین می گوید: اگر جنگی با ایران آغاز شود اسرائیل متضرر خواهد شد و دولت نتانیاهو باید به دنبال راه حلی برای صلح با ایران باشد

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری قدس (قدسنا) زهیر اندراوس در مقاله ای در روزنامه رای الیوم نوشت: مقاله منتشر شده ایتان هابر در روزنامه یدیعوت آحرونوت در روز دوشنبه با روال معمول در اسرائیل سازگاری ندارد. هابر مناصب حکومتی متعددی داشته و رئیس دفتر اسحاق رابین نخست وزیر سابق رژیم صهیونیستی بوده است. وی تألیفات زیادی در خصوص موضوع منازعات اعراب و اسرائیل داشته است. آنچه درباره هابر اهمیت ویژه ای دارد آن است که وی از موافقان صلح نیست.

 

هابر در مقاله خود اسرائیل را به مذاکره با ایران دعوت می کند زیرا وی ایران را خطرناک ترین دشمن اسرائیل می داند. وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند مردم ایران به سخن سران این کشور گوش نکرده و اسرائیل برای آنها مهم نیست، این ادعا را غیر حقیقی و غیر مرتبط با ملت ایران می داند. هابر تاکید می کند که ایران عطش زیادی برای جنگ با اسرائیل دارد و آماده فداکاری برای حذف اسرائیل از نقشه جهان است.

 

 رئیس دفتر سابق رابین می افزاید: امروز امکان آغاز جنگ از هر زمان دیگری بیشتر است. در نتیجه برای رفع این خطر تصمیم سازان تل آویو باید سیاست های خود در مورد ایران را تغییر داده و با این کشور برای حل اختلافات وارد مذاکره شوند.

 

هابر تاکید می کند ایران خطرناک تر و قوی تر از همه کشورهای عربی است، سخن از دشمنی مترقی و متمدن است که پس از سرنگونی پهلوی در ایران به دنبال راهی برای انتقام از اسرائیل است. با وجود اینکه شاه ایران فردی دیکتاتور بود اما این مساله برای اسرائیل خوشایند بود تا از این نظام سرکوبگر حمایت کند و به ارتباط خود با ایران تا قبل از سال 1979 ادامه داد.

 

هابر در مقاله خود که خارج از روند معمول و مورد توافق ملی صهیونیستی است نگرانی های خود در خصوص نتایج جنگ میان ایران و اسرائیل را پنهان نمی کند و معتقد است ایران در جنگ احتمالی آینده دست برتر را خواهد داشت.

 

رئیس دفتر سابق رابین می افزاید: لازم است سطوح سیاسی تل آویو تمام تلاش خود را برای ایجاد راهی جهت مذاکره و صلح با ایران متمرکز نماید، چنانچه اسرائیل با کشورهای مصر و اردن نیز چنین برخورد کرد تا قدمی به سوی صلح با فلسطینیان برداشته شود. بر این اساس باید با ایرانی که بسیار قوی تر است به صلح دست یابیم.

 

هابر سخن برخی افراد مبنی بر عدم امکان ایجاد صلح با ایران را غیرصحیح دانست و به صلح اسرائیل با مصر در دهه هفتاد اشاره کرد که در ابتدا غیر ممکن می نمود اما اسرائیل در نهایت در کمپ دیوید به آن دست یافت و هنوز هم برقرار است.

 

در خاتمه هابر می گوید: ایران کشور پیشرفته است که دارای موشک و تسلیحات پیشرفته بوده و شاید به زودی به سلاح اتمی دست یابد. در نتیجه اسرائیل باید سریعاً به دنبال کانال های ارتباطی با ایران باشد حتی اگر آمریکا با آن مخالف است.

 

انتهای پیام/ح.ع/22

نظر شما