شناسهٔ خبر: 25701272 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

اکبری با یادآوری روز جهانی تنوع زیستی مطرح کرد:

خطر انقراض در کمین یوز و پلنگ ایرانی/ فقط 50 یوز و 400 پلنگ در کشور باقی مانده است

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تخریب و محدود شدن زیستگاه را مهمترین عامل تهدید حیات وحش کشور دانست و از خطر انقراض یوز و پلنگ ایرانی خبر داد.

صاحب‌خبر -

علی اکبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با یادآوری روز جهانی تنوع زیستی وضعیت حیات وحش کشور را بحرانی خواند و گفت: متاسفانه عوامل طبیعی و انسانی موجبات از بین رفتن تنوع زیستی و تخریب زیستگاه و شکار نابودی تنوع زیستی کشور را رقم زده است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه دست اندازی بیش از حد به طبیعت عامل موثر نابودی تنوع زیست و حیات وحش کشور است، افزود: متاسفانه به سبب تخریب زیستگاه و محدود شدن فضای زیست حال گونه هایی مانند یوز، پلنگ، گورخر، خرس قهوه ای، گوزن زرد، سمندرلرستانی مطلوب نیست و روز به روز تعداد آنها در حال کاهش بوده و یک گام به انقراض نزدیک می شوند.

وی با بیان اینکه حساسیت مسئولان و مردم نسبت به حفاظت از حیات وحش باید افزایش یابد بر لزوم رفع چالش های تنوع زیستی تاکید کرد و افزود: در کنار تخریب زیستگاه و محدود شدن فضای زیست عواملی مانند شکار، خشکسالی و کم بارشی، بیماری، عدم مسئولیت برخی، کم دقتی دستگاه های ناظر، کمبود امکانات و تجهیزات پیشرفته، کمبود محیط بان، جاده سازی، چرای دام و تغییرکاربری حیات گونه های جانوری را با تهدید مواجه کرده و وقت آن رسیده که حیات وحش به عنون بخشی از ذخایر و سرمایه ملی مورد توجه قرار گرفته و مسئولان و مردم به ارزش وجودی آنها پی ببرند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، افزود: در برنامه ششم توسعه بر لزوم تدوین، ابلاغ و اجرای برنامه حفاظت و مدیریت گونه‌های جانوری در معرض تهدید تاکید شده است؛ در این رابطه نیاز است سازمان حفاظت محیط زیست عوامل تخریب و تهدید کننده محیط زیست را شناسایی و مرتفع کند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکل های محیط زیستی می توانند با همکاری دولت از انقراض نسل گونه های نادر جانوری جلوگیری کنند، گفت: برای حمایت از گونه های جانوری خلاء قانونی نداریم بلکه قوانین اجرایی نمی شود البته کمبود منابع و به روز نبودن تجهیزات و امکانات نیز در وضعیت بحرانی حیات وحش دخیل است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت اعتبارات جهت حفاظت از گونه های نادر جانوری، گفت: جامعه نیز باید در این رابطه احساس مسئولیت کنند و برخورد جدی با شکارچیان غیرمجاز در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم شیراز در مجلس دهم، با تاکید بر لزوم افزایش تعداد محیط بانان جهت حفاظت بهتر از گونه های نادر جانوری، گفت: تعداد محیط بانان کشور 3 هزار 400 نفر است و به هیچ جوابگوی حمایت از حیات وحش کشور نیست.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، وضعیت یوز و پلنگ ایرانی را اسف بار خواند و گفت: متاسفانه تنها 50 قلاده یوز آسیایی و 400 قلاده پلنگ در کشور باقی مانده است./

پایان پیام

نظر شما