شناسهٔ خبر: 25700420 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

چطور «رای‌سفید‌های» شورا به افشانی رای دادند؟

هفته گذشته بالاخره بعد از حاشیه‌های فراوان، اعضای شورا محمد علی افشانی را به عنوان هفدهمین شهردار تهران برگزیدند. اما تا لحظه آخر، بازار شایعات همچنان داغ

صاحب‌خبر - هفته گذشته بالاخره بعد از حاشیه‌های فراوان، اعضای شورا محمد علی افشانی را به عنوان هفدهمین شهردار تهران برگزیدند. اما تا لحظه آخر، بازار شایعات همچنان داغ بود. حتی اخباری موثق و البته غیر رسمی حکایت از آن داشت که قرار است در روز رای‌گیری یکی از جناح‌های سیاسی حاکم درشورا «رای سفید» بدهند.
همین شایعات باعث شد تا حجت نظری در واکنشی تند در صحن شورا تهدید کند که اگر روند انتخاب شهردار به شکل طبیعی طی نشود و دخالت‌ها تمام نشود، دست به افشاگری خواهد زد. ولی در نهایت و در کمال تعجب در روز رای‌گیری 19 نفر از 21 نفر عضو شورا به «افشانی» رای دادند.
اینکه چه شد که این اعضا در نهایت به افشانی رای دادند در کنار پیگیری موضوع تحقیق و تفحص از موسسه همشهری، محورگفت‌وگوی ما با حجت نظری؛ عضو شورای شهر است که در زیر می‌خوانید.

*شما از جمله افرادی بودید که به جد دنبال اجرای طرح تحقیق و تفحص از شهرداری بودید. اما نمی‌دانم چه شد که به یک‌باره دوباره تب و تاب پیگیری این طرح، خوابید و دیگر خبری از آن نشد. الان این طرح در چه وضعی است؟
فراموش نشده. بلکه دارد روال طبیعی خودش را طی می‌کند. حتی دیروز عصر هم جلسه‌ای در همین مورد داشتیم تا وظایف هر یک از اعضای کمیته تحقیق و تفحص را مشخص کنیم. این طرح بعد از تصویب اولیه به کمیسیون فرهنگی اجتماعی ارجاع و به دنبال آن نشست‌هایی با شهردار وقت تهران، مدیرعامل موسسه همشهری و معاونان وی برگزارشد و مواردی که می‌شد به عنوان مستندات از آن یاد کرد آماده شد و دوباره، نتیجه در صحن شورا طرح شد و درنهایت با تصویب اعضا قرار شد این تحقیق و تفحص ادامه داشته باشد.
بعد از آن، این طرح دوباره برای تعیین اعضای کمیته و ادامه مسیر تحقیق و تفحص به کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورا ارجاع شد و درنهایت بنده، خانم فخاری، آقای حق شناس و... درقالب یک کمیته 7 نفره مسوول پیگیری طرح تحقیق و تفحص از شهرداری شدند.
این کمیته به تازگی تشکیل شده ولی به خاطر موضوع انتخاب شهردار تاکنون فقط 2 جلسه آن برگزار شده که در آن رییس کمیته مشخص و وظایف اجرایی هر یک از اعضای کمیته نیز تعیین شد. مثل اینکه موارد مالی با چه کسی باشد یا موارد حقوقی را چه کسی پیگیری کند و...

*و تازه بعد از این است که تحقیق و تفحص عملا کلید می‌خورد.
دقیقا. بعد از این، اعضای کمیته هر کدام برحسب وظیفه‌ای که دارند به دنبال پیگیری بخشی از پرونده تحقیق و تفحص می‌روند و طی جلساتی که خواهیم داشت موضوع را ادامه می‌دهیم و درنهایت نتیجه تحقیقات را در صحن ارایه خواهیم داد.

*زمان مشخصی هم برای تکمیل تحقیق و تفحص در نظر گرفته‌اید؟
خیر. من فکر می‌کنم بهتر است که سقف زمانی برای این موضوع درنظر نگیریم. اما در عین حال معتقدم نباید آنقدر موضوع را باز گذاشت که قضیه از خط اصلی خود دور شود. یعنی برای اینکه موضوع را به طور کامل بررسی کنیم، نباید خودمان را محدود به زمان کنیم. ولی درنهایت فکر می‌کنم ظرف یکی دوماه آینده نتیجه تحقیق و تفحص از موسسه همشهری مشخص شود.

*شما در بین سخنان‌تان اشاره‌ای داشتید به موضوع انتخاب شهردار تهران. یکی- دو روز قبل از برگزاری جلسه انتخاب نهایی شهردارنیز در صحن و درسخنانی جنجالی اعضای شورا و ذی‌نفعان را تهدید به «بگم‌بگم» کردید. واقعا ماجرا چه بود و شما چه چیزی از پشت پرده لابی‌های انتخاب شهردار داشتید که سایرین را با آن تهدید می‌کردید؟ اصلا داستان تصمیم یکی از جبهه‌های سیاسی شورا برای اینکه رای سفید بدهند درست بود؟
البته «بگم‌بگم» نبود. اجازه بدهید من خیلی وارد جزییات نشوم. ولی اگر بخواهم به طور کلی به موضوع بپردازم باید بگویم، واقعیت این بود که تلاش‌هایی درحال انجام شدن بود که روند انتخاب شهردارمتوقف شود و ما از این گزینه‌هایی که به آنها رسیده بودیم عبور کنیم و دوباره گزینه‌هایی را برای شهردار شدن معرفی و از ابتدا روند تعیین شده را طی کنیم. اقدامات خیلی جدی در حال انجام بود که اتفاقا از خارج شورا مدیریت می‌شد.
ما خوشبختانه با هشداری که بنده دادم و تیزهوشی همکارانم جلوی این روند گرفته شد. ضمن آنکه برخی از اعضا که گزینه‌های مد‌نظرشان برای شهرداری حذف شده بودند، گاه و بیگاه اعتراض‌ها و گلایه‌هایی می‌کردند که البته خیلی جدی نبودند. اما در جامعه و فضای مجازی جوری این مسائل منعکس می‌شد که به نظر می‌رسید اختلاف‌ها در شورا جدی است و برخی از اعضا به دنبال آن هستند که کارهای غیر متعارفی انجام دهند.

*قرار بود گزینه‌های شهرداری تیم اجرایی خود را نیز معرفی کنند ولی آقای افشانی تیمی را معرفی نکردند.
وقتی که 7 گزینه نهایی شهرداری مشخص شدند آقای الویری پیشنهادی را مطرح کردند که براساس آن‌ بندی که کاندیداهای نهایی را ملزم به معرفی تیم اجرایی خود می‌کرد، حذف شود. این پیشنهاد با موافقت 14 عضو شورا به تصویب رسید. درحالی که به اعتقاد من اگر ما به جای رای دادن به یک نفر به یک تیم رای می‌دادیم، بسیار بهتر بود.

*یعنی خود شما جزو مخالفان پیشنهاد الویری بودید؟
بله، ولی به هر حال اکثریت اعضا رای به تصویب این طرح دادند.

*الان دیگر مخالفتی با شهرداری افشانی وجود ندارد و آنهایی که تا قبل از انتخابات به دنبال به حاشیه بردن جریان انتخابات بودند با وی هم جبهه و هم پیمان شده‌اند یا باز هم اختلاف‌هایی وجود دارد؟
بله، اولین نماد یکپارچگی اعضا، رای 19 نفره آنها به آقای افشانی بود. حتی بعد از رای‌گیری، دو عزیزی که به هر دلیل به وی رای ندادند اعلام کردند که تمام و کمال از ایشان حمایت می‌کنیم و می‌توانیم مدعی باشیم که هم اینک تمام 21 عضو شورا از افشانی حمایت می‌کنند.

*من هنوز پاسخ سوال اولم را نگرفتم. اینکه چطور شد که اعضایی که گفته می‌شد قرار است در روز رای‌گیری رای سفید بدهند، به یک‌باره تغییر نظر دادند و به افشانی رای دادند؟
واقعا صحبت خاصی نشد. بالاخره این دوستان باید یکی از این دو گزینه را انتخاب می‌کردند و اینکه بخواهند اقدام دیگری بکنند، شاید از منظر افکار عمومی چندان مقبول و پذیرفته شده نبود. لذا همکاران ما عالمانه و آگاهانه تصمیم گرفتند که به یکی از این دو گزینه رای بدهند و با توجه به آنچه در ذهن داشتند نهایتا آقای افشانی را انتخاب کردند.

*یعنی خودشان به این نتیجه رسیدند یا جلساتی با آنها گذاشته شد و توجیه شدند!؟ یا شاید هم لابی‌هایی انجام شد و...
بله، خودشان به این نتیجه رسیدند.

*پاسخ رییس شورا به خرید و فروش طرح ترافیک
دیروز جلسه شورای شهر تهران با مصوباتی عجیب تمام شد. ایستگاه مترو «اتمسفر» که در دوره قبلی شورا به «البرز» تغییر نام داده بود بعد از نیم‌ساعت بحث در شورا دوباره به همان نام «اتمسفر» تغییر نام داد! یکی دیگر از موضوعات مطرح‌شده در جلسه دیروز بررسی اعتراض فرمانداری به افزایش بی‌رویه قیمت تاکسی و اتوبوس و مینی‌بوس‌ها بود که در نهایت اعضای شورای شهر تهران به برگشت لایحه نرخ کرایه تاکسی در سال 97 به شهرداری تهران برای لحاظ کردن پیشنهادات جدید رای موافق دادند.
محسن هاشمی‌رفسنجانی در حاشیه جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه در جلسه امروز در ابتدا اعضای شورای شهر تهران تذکراتی را در خصوص موضوعات مختلف مطرح کردند گفت: در ادامه جلسه اعتراض هیات تطبیق فرمانداری تهران به دو مصوبه افزایش کرایه‌های تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس در دستور کار شورا قرار گرفت که در نهایت شورا درخصوص مصوبه افزایش کرایه‌های اتوبوس و مینی‌بوس نظر فرمانداری را تایید کرد.
هاشمی ادامه داد: مصوبه افزایش کرایه‌های تاکسی نیز برای بررسی بیشتر به کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران ارجاع داده شد.
وی در ادامه با اشاره به اعتراضات و تجمعاتی که در هفته‌های اخیر در مقابل ساختمان شورای شهر تهران انجام می‌شود گفت: این تجمعات پیمانکاران ارتباطی به شورای شهر ندارد و مورد خطاب آنها شهرداری است و چون ساختمان شورا و شهرداری در مجاورت هم قرار دارند خبرنگاران احساس می‌کنند که این تجمعات مربوط به شورای شهر است.
هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه مدیریت شهری و به ویژه شهرداری تهران باید در خصوص تخلفات صورت گرفته در خصوص بازار سیاه طرح ترافیک ورود جدی را داشته باشد گفت: این موضوع باید به صورت جدی بررسی و نتیجه آن اعلام شود.
رییس شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا وی کارت شناور دریافت کرده است یا خیر گفت: بنده هیچ کارتی را در این خصوص دریافت نکرده‌ام.
روزنامه اعتماد
9353
انتهای پیام

نظر شما