شناسهٔ خبر: 25699766 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

هرمیداس باوند:

جناح تندرو گام‌های متعددی برداشت تا برجام را بی اثر کند/ قرار نبود ایران با برجام گلستان شود

باوند گفت: مهم ترین گام این بود که این جناح با استفاده از قدرتی که در اختیار داشتند، موفق شدند تا حدی امنیت سرمایه گذاری در کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، سعید جلیلی سرپرست پیشین تیم مذاکره کننده هسته ای و از مخالفان سر سخت توافق هسته ای با گروه 1+5 در توئیتی ادعا کرده است « اگر اجازه مذاکره با آمریکا داده نمی شد؛ امروز می گفتند همه مشکلات را می توانستیم حل کنیم اما نگذاشتند.» به نظر می رسد جلیلی با انتشار این توئیت قصد داشته تا راهی که جناح تندرو در 4سال گذشته پیموده اند، ادامه دهد. یعنی در سطح جامعه القا کنند که دولت حل تمام مشکلات را منوط به برجام و ارتباط با اروپا به خصوص آمریکا می داند.

داوود هرمیداس باوند کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، در رابطه با این مسأله گفت: از آغازین روزهایی که مذاکرات در دولت آقای روحانی ادامه پیدا کرد، جبهه تندرو با تمام پتانسل خود تلاش کردند تا به هر نحو ممکن عملکرد دولت در این حوزه را زیر سوال ببرند و به نوعی مذاکرات را به بن بست بکشانند.

وی با اشاره به واکنش رئیس جمهوری به این حملات عنوان کرد: آقای روحانی برای اینکه بتواند در برابر حجمه این طیف ایستادگی کند و از تخریب افکار عمومی توسط رسانه های وابسته به آن ها جلوگیری کند هر از چند گاهی در سخنرانی های خود اعلام می کرد که در صورت توافق هسته ای، تحریم ها برداشته می شود و وضع اقتصادی مملکت کمی بهتر خواهد شد.  به نظر من نه تنها رئیس جمهور بلکه همه مردم و حتی خود حاکمیت نیز به این مسأله اعتقاد داشتند که با توافق هسته ای و برداشته شدن بخشی از تحریم ها وضعیت اقتصادی کشور اندکی بهبود می یابد.

باوند ادامه داد: حتی اگر به یاد داشته باشید در اولین سال توافق هسته ای، شرکت ها و کمپانی های معتبر بسیاری از سراسر جهان به ایران می آمدند تا مذاکرات مقدماتی جهت سرمایه گذاری در کشور را انجام دهند. در این زمان بود که به نظر می آمد برجام کارساز بوده و گشایش هایی در اقتصاد کشور در حال شکل گرفتن بود و یکی از اصلی ترین مشکلات اقتصادی ایران، یعنی نبود سرمایه و تکنولوژی پیشرفته روز دنیا، در حال برطرف شدن بود.

وی با اشاره به واکنش تندرو ها نسبت به این مسأله اظهار داشت: طبیعی بود که ادامه چنین روندی، مغایر با اهداف جناح تندرو بود و پیش بینی می شد که آن ها دست روی دست نگذارند و از هر راهی برای جلوگیری از نتیجه بخش بودن برجام، استفاده کنند. در گام اول آن ها با استفاده از تلویزیون، رسانه های گسترده و تریبون هایی که در اختیار داشتند شروع به جوسازی کردند و مدام به مردم می گفتند که روحانی گفته اگر توافق بشود ایران گلستان می شود، دیگر مشکلی نیست که ایرانی ها بخواهند با آن مواجه باشند و ... اما واقعیت خلاف این بود، یعنی روحانی هرگز چنین حرفی نزده بود و چنین وعده هایی نداده بود.

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در همان ماه های اول بعد از توافق آن ها سعی کردند در افکار عمومی جا بیاندازند  که توافق اگر به نفع ایران است پس چرا همچنان بی کاری در کشور موج می زند و مردم با مشکلات عدیده در حوزه اقتصادی ومعیشتی دست به گریبان اند. در واقع در مدت چند ماه چنان تبلیغی از برجام کردند که گویا توافق هسته ای باید تمام مشکلات کشور را ظرف مدت کمتر از یک سال برطرف کند.

وی در خصوص واکنش دیگر تندروها عنوان کرد: گام بعدی که این طیف برداشت این بود که درست زمانی که شرکت های اسم و رسم دار دنیا مذاکرات خود با ایران را آغاز می کردند، شروع به جو سازی می کردند که همکاری با این شرکت ها خیانت بزرگ است و قراردادهای نفتی را با ترکمنچای برابر می دانستند. در حالی که در همین مدت زمان، قراردادهای اقتصادی متعددی میان گروه های وابسته به این طیف و شرکت های خارجی بسته شد و کوچکترین حرفی در این باره زده نشد و حتی در رسانه های خود نیز به آن نپرداختند. اما به نظر من مهم ترین گام این بود که این جناح با استفاده از قدرتی که در اختیار داشتند، موفق شدند تا حدی امنیت سرمایه گذاری در کشور را تحت الشعاع قرار دهند. به هر حال سرمایه گذاران خارجی برای این که بتوانند در ایران فعالیت داشته باشند لازم است پیش از هر چیزی، از بازگشت سرمایه خود اطمینان داشته باشند و لغو تحریم ها بخشی از این اتفاق است و مهم تر از آن وجود امنیت سرمایه گذاری در کشور است. 

باوند در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین تا زمانی که ما ایرادات اساسی در ساختار اقتصادی خود داریم نباید انتظار تحولی شگرف در وضعیت اقتصادی باشیم اما متاسفانه جناح تندرو به گونه ای تبلیغات کردند که گویا کشور باید در این 4سال عاری از هرگونه مشکل می شد.

نظر شما