شناسهٔ خبر: 25699558 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| مسئولان اصفهانی علاقه‌مند به ساخت موزه نیستند/مردم موزه‌ساز نیستند

R41346/P1361/S6,51/CT13

بزرگترین مجموعه‌دار قرآنی ایران گفت: اگر مسئولان ما به موزه علاقه‌مند بودند، در طول این سال‌ها موزه ملی اصفهان ساخته شده بود زیرا موزه برای یک شهر مهم است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، بازدید از موزه‌ها به گسترش دانش و درک ارزش هنر و تاریخ در بین افراد مختلف جامعه کمک می‌کند.موزه می‌تواند در بردارنده آثار تاریخی، طبیعی، حیات وحش، انسان‌شناسی یا علم و تکنولوژی باشد. موزه‌ها همواره یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران در سفر به مناطق مختلف محسوب می‌شود.

  اگر چه این موضوع در ایران به این شکل نیست و حالتی برعکس دارد، موزه در کشور ما به عنوان مقصد گردشگری جایگاه خوبی پیدا نکرده و برای این امر برای برنامه‌ریزی و تلاش جدی صورت بگیرد.

نادرقلی نادری رارانی از مجموعه‌داران و پیشکسوتان موزه است، کسی که بیش از 850 اثر خطی و قرآن کریم و نوشته‌های ارزشمندی دارد که قابلیت یک موزه در حد و اندازه اصفهان و بالاتر از آن نیز می‌شود. وی در مورد موزه‌داری و جایگاه آن با تسنیم گفت‌وگو کرد که در ادامه مروری بر آن داریم.

تسنیم: به نظر شما موزه‌های اصفهان چقدر ظرفیت دارند؟

نادرقلی نادری رارانی:  به امید روزی که این شهر که در دنیا معروف است صاحب یک موزه بزرگ از نظر غنای فرهنگی شود، متأسفانه اصل موضوع نیست و ما موزه‌ای نداریم که در مورد آن صحبت کنیم. اگر چه موزه‌های کوچکی توسط علاقه‌مندان جمع‌آوری شده که امیدوارم از نظر تشکیلاتی همراهی شوند.

مانند این است که میان زاینده رود از آن صحبت می‌کنیم در صورتی که نیست و خشک شده است. اگر مسئولان ما به موزه علاقه‌مند بودند الان موزه ملی اصفهان ساخته شده بود موزه برای یک شهر مهم است.

به نظر من اهمیت موزه از کتابخانه بیشتر است در کتابخانه حتما باید شخص علم و دانش داشته باشد تا این کتاب را بخواند اما موزه اشیائی است که بی‌سواد و کودک می‌توانند از آن درس بگیرند.

ما موزه‌ای در اصفهان نداریم، موزه‌هایی که در دنیا دیدیم بسیار متفاوت هستند، سن پترزبورگ شهری است کم جمعیت که سابقه تاریخی زیادی ندارد و شاید نزدیک به 300 سال باشد اما در خود موزه‌ای دارد به نام هروی تاج که اگر بخواهیم روزی هزار شیئ آن را ببیینیم 8 سال و نیم طول می‌کشد؛ اصفهان شهری که 2700 سال سابقه فرهنگی دارد موزه‌ای که برای خارجی‌ها به عنوان شهری که در دنیا معروف است معرفی کنیم نداریم و این یک ضعف بزرگ است.

تسنیم: فکر می‌کنید دلیل آن چیست؟

نادرقلی نادری رارانی: اصلاً مسئولان به فکر موزه نیستند اگر به فکر بودند حتما اتفاق می‌افتاد در کشور ما هزینه‌های زیادی می‌شود که موزه نسبت به آن چیز خاصی نیست، موزه باید قدمتی قبل از اشیاء داشته باشد.

 فرض کنیم موزه را ساختیم، اشیایی که قلمزنی شده و استادش از دنیا رفته دیگر به دستمان نرسد این را باید در نظر بگیریم. متأسفانه مسئولان گرفتار مسائل دیگری شده‌اند و صحبت در موزه اولویت‌های آخر قرار گرفته است.

تسنیم: راهکار چیست؟

نادرقلی نادری رارانی: معتقدم مکانی ساده راه‌اندازی کنند و سالن‌ها و غرفه‌هایی تشکیل دهند و اعلام شود هر شخص اشیائی  در آن بگذارد، بسیاری از تجار این شهر هیچ اطلاع و انگیزه‌ای از موزه و اشیای عتیقه و هنر ندارند اما به دلیل نام و شهرتشان اشیاء ارزشمند می‌گذارند.

تسنیم: چقدر این موضوع بخاطر مردم است که نگاهشان این گونه است به نظر شما مردم ما موزه‌رو نیستن و موزه رفتن را لوکس می‌بینند ؟

نادرقلی نادری رارانی: نخست اینکه مردم موزه ساز نیستند باشد  باید این فرهنگ ایجاد شود، در حال حاضرموزه‌ای نبوده  که کودکان ما ببینند و عادت به آن موزه کنند در کشورهای خارجی کودکان در مدرسه با موزه رفتن آشنا می‌شوند مردم و کودکان ما موزه نمی‌روند بسیاری از شهرها موزه ندارد.

تسنیم:شاید به دلیل کمبود تبلیغات است.

نادرقلی نادری رارانی: از اصل اشتباه است، باید موزه با پایه و اساس ایجاد و برای آن فرهنگ‌سازی شود.

تسنیم: از آثار خود در مجموعه بگویید.

نادرقلی نادری رارانی: من مقداری آثار خطی از 850 سال پیش تاکنون جمع‌آوری کرده‌ام و تمبر و عکس و میراث پدر و مادرم نیز در این مجموعه وجود دارد و انتظار دارم در یک موزه قرار بگیرد.

 بیش از 150 هنر در تزئینات قرآن کریم به‌کار رفته که همگی ظریف، زیبا و مافوق تصور هستند و هیچ‌کدام از کلکسیون‌هایی که جمع‌آوری کردم از نظر تنوع محتوا و ارزش معنوی مانند قرآن نیست.

تسنیم: تمایز قرآن‌هایی که شما جمع‌آوری کردید با دیگر قرآن‌ها چیست؟

نادرقلی نادری رارانی:  قرآن‌هایی که اکنون دیده می‌شود اکثرا به خط نسخ است و قرآن‌هایی که تاکنون نگارش شده به خط نسخ مغربی، ثلث، نستعلیق، کوفی بوده که هر کدام زیبایی خاص خود را دارد و هرکدام یکی از قرآن‌هایی که بنده جمع‌آوری کردم دارای ویژگی‌های خاصی از نظر تزئینات نگارشی است.

تسنیم:  ما شنیدیم که در کلکسیون قرآنی شما، قرآنی هم به خط کوفی موجود است، درباره به دست آوردن این کتاب ارزشمند بفرمایید.

نادرقلی نادری رارانی:  بیشترین کاری که من برای قرآن کریم این بود که درباره 12 هزار جلد قرآن در سراسر دنیا تحقیق کردم اینکه این قرآن‌ها چند صفحه بود و در کجا نگهداری می‌شود و شیوه نگارش آن چگونه است و من در مسیر تحقیق در این زمینه اکثر کتابخانه‌ها و موزه‌های دنیا و حتی موزه‌های خصوصی را بازدید کردم و تحقیق من در حوزه قرآن‌شناسی تاریخچه 1400 ساله دارد که امیدوارم نتیجه این تحقیقات به چاپ برسد.

تسنیم:  قدیمی‌ترین قرآنی که در مجموعه شما وجود دارد، مربوط به چه زمانی است؟

نادرقلی نادری رارانی:  قدیمی‌ترین قرآن نگارش شده مربوط به قرن 3 است که عکس‌های آن در مجموعه من هست و مجموعه نسخ خطی قرآنی مربوط به 850 سال پیش نیز در مجموعه من موجود است که در ترجمه فارسی آن هنوز لغات ثقلی به کار برده شد و در یکی از نمایشگاه‌های بزرگ قرآنی در دنیا به نمایش گذاشته شد.

تسنیم:  آیا می‌توانیم شاهد به نمایش گذاشتن مجموعه قرآنی شما در این موزه باشیم؟

نادرقلی نادری رارانی:  این موضوع بستگی به همت مردم و مسئولان امر دارد و من بارها به مسئولان گفتم که شهر اصفهان 1700 سال قدمت تاریخی دارد اگر همت کنیم موزه می‌تواند به‌عنوان هویت ملی اصفهان بسیاری از ظرفیت‌های تاریخی را به نمایش بگذارد و من امیدوار هستم که این موزه به زودی به نتیجه برسد که من نیز یک سری آثار قرآنی دیگر دارم که در آینده تصمیم به اهدای به موزه دارم.

انتهای پیام/ش

نظر شما