شناسهٔ خبر: 25698912 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

در کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی

ساختار جدید زنجیره ارزش فضایی کشور پیشنهاد شد

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه لازمه برنامه 10 ساله دوم کشور در حوزه فضایی ایجاد معماری جدید است، گفت: در معماری جدید زنجیره ارزش فضایی کشور در 4 سطح تعریف می‌شود.

صاحب‌خبر -

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه لازمه برنامه 10 ساله دوم کشور در حوزه فضایی ایجاد معماری جدید است، گفت: در معماری جدید زنجیره ارزش فضایی کشور در 4 سطح تعریف می‌شود.

به گزارش فارس به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در هفدهمین جلسه کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی با اشاره به اینکه در حال حاضر ساختار زنجیره فضایی کشور ساختار مناسبی نیست و باید اصلاح شود، گفت: در این حوزه پژوهشگاه های مختلفی فعال هستند که به صورت جزیره‌ای و موازی کاری فعالیت می‌کنند و باید برنامه تقسیم‌بندی ملی داشته باشیم تا هر بخشی بداند چه کاری را انجام می‌دهد.

وی با تاکید به اینکه باید دیپلماسی در این حوزه فعال شود، افزود: استفاده از ظرفیت اپسکو و دیپلماسی فضایی باید شکل جدی تری به خود بگیرد و بتوانیم از ظرفیت مشارکت با سایر کشورها بهره برداری کنیم.

آذری جهرمی تصریح کرد: توسعه صنعت فضایی کشور نیاز به عزم و اراده ملی دارد و با بخشی نگری نمی‌توانیم به اهداف خود در این حوزه برسیم.

وی به فعالیت نیروهای توانمند در این بخش تاکید کرد و افزود: جوانان مومن، متعهد و توانمند بسیار خوبی در این حوزه داریم که با جان و دل برای توسعه صنعت فضایی کشور تلاش می‌کنند و عدم وجود ساختار مناسب بهره‌وری فعالیت آنان را کاهش می‌دهد.

بنابر این گزارش، در ابتدای این جلسه نیز مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران با اشاره به اجرای برنامه 10 ساله نخست فضایی کشور و توسعه این حوزه، گفت: مهمترین برنامه 10 ساله نخست تربیت نیروی انسانی توانمند، ساخت و پرتاب ماهواره بود.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در 10 سال نخست تمرکز بر حوزه بالادستی شامل تحقیق و توسعه و تولید بوده و کمتر به بخش‌های کاربردی اقتصادی آن پرداخته شده است.

براری با اشاره به برنامه کشورهای دیگر برای توسعه اقتصاد فضایی خود، گفت: به عنوان مثال  کشور انگلستان در برنامه خود در این حوزه قرار است از اقتصاد 14 میلیارد پوندی در سال 2017 به درآمد 40 میلیارد پوندی در سال 2030 برسد.

وی لازمه برنامه 10 ساله دوم کشور در حوزه فضایی را ایجاد معماری جدید برای آن عنوان کرد و افزود: در معماری جدید به دنبال زنجیره ارزش فضایی کشور هستیم و این زنجیره در چهار سطح تحقیق و توسعه، تولیدکنندگان، اپراتورهای ماهواره ای و ارایه دهندگان خدمات و محصولات نهایی به کاربران تعریف می شود.

در ادامه این جلسه اعضای کمیسیون راهبردی شورای عالی فضایی کشور پیشنهادات و نظرات خود را در زمینه زنجیره پیشنهادی فضایی کشور مطرح کردند.

ساختار زنجیره فضایی کشور بعد از تصویب در کمیسیون راهبردی شورای عالی فضای برای ارایه و تصویب در شورای عالی فضایی، به رییس جمهور ارایه می شود.

برچسب‌ها:

نظر شما