شناسهٔ خبر: 25698010 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جام‌جم درباره نقش موثر تیزر تلویزیونی فیلم‌ها گزارش می دهد

سیما کمک حال سینما

دو سال پیش بود که بحث پخش تیزر فیلم‌های سینمایی ایران از شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای، سروصدایی به پا کرد و باعث شد حاشیه‌هایی به وجود بیاید. این تبلیغات که ممنوعیت قانونی داشت، در مقطعی باعث فروش بیشتر برخی فیلم‌ها هم شد، اما وقتی برای پرس‌و‌جو سراغ صاحبان این آثار می‌رفتیم با بازی «کی بود کی بود، من نبودم» آنها مواجه می‌شدیم. بهانه بعضی از این سینماگرانی هم که منکر این مساله نبودند، بی‌اعتنایی تلویزیون بود و معتقد بودند چون تلویزیون تیزرهای آنها را پخش نمی‌کند، سراغ شبکه‌های خارجی فارسی‌زبان می‌روند.

صاحب‌خبر -

برخی سینماگران توقع داشتند رسانه ملی نرمتر باشد و از برخی مضامین، صحنهها و دیالوگهای مسالهدار چشمپوشی کند و تیزرها به شکلی که مورد تائید مدیران تلویزیون و بسیاری خانوادههای ایرانی نبود، منتشر شوند. خیلی از چهرههایی که با فعالیت تلویزیونی به نام و نانی رسیده بودند، مظلوم‌نمایی کردند و به مخالفت با رسانه ملی در این زمینه پرداختند، اما از آن طرف متوقع پخش تیزرهایشان از تلویزیون بودند. عناد بی‌دلیل آنها با شیطنت مسئولان شبکه‌های فارسی زبان ماهواره همراه شد و ماجرا بیخ پیدا کرد، به طوری‌که در نهایت با هشدار قوه قضاییه و اخطار به برخی تهیه‌کننده‌های خاطی، التهاب این موضوع مهار شد. رسانه ملی اما چه همان زمان و پیش از آن و چه حتی بعد از آن ماجراها همواره سعه صدر داشته و حسن‌نیت خود را نسبت به سینمای ایران بویژه سینمای متعهد و دغدغه‌مند نشان داده است. این حمایت و توجه به سینمای ایران بویژه امسال و در زمان کنونی بیش از پیش بارز و مشخص است و حتی خود اهالی سینما هم به آن اذعان دارد، فقط ممکن است برای حفظ آن وجه شبه روشنفکری و مخالف خوان همیشگی، به طور علنی به نقش موثر تلویزیون در این زمینه اشاره نکنند. تلویزیون در مقطع فعلی و اکران کنونی، حتی به فیلمی حاشیه‌ای و زاویه‌دار همچون «عصبانی نیستم» هم روی خوش نشان داده و شاهد پخش تیزرهای آن از شبکه‌های مختلف هستیم. در گزارش امروز صفحه سینمای جام‌جم، سراغ این موضوع رفتیم و نظر حبیب اسماعیلی و حامد جعفری، دو تهیه‌کننده سینمارا در این زمینه جویا شدیم.

حبیب اسماعیلی درباره پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمهای سینمایی به جامجم گفت: هرچند روزنامهها، فضای مجازی و بیلبوردهای تبلیغاتی هم وجود دارند، اما تنها رسانهای که میتوان بالاترین و موثرترین اطلاعرسانی خوب را برای فیلمها انجام دهد، تلویزیون است.

انتظار عدالت داریم

این تهیهکننده و پخشکننده سینما ادامه داد: قبلا تلویزیون سختگیری بیشتری درباره تیزر فیلمهای سینمایی میکرد و قیمتها بالا بود، اما مدتی بعد محبت کردند و تیزرهای رایگانی را هم به فیلمها اختصاص دادند. ضمن اینکه جرح و تعدیل برخی تیزرها هم مسالهساز بود و حتی باعث پس زدن مخاطب میشد.

تهیهکننده فیلم در حال پخش «خرگیوش» افزود: دو سه سال قبل پخش تیزر فیلمهای سینمایی از شبکههای بیگانه، منجر به اتفاقاتی شد. در حالی که اگر واقعا تلویزیون از سینمای ایران حمایت کند، هیچ سینماگری سراغ آن شبکهها برای تبلیغ فیلمش نمیرود.

خوشبختانه تلویزیون در این چند وقت اخیر، توجه بیشتری به سینما کرد و هم کیفیت تیزرها را بالاتر برد و هم بر تعداد تیزرها افزود.

اسماعیلی اما گلایهای را هم مطرح کرد و گفت: همچنان بحث و رابطه وجود دارد. البته منکر این موضوع نیستم که حتما باید از فیلمهای ارزشی خوب حمایت ویژهای کرد و تماشاگران را به تماشای آنها فراخواند، اما گاهی میبینیم که فیلمهای دولتی و ارگانی که اتفاقا آثار خوبی هم نیستند، موردحمایت ویژه قرار میگیرند.

اینجاست که عدالت موردنظر درباره فیلمهای سینمایی اتفاق نمیافتد. در حالیکه این بخش خصوصی است که نیاز به حمایت و توجهی جدی دارد.

این تهیهکننده تاکید کرد: تلویزیون میتواند بهترین کمکها را به سینمای ایران داشته باشد و حس خوبی را در اهالی سینما به وجود بیاورد. ضمن اینکه هرچقدر تلویزیون توجه بیشتری به برنامهسازی خوب داشته باشد و بر جذابیت برنامههایش اضافه کند، آن وقت تاثیر پخش تیزرهای فیلمهای سینمایی هم بیش از پیش خواهد شد.

این اتفاق در این چند وقت با سریالهای نوروزی و برنامههایی مثل دورهمی و خندوانه رخ داده و طبیعتا تیزرهایی هم که حین این برنامههای پربیننده پخش میشوند، میتوانند نقش موثری در افزایش اقبال تماشاگران و فروش بیشتر فیلمهای سینمایی داشته باشند.

اسماعیلی افزود: همین شبها که طرح افطار تا سحر در سینماها اجرا میشود، میتوان از ظرفیت خوب تلویزیون استفاده کرد و اگر رسانه ملی حمایت و تیزر فیلمها را بهتر و بیشتر پخش کند، میتوانیم شاهد رونق بیشتر سینما باشیم و مردم میتوانند در کنار عبادات ویژه ماه مبارک رمضان، به سالمترین شکل ساعات خوبی را هم در سالنهای سینما صرف کنند.

حمایت تلویزیون از فیلم ایرانی

حامد جعفری، تهیهکننده سینما در گفتوگو با جامجم به نقش موثر تیزرهای تلویزیونی در موفقیت و فروش خوب فیلمهای سینمای ایران اشاره کرد و گفت: اگر تیزر تلویزیونی برای معرفی فیلمها وجود نداشته باشد، خیلی از مردم متوجه نمیشوند که فیلمی الان اکران و روی پرده است و بروند آن را ببینند. طبیعتا تبلیغات تلویزیونی و تیزرها کمک میکند مردم به شناخت خوبی از فیلمهای روی پرده دست پیدا کنند. خصوصا امسال که تقریبا تلویزیون به شکل پرتعداد از همه فیلمها حمایت کرده و تیزر آنها را پخش کرده است، این موضوع روی فروش فیلمها تاثیر قابل توجهی داشت.

تهیهکننده انیمیشن موفق «فیلشاه» که تاکنون هفت میلیارد تومان فروخته است، افزود: پخش تیزرهای تلویزیونی فیلمهای سینمایی به نوعی حمایت از کالا و محصول فرهنگی ایرانی است، یعنی صدا و سیما در این زمینه به خوبی رسالت فرهنگی و وظیفه خودش را باتوجه به شعار سال انجام میدهد. حمایت رسانه ملی کمک کرده که سینما رونق پیدا کند. تیزرهای تلویزیونی مردم را به خوبی به سینما رفتن راغب میکند. حتی اگر تبلیغ فیلمی کمتر از فیلم دیگر هم در تلویزیون باشد، باز هم به نظرم درمجموع از این وضعیت بهره خواهد برد، چرا که وقتی مردم برای تماشای آن فیلم پرتبلیغ و پرتیزر به سینما میآیند، متوجه دیگر فیلمها هم خواهند شد و تبلیغات آن آثار را هم خود به خود میبینند. همین که یک فیلم تبلیغ میشود، انگار دارد به همه فیلمها کمک میشود. بالاخره مخاطبان وارد محیط سینما میشوند و با دیگر فیلمها هم آشنا خواهند شد.

عدالت تیزری

باوجود توجه ویژه‌تر به فیلم‌هایی که با اولویت‌های نظام و رسانه ملی همسو هستند، تلویزیون به دیگر فیلم‌ها هم بی‌اعتنا نیست. به عنوان مثال این روزها تیزر فیلمی چون «عصبانی نیستم» هم پخش می‌شود که چند سالی توقیف بود. حالا به دلیل همان حساسیت‌ها و حاشیه‌های مربوط به فیلم، ممکن است چندان به این اثر در بخش تیزر توجه نشود و جزو اولویت‌ها نباشد.

توقعها متناسب باشد

تیزرها غالبا در حوزه اداره کل بازرگانی و معاونت مالی- اداری انجام میشود و بندرت تیزرها از سمت معاونت سیما به پخش میرسد. اگر دقت کرده باشید، این تیزرها بیشتر لابهلای آگهیهای بازرگانی پخش میشود.

کارشناسان رسانه معتقدند تیزرهای تلویزیونی همواره با هدف کمک به حال و روز سینما پخش می‌شود و رسانه ملی تلاش کرده حمایت خوبی از فیلم‌های ایرانی داشته باشد، اما تقریبا همیشه بحث‌هایی در سینما درباره نحوه پخش تیزرهای تلویزیونی مطرح است و اهالی سینما توقع و انتظارات بیش از حدی از تلویزیون دارند. برخی از آنها از سویی نسبت به تلویزیون و حتی نظام و کل سیستم انتقاداتی تند و جدی مطرح می‌کنند، اما از سوی دیگر توقع دارند تیزر فیلم‌هایشان از تلویزیون پخش شود.

نظر شما