شناسهٔ خبر: 25697961 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

قهرمانان کاراته در خبرگزاری فارس؛

گنج‌زاده: یک گونی مدال دارم اما به من حقوق نمی‌دهند/ عسگری: می‌خواهیم در اسپانیا هت تریک کنیم

سجاد گنج‌زاده و بهمن عسکری نمایندگان تیم ملی کاراته، مهمان خبرگزاری فارس بودند و صحبت‌های جالبی را عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

سیدحسن صفوی-به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، کاراته ایران در سال 97 سال بسیار پرترافیکی را پیش رو دارد، حضور در مسابقات لیگ‌های جهانی کاراته وان، قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان، همه و همه قرار است در سال 97 برگزار شود. سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری نمایندگان وزن 81+ و 75- کیلوگرم کاراته ایران هستند، دو کاراته‌ کایی که در همه حال کنار هم بوده و هستند. رابطه این دو ملی پوش به اندازه‌ای عمیق است که به راحتی می‌توان گفت که دوقلو‌های کاراته ایران هستند.

گنج زاده و عسگری با حضور در خبرگزاری فارس ساعاتی را به گفت‌وگو پرداختند که متن صحبت‌های این دو قهرمان را در ادامه می‌خوانید.

فارس: رابطه‌ دوستی سجاد گنج‌زاده و بهمن عسگری به اندازه‌ای خوب است که لقب دو قلو‌های کاراته را گرفته‌اند، چه رازی بین دوستی شما وجود دارد؟

عسگری: ما نزدیک 12 سال است که با هم دوست هستیم؛ خوشبختانه دوستی عمیقی هم با هم داریم. البته رابطه ما با همه ملی پوشان رابطه خوبی است، اما رابطه من با سجاد خیلی عمیق است. همیشه گفته‌ام علی فداکار و ایمان سنچولی نیز از دوستان خوب من در کاراته بوده و هستند. سجاد الگوی خوبی برای من در کاراته است.

گنج‌زاده: اولین سالی که ما با هم در اردوی تیم ملی بودیم راهی مسابقات قهرمانی آسیا شدیم و در آن مقطع علیرضا سلیمانی سرمربی تیم ملی بود؛ بهمن در آن مقطع یک کاراته‌کا ناشناخته‌ای بود، اما من با توجه به حضورم در لیگ جوانان و نتایج خوبی که کسب می‌کردم شناخته شده بودم. برادرم نیز در اردوی تیم ملی بود به همین دلیل من نسبت به بهمن سرشناس‌تر بودم. در آن مقطع خیلی دست و پا زدم تا به اردوی تیم ملی ورود کنم اما نتوانستم اردونشین شوم اما حساب کنید بهمن یک کاراته‌کا ناشناس بود اما توانست به اردوی تیم ملی راه پیدا کند و در اردوها واقعاً عالی بود. او روز به روز پیشرفت کرد و در مسابقات اعزامی هم مدال برنز کسب کرد. دوستی ما از همان مقطع استارت خورد و در طول این 12 سال همیشه در کنار هم بودیم. در تمام سفرها، اردوها، محل خواب و استراحت همیشه با هم بوده‌ایم ما در طول سال حداقل هشت ما در اردوها حضور داریم و حالا که کاراته المپیکی شده است کلاً طول سال را در اردو هستیم. خوشحالم که این دوستی ما به چارچوب خانواده نیز کشیده شده و حالا رفت‌وآمد خانوادگی نیز داریم. این دوستی باعث شده تا تمام سختی‌های اردوها برای‌مان آسان باشد.

فارس:‌ آیا هر دوی شما کاملاً در یک خانواده کاراته‌ای بزرگ شده‌اید؟

گنج‌زاده:‌ بله، من برادرانم در این رشته فعالیت می‌کنند و حتی پسرعموهایم نیز کاراته‌کا بودند. در حال حاضر برادر بزرگترم تازه وارد عرصه داوری شده است و می‌توانم بگویم کاملاً خانواده ورزشی هستیم.

عسگری: خواهر من نیز کاراته‌کا است. همسرم به شدت به کاراته علاقه دارد و تمام مسابقات کاراته را پیگیری می‌کند او حتی حریفانم را به خوبی می‌شناسد. تمام فیلم‌های مبارزاتم را آنالیز می‌کند. اینطور باید بگویم او به من انگیزه می‌دهد و حتی سکوی پرتاب من است.


فارس: اینکه شما همیشه در اردوهای تیم ملی هستید آیا از لحاظ زندگی شخصی با مشکل روبه‌رو نمی‌شوید؟

گنج‌زاده: من تازه ازدواج کرده‌ام و هنوز یک سال نشده است و در اولین سال زندگی متأهلی هستم و مدام در اردوهای تیم ملی حضور دارم. حساب کنید چند روز گذشته در تمرینات یک آسیب‌دیدگی برایم رخ داد و به خاطر همین همسرم دل نگرانم بود. او مدام تأکید می‌کرد که در چنین شرایطی باید کنار من باشد اما به هر حال به خاطر حضورم در اردوهای تیم ملی این شرایط مهیا نبود واقعاً زندگی برای ورزشکاران متأهل شرایط متفاوت‌تری نسبت به ورزشکاران مجرد دارد. البته روز اول زمانی که به خواستگاری همسرم رفتم تمام سختی‌های مسیر را برای او تشریح کردم و به او گفتم زندگی کردن در شرایط فعلی تا پنج سال آینده واقعاً دشوار است. به همسرم گفتم شاید در خیلی از مواقع که نیاز به حضور من باشد، شاید نتوانم در کنار او باشم و این شرایط، شرایط سختی است.

عسگری: به هر حال ما فعلاً سربازان تیم ملی هستیم تا زمانی که لباس تیم ملی را بر تن‌مان داریم خیلی نمی‌توانیم در کنار خانواده باشیم اما با یک مدیریت خوب می‌توان هم به زندگی شخصی رسید و هم به زندگی قهرمانی و حرفه‌ای. به همسرم گفته‌ام تا المپیک با توجه به ترافیکی که در مسابقات وجود دارد شرایط سختی را داریم. او واقعاً وضعیت من را در می‌کند و خوشحالم از اینکه در چنین شرایط سختی واقعاً همسرم شرایط را درک می‌کند البته ناگفته نماند لذت این سختی‌ها با کسب مدال شیرین می‌شود.

فارس: با تمام سختی‌ها خواسته‌ شما از مسئولان ورزش چیست؛ به هر حال کل زندگی شما وقف تیم ملی شده است. چه خواسته‌ای از مسئولان ورزش دارید؟

گنج‌زاده: خواسته‌ای که از مسئولان ورزش داریم این است که واقعاً‌ و انصافاً به ما مثل ورزشکاران المپیکی نگاه کنند. حالا کاراته المپیکی شده است و پاداش‌های مدال‌آوران کاراته هم طبق همان پاداشی که به قهرمانان المپیک می‌دهند به ما هم همان پاداش‌ها را بدهند. همه ما به خاطر تأمین هزینه زندگی ذهن‌مان درگیر است. من برای اینکه بخشی از هزینه‌های زندگی‌ام را فراهم کنم ناچار شدم یک باشگاهی را افتتاح کنم تا از این طریق بتوانم گوشه‌ای از هزینه‌های زندگی‌ام را فراهم کنم. به هر حال زندگی متأهلی هزینه دارد و ذهن ما که متأهل هستیم بیشتر از آنهایی که مجرد هستند درگیر است پس به ناچار باید هر طور شده هزینه‌های زندگی را فراهم کنیم. من برای زندگی خودم یک برنامه پنج ساله را تدوین کرده‌ام. با خودم عهد کردم در این پنج سال تمام تلاشم را بکنم تا بتوانم آینده‌ای روشن داشته باشم. در این مدت تمام تلاشم را می‌کنم تا با کسب بهترین و خوشرنگ‌ترین مدال پرچم سه رنگ کشورمان را در میادین بین‌المللی به اهتزاز درآورم. من عاشقانه کاراته را دوست دارم. هیچ چیزی در تمرینات جلودارمان نیست ما کاراته را عاشقانه دوست داریم و انتظار داریم برای اینکه این انگیزه در بین همه ما باقی بماند مسئولان ورزش به ما نگاه ویژه‌ای داشته باشند. کاراته این پتانسیل را دارد که در المپیک بهترین و بیشترین مدال‌ها را کسب کند اما گویا مسئولان ورزش نمی‌خواهند که ما در المپیک مدال بگیریم چون اگر غیر از این بود توجه ویژه‌ای به رشته پرمدال کاراته می‌شد.

 

فارس: اینکه می‌گویید مسئولان باید توجه ویژه‌ای داشته باشند، منظورتان چیست؟

گنج‌زاده: نگاه کنید ما چهار سال پیش برای اعزام به مسابقات جهانی در هتل المپیک می‌خوابیدیم و استراحت می‌کردیم، اما در حال حاضر سال بسیار مهمی را پیش‌رو داریم و در خوابگاه نصرت می‌خوابیم، چرا؟ چون می‌گویند پول نداریم. ما دو سال پیش برای اعزام به مسابقات جهانی اتریش در خوابگاه آزادی بودیم و تمام غذای ما از سالن شهید کبکانیان می‌آمد. ما هر سال برای برگزاری اردوهای تیم ملی از این شهر به آن شهر می‌رویم. چون مسابقات قهرمانی آسیا را پیش‌رو داریم و مسابقات بازی‌هایی آسیایی نیست؛ مدال قهرمانی آسیا برای وزارت ورزش ارزش زیادی ندارد و به همین دلیل نگاه بی‌تفاوتی به ما دارند، اما وقتی به بازی‌های آسیایی نزدیک می‌شویم مدال بازی‌های آسیایی برای آنها مهم می‌شود و لطف می‌کنند خوابگاه نصرت را در اختیار تیم ملی قرار می‌دهند. خوابگاه نصرت هم در شأن بچه‌های تیم کاراته نیست اما چاره ای نداریم. وزارت ورزش و جوانان فدراسیون را از لحاظ مالی تأمین نمی‌کند و فدراسیون هم ناچار است علی‌رغم میل باطنی اردوها را در شهرهای مختلف برگزار کند. بچه‌های ما واقعاً پرتوقع نیستند؛ فقط از مسئولان ورزش می‌خواهیم به عناوینی که کاراته در رویداد‌های مختلف کسب می‌کند ارزش قائل شوند. در گذشته قهرمانان تیم ملی پس از کسب مدال قهرمانی جهان خودرو و یا زمین پاداش می‌گرفتند اما ما دو بار قهرمان جهان شده‌ایم و از این خبرها نبود حتی پاداش‌مان هم نتوانستیم بگیریم.

فارس: در موفقیت کاراته و دو دوره قهرمانی جهان؛ سهم شهرام هروی سرمربی تیم ملی چقدر بوده است؟

گنج‌زاده: چیزی که من می‌بینم شهرام هروی تمام دغدغه‌های زندگی‌اش کاراته است او وقتی می‌خواهد آب هم بخورد به کاراته فکر می‌کند. به عنوان مثال چند روز پیش برای بستن قرارداد با یک اسپانسر راهی آن شرکت شده بودیم و در طول مسیر او مدام در مورد طراحی و نحوه تمرین صحبت می‌کرد، هروی حتی به اندازه‌ای به بچه‌های تیم ملی اعتماد دارد که با آنها نیز مشورت می‌‌کند. در طول مسیر نظر ما را در مورد تمام تمرینات جویا می‌شد. او تمام انرژی خود را برای کاراته گذاشته است. هروی کارمند است و دغدغه‌های کاری خود را دارد، اما با تمام این تفاسیر می‌بینیم که او عاشق کاراته است. به هر حال به خاطر آبروی خودش نیز تلاش می‌کند چون او سرمربی تیم ملی است و در صورتی که تیم نتیجه نگیرد همه از چشم او می‌بینند. ناگفته نماند حسین روحانی، شهاب سلطانی و دیگر مربیان در تیم ملی زحمات زیادی می‌کشند. اکثر بچه‌های تیم ملی این موضوع را در ذهن خود دارند که شهرام هروی یک آرامشی را به همه آنها هدیه داده است خیال‌شان راحت است که اگر حق‌شان باشد به لباس تیم ملی می‌رسند. این بالاترین آرامشی است که کادر فنی می‌تواند به یک ورزشکار بدهد. ما سال‌های گذشته این آرامش را نداشتیم نمی‌خواهیم اسم کسی را بیاورم، اما در دوره‌های گذشته هر هفته مربیان برای تیم ملی بازیکن تازه نفس می‌آوردند، ما تمرین می‌کردیم یک هفته صبح و ظهر در اردوها پرقدرت تمرین می‌کردیم و پوست‌مان کنده می‌شد، اما یکباره می‌دیدیم آنها یک بازیکن تازه نفس می‌آوردند و می‌گفتند باید با او مبارزه کنید. اگر مقابل بازیکن تازه‌نفس شکست می‌‌خوردیم خیلی راحت ما را کنار می‌گذاشتند و اسم این کار را می‌گذاشتند انتخابی؛ اگر برنده می‌شدیم می‌گفتند ارزیابی است (با خنده) اما در حال حاضر این آرامش را هروی به همه بچه‌ها داده است و تمام 16 نفر حاضر در اردوی تیم ملی می‌دانند که اگر در لیگ جهانی ترکیه بالاتر از حریف خود باشند جایگاه خود را می‌دادند یا برای یکسری از بچه‌های تازه‌ وارد تیم ملی انتخابی تیم ملی می‌گذارند و همه میدانند که انتخابی با عدالت برگزار می‌شود و هرکسی برنده شود به لباس تیم ملی می‌رسد.

عسگری: انصافاً رابطه کادر فنی با بازیکنان یک رابطه صمیمانه‌ای است و همه بچه‌های حاضر در تیم ملی برای ما موفقیت یکدیگر تلاش می‌کنند. بچه‌ها دل‌شان به حال هم می‌سوزد که این اتفاق از رفتارهای سرمربی تیم ملی سرچشمه می‌گیرد.

 

فارس: در طول مسابقات چرا بهمن عسگری همیشه آرام است و چه دلیلی باعث شده این آرامش در وجود شما نهفته باشد؟

عسگری: دکتر حجتی به عنوان روانشناس در طول این چند سال واقعاً به ما کمک کرده است، من یک مدت در رنکینگ از حریفانم عقب افتاده بودم و به همه گفته‌‌ام دلیل بازگشتم به شرایط کنونی را مدیون روانشناس تیم هستم؛ او اعتماد به نفس را در وجود من دو برابر کرد. صحبت‌های حجتی باعث شده من حتی در فینال مسابقات نیز بدون استرس مقابل حریفانم قرار بگیرم. همه می‌گویند بهمن چرا اینقدر آرامش دارد، جواب سؤال همه این است من به اعتماد به نفس کامل رسیده‌ام. در کاراته باید آرامش داشته باشیم؛ برخلاف جنگندگی آرامش خیلی مهم است. تصویرسازی، آنالیز، انجام مسائل فنی در تمرین باعث می‌شود در مسابقات نیز با ذهن آرام و موفق مقابل حریفانم ظاهر شوم.

فارس: قبول دارید بهترین نتیجه کاراته در مسابقات جهانی اتریش کسب شد و آیا تیم حاضر در مسابقات جهانی اتریش بهترین نسل کاراته ایران در مسابقات جهانی بود؟

گنج‌زاده: من موافق این نیستم که بهترین نسل کاراته ایران در اتریش حضور داشتند؛ چون ما با همان نفرات در مسابقات قهرمانی آسیا که به میزبانی ژاپن برگزار شد حضور پیدا کردیم و نتیجه بسیار بدی را کسب کردیم و سوم شدیم. واقعاً نتیجه افتضاح بود. بنده به شخصه از شرایطی که در آن مقطع داشتم راضی نبودم آنقدر با ذهن ما در اردوهای تیم ملی بازی شده بود که یک هفته قبل از اعزام دوست نداشتم به مسابقات اعزام شوم. اما خوب با همین بازیکنان رفتیم ژاپن و نتیجه نگرفتیم. در حال حاضر این کادر فنی خیلی برای ما زحمت کشیده و واقعاً سهم بسیار زیادی در موفقیت کاراته ایران در دو رویداد گذشته داشته است. به عنوان مثال برای اینکه دلیل خود را بگویم به اصغر آسیابری اشاره می‌کنم او مدال برنز اتریش را گرفت. آسیابری به عنوان یک بازنده به اردوی تیم ملی دعوت شد، شهرام هروی به او گفت: در انتخابی باخته‌ای اما می‌گویم به اردوهای تیم ملی بیا و اگر خوب باشی در کومیته تیمی برای تو انتخابی برگزار می‌کنیم در غیر این صورت بچه‌های دیگر هستند، آسیابری آمد و یک طوری تمرین کرد که در تورنمنت سوئیس قبل از مسابقات جهانی اتریش خوب درخشید و با عملکردی که داشت کادر فنی را مجاب کرد برای او انتخابی برگزار کنند و در پایان هم دیدیم که در اتریش مدال برنز را کسب کرد. مهدی خدابخشی با مبارزه‌ای که قبل از جهانی اتریش از خود به نمایش گذاشت توانست به تیم ملی اضافه شود. واقعاً این نفرات سوپراستار بودند، ایمان سنچولی، علی‌اصغر آسیابری، مهدی خدابخشی به ما اضافه شدند و نتایج بسیار درخشانی در اتریش رقم خورد. به هر حال این تلاش فنی بود که این نفرات به تیم ملی اضافه شدند و همه چیز دست به دست هم داد و تیم در اتریش بهترین نتیجه را گرفت.

عسگری: من با کادر فنی قبلی کاری ندارم به هر حال هر کسی یک اشتباهی می‌کند اما در حال حاضر شهرام هروی در کاراته مدیریت می‌کند. مدیریت کردن در فضایی که هر کسی یک نظری برای خودش دارد واقعاً سخت است. همین‌که بچه‌ها را همسو و یکدل کرده کار بزرگی انجام داده است.

فارس: پس در واقع این همدلی که در تیم ملی کاراته وجود دارد سرچشمه از تفکرات سرمربی تیم ملی است؟

گنج‌زاده: اجازه دهید یک خاطره‌ای از این همدلی تیم ملی که از شهرام هروی به ما رسیده است تعریف کنم. در مسابقات جهانی اتریش  علی‌اصغر آسیابری در انفرادی مسابقه داشت. زمانی که با رافائل آقایوف ستاره کاراته آذربایجان مبارزه می‌کرد، بهمن عسگری از بالای سکو فریاد می‌زد و آسیابری را راهنمایی می‌کرد. من می‌دیدم که بهمن چطور روی سکوها خون دل می‌خورد. من از باتجربه‌ای تیم ملی شنیده‌ام در گذشته اصلاً چنین چیزی نبوده و خیلی‌ها بودند که دوست داشتند بازیکنی که وارد زمین می‌شود نتواند مدال بگیرد، اما در تیم ملی فعلی همدلی و روابط دوستانه حرف اول را می‌زند. یادم می‌آید بعد از مسابقات جهانی امیر مهدی‌زاده گفت: خیلی حیف شد که من فیلم مبارزاتم در مسابقات جهانی اتریش را ندارم بلافاصله از لپ تاب تمام فیلم‌های مبارزه امیر مهدی‌زاده را که از روی سکو فیلم‌برداری کرده بودم را به او نشان دادم. امیر خیلی خوشحال شدو این نشان می‌دهد که ما همه در همه شرایط به فکر هم هستیم؛ یا اینکه سعید احمدی در مسابقات جهانی باخته بود، گویا یک غمی به دل همه ما نشسته بود واقعاً همه ناراحت بودیم.

فارس:سال 97 کاراته به غیر از مسابقات المپیک تمام رویدادها را پیش‌رو دارد. چه هدف و برنامه‌ای برای موفقیت در مسابقات سال 97 برای خود ترسیم کرده‌اید؟

گنج‌زاده: در حال حاضر یک ماه است در اردوی تیم ملی حضور داریم و برای حضور در لیگ جهانی کاراته وان در تلاش هستیم. پس از آن هر ماه یک مسابقه پیش‌رو داریم ما باید طوری کار کنیم که در پایان و آخرین مسابقات که همان رقابت‌های جهانی اسپانیا است با بهترین عملکرد پرونده سال 97 را ببندیم. واقعاً سال بسیار پرفشاری را پیش‌رو داریم همه ما دوست داریم در تمام رویدادهای سال 97 کاراته بهترین نتیجه را کسب کند. من به کادر فنی اعتقاد دارم و خودم را از تمام لحاظ در اختیار مربیان گذاشته‌ام. یکسری ایرادهایی دارم و می‌دانم که باید برطرف کنم؛ با روانشناس نیز صحبت کرده‌ام ان‌شاءالله بتوانم در روز مسابقات با آرامش و تمرکز کامل مبارزه کنم.

عسگری: قطعاً ما امسال سال پرترافیک و پرفشاری را پیش‌رو داریم و مطمئن هستم کادر فنی برای کاراته ایران برنامه‌ریزی دقیق و منظمی انجام می‌دهد. ما برای عبور از این مسیر دشوار نیاز به حمایت مسئولان ورزش، فدراسیون کاراته و جامعه کاراته داریم. به هر حال سال پرترافیکی است و همه ما باید همدل باشیم.

فارس:‌ سجاد گنج‌زاده خاطره تلخی از بازی‌های آسیایی اینچئون را دارد برای اینکه آن اتفاق تلخ در اندونزی برای همیشه به فراموشی سپرده شود چه برنامه‌ای دارد؟ بهمن عسگری چطور، چه برنامه‌ای برای حضور در بازی‌های آسیایی دارد؟

گنج‌زاده: ما در دوره قبل برای اعزام به بازی‌های آسیایی اینچئون واقعاً شرایط سختی داشتیم؛ تیم ما غرق در حاشیه بود هر اتفاقی که نیاز بود رخ داد. شرایط به حدی رسیده بود که بازیکنان در اردوی تیم ملی با هم جر و بحث می‌کردند. آخر سر هم آن شرایط بد از اردوها به روی تاتامی کشیده شد. آن اتفاق مختص به آن زمان نبود و یک عقبه‌ای داشت که من در مقابل تصمیمات داوری در وسط تاتامی اعتراض شدیدی کردم. متأسفانه در آن دوره کاراته خیلی حاشیه داشت من پس از بازگشت تمام اتفاقات اینچئون را دفن کردم. یک ماه پس از بازی‌های آسیایی؛ مسابقات قهرمانی جهان آغاز شد و خوشبختانه با تمریناتی که انجام داده بودم به فینال مسابقات راه یافتم و نتیجه قابل قبولی را در آلمان کسب کردم. قبل از من هیچ کاراته‌کایی در ایران در وزن مثبت 84 کیلوگرم به فینال نرسیده بود و من اولین نفر بودم و خوشبختانه نتیجه خوبی را کسب کردم و آن اتفاق بد در بازی‌های آسیایی را در مسابقات جهانی جبران کردم. متأسفانه در بازی‌های آسیایی داوران حق من را رسماً خوردند و ما هم هیچ کاری نتوانستیم بکنیم. این دوره سعی می‌کنم خودم را اذیت نکنم. چهار سال از آن اتفاق گذشته است؛ تجربیات زیادی را کسب کرده‌ام و امیدوارم به لطف خدا اگر نماینده وزن مثبت 84 کیلوگرم بودم بتوانم موفق شوم. قول می‌دهم در اندونزی دل مردم را شاد کنم. بازی‌های آسیایی و مدال‌های آن برای کشورمان خیلی مهم است. شاید در مقابل قهرمانی جهان بازی‌های آسیایی گل‌کوچک هم نباشد اما بازی‌های آسیایی برای ایران مهم است.

عسگری: بازی‌های آسیایی برای کشورمان خیلی حائز اهمیت است و هر ورزشکاری دوست دارد مدال این بازی‌ها را کسب کند. مطمئناً مسئولان ورزش، فدراسیون و کادر فنی بارها گفته‌اند که مدال‌آوری کاراته در بازی‌های آسیایی در اولویت است اگر بتوانم اعتماد کادر فنی را جلب کنم از تجربیات سجاد نیز استفاده می‌کنم تا بهترین نتیجه را کسب کنم. همیشه به خودم گفته‌ام هر جا که باشم تلاش می‌کنم به نحو احسن کارم را انجام دهم. باید بهمن همیشگی باشم و نباید زیاد به خودم فشار بیاورم و باید بار را از روی دوشم کم کنم. می‌خواهم با آرامش اگر قسمت شد راهی بازی‌های آسیایی شوم و ان‌شاءالله بتوانم بهترین نتیجه را کسب کنم.

فارس: پس از بازی‌های آسیایی مسابقات قهرمانی جهان را پیش‌رو داریم آیا تکرار قهرمانی در سال پرترافیکی مثل سال 97 امکانپذیر است یا خیر؟

عسگری: اول باید به این نکته اشاره کنم فاز مسابقات بازی‌های آسیایی و قهرمانی جهان با هم متفاوت است. در قهرمانی جهان داوران و تعداد بازیکنان با هم کاملاً متفاوت هستند. تمام ستاره‌های جهان در قهرمانی جهان حضور پیدا می‌کنند. خوشبختانه بچه‌های کاراته ایران در حال حاضر به اندازه‌ای خوب شده‌اند و به آن توانایی رسیده‌اند که می‌توانیم در اسپانیا هتریک کنیم. همه ما اعتقاد داریم که می‌توانیم سومین طلای تیمی جهان را به ویترین افتخارات کاراته ایران اضافه کنیم. در مورد بازی‌های آسیایی باید بگویم این رقابت‌ها یک مدال خوشرنگ به من بدهکار است و تلاش می‌کنم علاوه بر کسب مدال بازی‌های آسیایی در تمام رویدادهای سال 97 بدرخشم.

فارس: موضوع پرداخت نشدن پاداش مسابقات ورد گیمز چیست؟

گنج‌زاده: در مسابقات ورد گیمز لهستان هشت نفر از برترین‌های دنیا به مصاف هم رفتند، برای حضور در این مسابقات همه نفرات سهمیه به دست آورده بودند؛ در واقع باید اینطور بگویم بهترین‌های کاراته دنیا سال گذشته دور هم جمع شده بودند. پاداش این مسابقات خیلی مهم است چون دور‌ه‌های قبل مسئولان ورزش به ورزشکاران پاداش پرداخت کرده بودند و حتی در رشته‌های دیگر نیز شنیده‌ایم پاداش خود را از مسئولان دریافت کرده‌اند اما نمی‌دانم چرا می‌گویند به این مسابقات پاداشی تعلق نخواهد گرفت. آن کارشناسی که در وزارت ورزش این تصمیم را گرفته یا ورزش را نمی‌شناسد یا اینکه با کاراته مشکل داشته که اینطور تصمیم گرفته است واقعاً برای او متأسفم. این مسابقات برای رشته‌هایی است که المپیکی نیستند اگر بخواهند جوایز این مسابقات را پرداخت نکنند وزارت ورزشی‌ها خودشان را زیر سؤال برده‌‌اند. ما المپیکی شده‌ایم و باید به ما نگاه المپیکی شود. ما انتظار نداریم مثل فوتبالیست‌ها پاداش بگیریم اما مدال المپیک ما را خوش رنگ ببینند و در شأن همان المپیک پاداش به ما بدهند.

عسگری: ما ورزش حرفه‌ای انجام می‌دهیم و مطمئناً تمرینات‌مان هم حرفه‌ای است همانطور که مسئولان ورزش کاراته را در بازی‌های آسیایی و المپیک در اولویت مدال‌آوری قرار دادند پس باید نگاهشان به این رشته حرفه‌ای باشد و پرداخت پاداش نیز در اولویت باشد. ما اندازه تلاش‌مان پاداش می‌خواهیم نه بیشتر، چرا باید حسرت پاداش فوتبالیست‌ها و والیبالیست‌ها را بخوریم. شاید ما بیش از آنها سختی‌‌ها را تحمل کنیم؛ پس چرا باید اینطور پاداش ما را در نظر بگیرند. درست است که اولین اولویت مدال کاروان برای کاراته است ما که حقوق آنچنانی دریافت نمی‌کنیم تنها درآمدمان همان پاداش‌ها است و چشم‌مان دنبال این پاداش‌ها است آن هم در حد و اندازه خودمان.

فارس: به نظر شما با تمام افتخاراتی که کاراته ایران در مسابقات جهانی رقم زده آیا زمان آن نرسیده که فدراسیون ایران برای برگزاری اردوی مشترک و کمپ آموزشی در ایران برنامه‌ریزی انجام دهد؟

گنج‌زاده: بارها شده کشورهای مختلف برای برگزاری اردوی مشترک با فدراسیون ایران درخواست خود را ارسال کرده‌اند چرا؟ چون ایران قهرمان جهان شده است، ژاپن، آلمان، فرانسه، قزاقستان و ...جزو کشورهایی هستند که در دنیا صاحب سبک هستند اما آنها از ایران خواسته‌اند در کشورمان اردوی مشترک برگزار کنند. برخی مواقع کادر فنی در آن مقطع با توجه به برنامه‌هایی که اردوی تیم ملی داشته صلاح ندانسته اردوی مشترک برگزار شود، برخی مواقع حتی دعوت آنها را پذیرفته‌ایم و به کشورشان رفتیم و اردوی مشترک برگزار کردیم، اما ما می‌توانیم از پتانسیل کاراته ایران بیشتر از این بهره‌برداری کنیم، بارها به ذهن من آمده که چرا از پتانسیل فعلی کاراته ایران نمی‌توانیم درآمدزایی کنیم به هر حال خیلی از کشورها آرزوی تمرین کردن با ملی‌پوشان ایرانی را دارند حتی می‌توانیم پول‌های بسیار خوبی هم از راه برگزاری کمپ تمرینی دربیاوریم. چرا ما نباید از این راه درآمدزایی کنیم ما همه شرایط را در ایران داریم. به نظرم فدراسیون اگر روی این موضوع برنامه‌ریزی کند قطعاً می‌تواند بهره‌برداری کند. چند روز پیش با بهمن عسگری صحبت می‌کردم او حرف خوبی زد وگفت: پتانسیل کاراته ایران به قدری بالا است اگر دو تیم به مسابقات جهانی اعزام کنیم هر دو تیم ایران می‌توانند روی سکو بروند هیچ کشوری وجود ندارد که مثل ما باشد. اگر تیم‌های ملی فرانسه، آلمان و ژاپن همیشه روی سکو هستند فقط به خاطر دو یا سه بازیکن است اما کاراته ایران در تمامی اوزان شانس کسب بهترین مدال‌ها را دارد.

عسگری: کاراته دنیا یک احترام خاصی به بچه‌های کاراته ایران قائل است در این چند سال اخیر دنیا به کاراته ایران احترام می‌گذارد همه خارجی‌ها بچه‌های تیم ملی ایران را به اسم می‌شناسند به قدری ظرافت و زیبایی در مبارزات بچه‌های ما حاکم  است که همه دنیا بچه‌های ایران را یک حریف خطرناک می‌دانند. سجاد همیشه می‌گوید در تمام مسابقات، کاراته کاهای خارجی‌ وقتی متوجه می‌شوند که نام یک ایرانی در جدول گروه آنها وجود دارد شب را نمی‌توانند بخوابند. این نشان می‌دهد بچه‌های ما در دنیا ستاره شده‌اند.

فارس:‌ شما از صندوق حمایت از قهرمانان آیا حقوقی دریافت می‌کنید؟

عسگری: من پنج مدال جهانی دارم اما صندوق حمایت از قهرمانان چه کاری برای من انجام داده است؟ هیچ حقوقی دریافت نمی‌کنم؛ رشته ما المپیکی شده، یک گونی مدال گرفته‌ام، اما هیچ حقوقی از این صندوق دریافت نکرده‌ام. شما نگاه کنید یک تکواندوکار او هم زحمت کشیده و یک مدال با ارزش جهانی کسب کرده است او حقوق می‌گیرد اما من با پنج مدال، هفت تا هشت مدال آسیایی حقوقی دریافت نمی‌کنم. مدتی قبل شنیده بودم ورزشکارانی که المپیکی نیستند اگر سه مدال جهانی کسب کنند به آنها حقوق تعلق می‌گیرد رفتم تا پیگیر این ماجرا شوم اما متأسفانه واقعاً خیلی بدرفتاری شد و پشمان شدم حالا هر زمانی که از مقابل دفتر صندوق حمایت از قهرمانان رد می‌شوم حس و حال بدی به من دست می‌دهد. شما حساب کنید رشته‌ای مثل شمشیر‌ی بازی المپیکی است و تا به حال المپیک مدال نگرفته جایزه طلای آسیایی آنها 40 سکه است اما برای ما 20 سکه است. شاید 40 سکه در شأن مسابقات قهرمانی آسیا نیست اما وقتی ما قهرمان می‌شویم باز هم همین 40 سکه را نصف می‌کنند و 20 سکه به ما می‌دهند.

فارس:‌ عملکرد مدیریت جدید فدراسیون کاراته چطور است آیا برای گرفتن حق و حقوق شما تلاش می‌کنند یا خیر؟

گنج‌زاده: انصافاً فرجی نگاه مثبتی به کاراته دارد او همیشه با روی باز از ما استقبال کرده است. ما هیچ درآمدی نداریم و امیدوارم از طریق فدراسیون حق و حقوق ما در رابطه با این موضوع پیگیری شود و به حقوق‌مان برسیم. فدراسیون نیز یک مقدار از لحاظ مالی دست و بالش خالی است و به همین دلیل حقوق عقب‌ افتاده نیز داریم. ما باز هم می‌گویم دو بار قهرمان جهان شده‌ایم اما کسی اهمیت نداده است. دوره گذشته حسن طباطبایی سرپرست فدراسیون کاراته بود و قول پاداش سی میلیون تومانی داده بود اما پس از پایان دوران سرپرستی دیگر فرصت برای پرداخت پاداش نداشت  من در همان مقطع با او جلسه‌ای داشتم و  طبق وعده‌ای که داده بود، پاداشم را طلب کردم. قرار بود به مدال‌آوران طلایی 30 میلیون تومان پاداش بدهند و من در آن مقطع در کومیته تیمی و انفرادی دو طلا گرفتم که در مجموع باید 60 میلیون به من پاداش می‌دادند. او به من قول داد 50 میلیون تومان پاداش بدهد و خیلی هم به خاطر این موضوع چانه‌زنی کردیم اما پس از اینکه از فدراسیون کاراته رفت مسئولیت پرداخت پاداش برعهده رئیس جدید واگذار شد. همچنان می‌روم تا این پاداش را دریافت کنم. (باخنده)

فارس: رئیس فدراسیون کاراته در تلاش است تا این رشته صاحب خانه کاراته شود شما چه صحبتی در رابطه با این موضوع دارید؟

گنج‌زاده: بارها و بارها در رابطه با این موضوع صحبت کرده‌ایم حتی معاون وزیر ورزش و جوانان برای بازدید از اردوی تیم ملی به تمرینات ما آمده بود و ما این خواسته را همانجا مطرح کردیم. داورزنی قول داد در مجموعه ورزشی آزادی این خانه کاراته به ما داده شود و حتی رئیس فدراسیون به شدت پیگیر این موضوع بود و رایزنی‌هایی نیز انجام داد اما تا به امروز هیچ خبری نشده است ما در تمام رده‌های مختلف اردوهای تیم ملی را داریم. بانوان هم خوشبختانه در تمام رده‌ها پا به پای مردان مدال آوری می‌کنند. امیدواریم وعده‌ای که مسئولان ورزشی داده‌اند با پیگیری مسئولان فدراسیون هرچه زودتر عملی شود.

عسگری:‌ ما در تمام صحبت‌هایمان گفته‌ایم که این رشته نیاز  به خانه کاراته دارد و زبانمان مو در آورده است. این رشته المپیکی و پرمدال برای داشتن آرامش جهت برگزاری اردوها نیاز به یک خانه کاراته دارد. ما نباید خانه به دوش باشیم چند بار بچه‌های ما به خاطر برگزاری اردوهای تیم ملی در شهرهای مختلف تصادف شدیدی در جاده‌ها داشته‌اند. برای اینکه مشکل ما حل شود امیدوارم وزارت ورزش یک خانه کاراته به این فدراسیون بدهد.

فارس:‌نظرتان در مورد محسن آشوری پیشکسوت کاراته چیست؟

آشوری شناسنامه کاراته ایران است. هر جایی اسمی از آشوری ببرید همه او را می‌شناسند، کسی که به این اندازه در کاراته و بین استان‌های مختلف محترم است مطمئنا این شخص کار کرده که چنین جایگاهی را برای خود در بین خانواده کاراته دست و پا کرده است. البته ما هر زمانی که در مورد مسائل مالی با او صحبت کردیم او گفته که فدراسیون در تنگنا است شاید هم به این دلیل است وزارت ورزش از لحاظ مالی فدراسیون را خوب حمایت نمی‌کند. اما حق کاراته این نیست. باید بودجه فدراسیون افزایش پیدا کند.

فارس:‌ گویا سجاد گنج‌زاده اخیراً یک باشگاهی را افتتاح کرده است در مورد این باشگاه برای ما بگو؟

گنج‌زاده: واقعاً با درآمد ناچیزی که ما در کاراته داریم، من ناچار شدم یک باشگاه تأسیس کنم تا علاوه بر حل بخشی از مشکلات مالی یک خدماتی هم به هم محله‌ایی‌ها و همشهریان خودم ارائه کنم، خوشحالم با کمک برادرانم این اتفاق افتاد امیدوارم یک روزی قهرمانان بزرگی را از این باشگاه به ورزش ایران معرفی کنم.

فارس: صحبت پایانی.

گنج‌زاده:  به قول امیر مهدی‌زاده ما چقدر می‌توانیم هزینه کنیم که در بین تمام کشورهای دنیا پرچم ایران به نمایش درآید و تمام کشورهای حاضر در سالن به خاطر افتخارآفرینی کاراته مجاب شوند به نشانه احترام به پرچم ایران بایستند. ان‌شاءالله حمایت وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک از کاراته بیش از این باشد تا این افتخار‌آفرینی چند برابر شود.

عسگری: خوشحالم که شما این فرصت را در اختیار ما گذاشتید تا از دغدغه‌های خودمان صحبت کنیم. امسال کاراته سال بسیار مهمی را پیش‌رو دارد امیدوارم بتوانیم با عملکرد خوب‌مان مردم ایران را شاد کنیم.

انتهای پیام/س

نظر شما