شناسهٔ خبر: 25697955 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

استقبال فلسطینی‌های کرانه باختری با لنگه کفش و تخم‌مرغ از هیأت آمریکایی

صاحب‌خبر -
 

سرویس خارجی: شماری از جوانان فلسطینی با پرتاب لنگه کفش و تخم مرغ به سمت هیات آمریکایی در شهر بیت لحم واقع در جنوب کرانه باختری، اعتراض خود را به تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره قدس اشغالی نشان دادند.

گروهی متشکل از ۱۵فلسطینی در کرانه باختری با داشتن پلاکاردهایی که روی آن شعارهایی در مخالفت با سیاست آمریکا نوشته شده بود، به سمت خودروی وابسته به کنسولگری آمریکا در قدس تخم مرغ و لنگه کفش پرتاب کرده و از هیات این کشور خواستند فلسطین را ترک کند. معترضان اعلام کردند که برگزاری هیچ گونه برنامه‌ای از سوی نهادهای آمریکایی در داخل اراضی اشغالی فلسطین را قبول ندارند. آنها همچنین پرچم‌های فلسطین و پلاکاردهایی در دست گرفته بودند که سیاست آمریکا در قبال مساله فلسطین را محکوم می‌کردند. آنها بر مخالفت خود با تصمیم ترامپ مبنی بر اعلام پایتختی قدس برای اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر تاکید کردند. روی پلاکاردها نوشته شده بود، “خوشامد مباد به دولت آمریکا در فلسطین” و”ترامپ! قدس پایتخت صهیونیست ها

نیست”. به دنبال این اقدام خودروهای هیات آمریکا مکان را ترک کردند.یک مقام وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اقدام مذکور فلسطینیان آن را تلاش برای ایجاد رعب و وحشت خواند و آن را محکوم کرد و مدعی شد، هیات کنسولگری این کشور به دنبال آموزش و تبادل فرهنگی با ملت فلسطین است. گفتنی است پس از آنکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا ششم دسامبر ۲۰۱۷قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد، رهبری فلسطین روابط خود را با مقامات آمریکا به حال تعلیق درآورد.

در این حال اتحادیه عرب ضمن محکوم کردن اقدام پاراگوئه مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی، از دیگر کشورهای جهان خواست تا از اقدام مشابه خودداری کنند. «محمود عفیفی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که اقدام پاراگوئه در انتقال سفارتش به قدس تأثیرات منفی بسیار زیادی بر روابط این کشور با جهان عرب خواهد داشت و اوضاع را پیچیده‌تر می‌کند. عفیفی از دیگر کشورهای جهان خواست تا از انجام چنین اقداماتی که تنها به بحرانی شدن وضعیت و خدشه‌دار کردن فرصت‌های سازش منجر می‌شود، خودداری کنند. سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب همچنین اظهار داشت که این اتحادیه ۱۷ماه می جاری با صدور بیانیه‌ای به روشنی بر تصمیم کشورهای عضو اتحادیه در خصوص اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی مناسب در قبال کشورهایی که سفارتخانه‌های خود را به قدس منتقل می‌کنند، تأکید کرد. عفیفی تصریح کرد که انتقال سفارت کشورها به قدس از لحاظ قانونی باطل و از لحاظ اخلاقی مردود است و نقض اجماع بین‌المللی درباره قدس و وضعیت حقوقی و تاریخی این شهر به شمار می‌رود. گفتنی است پاراگوئه به عنوان سومین کشور پس از آمریکا و گواتمالا در اقدامی که نشاندهنده پیروی از آمریکاست، دو روز قبل سفارت خود را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

در چنین شرایطی وزارت خارجه اسرائیل سفرای سه کشور اروپایی را به دلیل حمایتشان از تحقیقات بین‌المللی درباره حوادث خونین غزه احضار کرد. وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که سفرای اسپانیا، بلژیک و اسلوونی را در اعتراض به حمایتشان از تحقیقات بین المللی درباره حوادث غزه احضار کرده است. جمعه گذشته در جلسه شورای حقوق بشر ۳۳کشور از ۴۷کشور عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل به نفع این اقدام رأی دادند درحالی که بقیه کشورهای اروپایی مثل انگلیس، سوئیس و آلمان رأی ممتنع دادند. این جلسه بعد از شهادت بیش از ۶۰فلسطینی به ضرب گلوله ارتش اسرائیل طی تظاهرات راهپیمایی بازگشت برگزار شد.در خبری مرتبط،وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین دیروز پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی را با هدف انجام تحقیقات، به دادگاه لاهه تحویل داد.

در این حال رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه گفت: آنکارا گامی اساسی برای تحریم تجاری رژیم صهیونیستی در ایام بعد از انتخابات زودهنگام مجلس و ریاست جمهوری در سوم تیرماه ترکیه بر می دارد. اردوغان جهان را بزرگتر از پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد و گفت: اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل به جنایات رژیم صهیونیستی توجهی ندارند.مردم دمشق پایتخت سوریه نیز در تجمعی، انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را محکوم کردند.روزنامه القدس العربی هم با بررسی حضور کشورهای عربی در اجلاس اخیر استانبول درباره قدس نوشت: دولت سعودی در مسئله فلسطین موضعی ریاکارانه دارد زیرا از یک سو خود را حامی فلسطینیان و قدس نشان می دهد و از سوی دیگر بر آن ها فشار می آورد تا طرح آمریکایی- اسرائیلی موسوم به “معامله قرن” را بپذیرند.

روابط قوی حماس با ایران

رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در نوار غزه روابط این جنبش با ایران و حزب الله را بی‌نهایت قوی و عالی توصیف کرد. یحیی السنوار افزود: روابط جنبش حماس با حزب الله لبنان خیلی عالی است و هر دو تقریبا هر روز با هم در تماس هستند. السنوار درباره رابطه حماس با ایران هم گفت: روابط ما با ایران بی‌نهایت قوی، مستحکم و گرم است و ایران بعد از تجاوز سال ۲۰۱۴ اسرائیل به غزه، در حمایت از مقاومت در زمینه‌های مالی و تجهیزاتی و مشورتی، دریغ نکرده است. یحیی السنوار اظهار داشت: اگر اسرائیل به غزه حمله کند، مقاومت غافلگیری‌های جدیدی دارد. خبر دیگر اینکه منابع رژیم صهیونیستی از گلوله باران جنوب نوار غزه و تیراندازی به یک خودروی صهیونیست‌ها در نزدیک شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن خبر دادند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که واحد توپخانه این رژیم یک مرکز دیدبانی جنبش حماس را در جنوب نوار غزه گلوله باران کرد. در رویدادی دیگر وخامت حال محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین باعث شده که برخی طرف‌ها گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره جانشین وی مطرح کنند. نام گزینه‌های متعددی برای جانشینی عباس شنیده می‌شود که در راس آنها “محمود عالول” معاون عباس در پست ریاست جنبش فتح است که زمانی فرمانده سرویس‌های نظامی در بخش غربی بیروت بود. نفر دوم “جبریل رجوب” است که نفوذ زیادی در الخلیل دارد و قدرت ارتباط با جنبش حماس را هم دارد.

نظر شما