شناسهٔ خبر: 25697919 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

وزیرخارجه آمریکا مضحکه خاص و عام شد

تمسخر رویاپردازی پمپئو

صاحب‌خبر -

گروه سیاسی: سخنرانی پمپئو در مورد «راهبرد جدید» دولت ترامپ در قبال ایران، برخلاف انتظار مسئولان دولت آمریکا به هیچ‌وجه با استقبال روبرو نشد. همانند 18 اردیبهشت ماه امسال که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا باایراد اتهام‌هایی علیه تهران خروج این کشور ازبرنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را اعلام کرد و کسی برای آمریکا کف و سوت نزد، اینک هم گزافه گویی و تهدیدهای وزیرامور خارجه این کشور در جهان مشتری پیدا نکرد.
سخنرانی وزیر امور خارجه آمریکا درباره ایران مانند اعلام جنگ به این کشور با استفاده از تمام توان اقتصادی ایالات متحده بود.پمپئو در سخنان روز دوشنبه خود عملا از ایران خواست که ابتدا تسلیم خواسته‌های آمریکا شود و سپس به پای میز مذاکره بیاید.
امارات و بحرین بلافاصله در همصدایی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس به استقبال تهدیدهای مایک پمپئو علیه ایران رفتند که اگر عربستان سعودی را که تاکنون در این زمینه موضعی نگرفته را هم به آنها اضافه کنیم، تعدادشان بسیار محدود خواهد بود اما در مقابل وقتی مواضع کشورهای دیگر جهان حتی مواضع داخل کشور آمریکا را مرور می‌کنیم همگی بر حفظ برجام و محکومیت راهبرد تازه دولت آمریکا دلالت دارد.
واکنش تهران به اظهارات سخیف
وزارت امور خارجه در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر خارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام‌های دولت این کشور دانست و افزود: «ایران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می‌داند.»
در بیانیه وزارت امور خارجه در پاسخ به اظهارات مداخله گرانه وزیر خارجه آمریکا آمده است: «اظهارات سخیف، بی‌مایه، توهین آمیز و مداخله گرانه پمپئو و نسبت‌های ناروا به ملت بزرگ و متمدن ایران نشانه استیصال و درماندگی مقام‌های دولت آمریکا در مقابل ملت ایران و تلاش مذبوحانه برای انحراف اذهان جهانی از اقدام غیرقانونی و نقض عهد این کشور در برجام است که حقوق بین الملل و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد که توسط دولت آمریکا پیشنهاد و به اتفاق آرا تصویب شده بود را زیرپا گذاشته است.»
دستگاه دیپلماسی ایران تاکید کرد «سخنان پمپئو یک بار دیگر فقر اطلاعاتی، ضعف بینشی، عقب ماندگی تحلیلی و سردرگمی روندهای تصمیم سازی و تصمیم گیری در ایالات متحده را به نمایش گذاشت و نشان داد جریانات تندرو و جنگ طلب در آمریکا نه تاریخ می‌دانند و نه قادرند از آن درس بگیرند.»
در بیانیه وزارت امورخارجه آمده است که« به سردمداران رژیم آمریکا بویژه وزیرخارجه آن توصیه می‌کنیم از سرنوشت سیاست‌های گذشته امریکا در قبال ملت ایران درس گرفته و دست از اقدامات و سیاست‌های مداخله گرانه و شکست خورده برای به اصطلاح ایجاد شکاف و تفرقه بین مردم و نظام مردمی جمهوری اسلامی ایران برداشته و بیش از این خود را نزد افکارعمومی جهان بی آبرو نسازند.» 
در همین حال، رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید براینکه «دولت جدید آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند» ، گفت:«همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.»
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی افزود:«اینکه آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده حالا بخواهد از جایگاه وزیرخارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چکاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.»
«محمدجوادظریف» وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به پمپئو گفت:«آمریکا در توهمات و سیاست‌های شکست خورده ای محبوس است که از سوی گروههایی با منافع خاص دیکته می‌شود. هم3ان انتخاب‌های غلط را تکرار می‌کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.»
محمد جواد ظریف در پیامی توئیتری افزود: «دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت‌های گذشته است؛ ایران در این میان با شرکای خود برای راهکارهای برجام پس از خروج آمریکا همکاری می‌کند.»
به گزارش مردم سالاری آنلاین، دو هفته پیش که ترامپ طی یک سخنرانی، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد، مقامات کاخ سفید با تبلیغات بسیار زیاد اعلام کردند که به زودی «راهبرد جدید» دولت آمریکا در قبال ایران اعلام خواهد شد. برای سخنرانی پمپئو نیز جو رسانه‌ای شدیدی ایجاد شده بود و همه رسانه‌های غربی برای شنیدن راهکار غیربرجامی آمریکا، لحظه‌شماری می‌کردند. اما پس از سخنرانی پمپئو موجی از انتقادات به سمت وی حواله شد.
 واکنش‌ها به سخنرانی ضدایرانی پمپئو
سی ان ان بلافاصله پس از سخنرانی پمپئو در مورد ایران، به وی حمله کرد و سخنرانی وی را یک «فانتزی کامل» خطاب کرد. پمپئو 12 درخواست را از ایران مطرح کرده بود که از توقف غنی‌سازی اورانیوم تا خروج نیروهای ایران از سوریه و عدم حمایت از حزب‌الله لبنان و تا توقف فعالیت‌های ایران در هر کشوری که در آن نفوذ دارد را شامل می‌شد. سی ان ان به طور خلاصه «استراتژی» دولت ترامپ را این‌گونه توصیف کرد: «یا هر آنچه ما می‌گوییم انجام دهید؛ یا شما را درهم می‌شکنیم»!
اکثر رسانه‌های مطرح آمریکایی بلافاصله به این موضوع اشاره کردند که «استراتژی» مورد ادعای وزیر امور خارجه آمریکا، یک استراتژی نبود، بلکه «فهرستی از علاقه‌مندی‌ها و خواسته‌ها» بود. پایگاه اینترنتی وُکس عنوان مطلب خود در مورد سخنرانی پمپئو را این‌چنین انتخاب کرد: مایک پمپئو تنها ثابت کرد که دولت ترامپ هیچ پلن بی‌ای در قبال ایران ندارد. تحلیل وُکس به این موضوع اشاره کرد که «راهبرد جدید» دولت ترامپ همان راهبرد قبلی است و در واقع سخنان پمپئو همان سخنانی است که ترامپ در اکتبر 2016 (مهر 96) در مورد ایران زد. در آن زمان، ترامپ برای نخستین بار از تأیید برجام خودداری کرد و عنوان کرد که با کنگره آمریکا و متحدین این کشور برای تحت فشار قرار دادن ایران و مذاکره مجدد بر سر برجام، همکاری خواهد کرد؛ وگرنه از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد و سخت‌ترین فشارها را به ایران وارد خواهد کرد.
واشنگتن پست در مطلبی سخنرانی ترامپ را «احمقانه» خواند. و در تحلیل دیگری نوشت که سخنرانی پمپئو آشکار ساخت که هیچ برنامه واقع‌گرایانه‌ای برای دستیابی به یک «توافق بهتر» با ایران وجود ندارد. اکثر تحلیل‌ها به این نکته اشاره می‌کردند که وزیر امور خارجه آمریکا به ارائه راهکار نپرداخته و تنها یک‌سری از خواسته‌ها را مطرح کرده که عملی شدن آن‌ها به این معناست که جمهوری اسلامی ماهیت خود را تغییر دهد.
نیویورک تایمز با لحنی استهزاآمیز این تیتر را برای سخنرانی پمپئو انتخاب کرد: «برنامه پمپئو: به آن‌ها بگویید دست بکشند»! نیویورک تایمز نوشت که اروپایی‌ها خواهان حفظ برجام هستند و کاری که دولت ترامپ می‌کند این است که بهترین دوستان آمریکا را به دشمنان آن تبدیل می‌کند.
نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» طرح 12 ماده ای مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا را درباره ایران «صرفا فهرستی از آرزوهای مبتنی بر توهم» خواند و افزود، «این طرح نشان داد تیم رئیس جمهوری «دونالد ترامپ» بی‌تجربه است و راهبردی برای دوره پسابرجام ندارد.» فارن پالیسی در بخشهایی دیگر از گزارش خود در این باره افزود: «ترامپ و پمپئو مدعی داشتن راهبردی برای مقابله با آنچه هستند که از آن به عنوان تهدید ایران برای خاورمیانه و بویژه اسرائیل و عربستان یاد می‌کنند، اما سوال این است که این راهبرد چیست؟ پمپئو می‌گوید آمریکا ‹فشار بی سابقه مالی بر ایران اعمال خواهد کرد و سران ایران نباید در جدیت ما تردید داشته باشند.»
این نشریه آمریکایی تاکید داشت «واقعیت آن است که تیم ترامپ طرح یا راهبردی برای واداشتن ایران به انجام کارهای مورد نظر آمریکا ندارد.افزون بر این، کاخ سفید نمی‌تواند اروپا را به همکاری در زمینه اعمال «فشار بی‌سابقه مالی» علیه ایران وادار کند. هم اکنون اروپا در شرایطی نیست که از توافقنامه هسته ای، که می‌گوید خواستار حفظ آن است، صرف نظر کند.»
فارن پالیسی با انتقاد از دیپلماسی دولت ترامپ نوشت که «سخنان پمپئو درباره ایران باردیگر نشان داد که دولت ترامپ بی تجربه است و صرفا به تشریح فهرستی از مطالبات غیرواقع بینانه پرداخت. پمپئو به جای حرف زدن از یک نقشه راه تفصیلی در پشت درهای بسته با متحدان آمریکا، طرح 12 ماده ای را ارایه داد که در آن به نقش ایران در بی ثبات کردن منطقه خاورمیانه استناد شده است.»
 اروپا باز هم در مقابل آمریکا
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خیلی سریع به اظهارت پمپئو واکنش نشان داد و عنوان کرد که «جایگزینی برای برجام وجود ندارد. موگرینی به این نکته اشاره کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 10 بار پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرده است.» در این میان، بیش از ۱۸۰ چهره سرشناس و برجسته ایرانی و خارجی در نامه‌ای سرگشاده به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از وی خواستند تا توافق هسته‌ای را حفظ کند. در این نامه سرگشاده که به امضای چهره‌های سرشناس ایرانی و خارجی رسیده خطاب به مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: «ما به عنوان امضاکنندگان این نامه از شما به دلیل سخنرانی‌تان در روز هشتم ماه مه ۲۰۱۸ که در آن بر ادامه تعهد اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای تاریخی میان ایران و گروه ۳+۳ موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید شده است، قدردانی می‌کنیم اما علیرغم این اظهارات سودمند پس از اعلام دولت ترامپ برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، ادامه حیات این توافق دیگر تضمین شده نیست.»
در بخش پایانی این نامه آمده است: «مردم ایران از دیپلماسی و صلح حمایت کرده‌اند. اکنون مسئولیت جامعه بین‌الملل است که نشان دهد تصمیم درست را اتخاذ می‌کند و وعده‌هایی که پیش از این داده شده به طور موثر اجرا خواهد شد. شکست یک گزینه نیست،‌ مسیر جایگزین نه فقط برای نسل کنونی بلکه برای آیندگان نیز بسیار پرهزینه خواهد بود.»
«بوریس جانسون» وزیر خارجه بریتانیا، گفته چشم‌انداز رسیدن به یک توافق جدید با تهران «خیلی خیلی سخت است» و «بعید است که توافق در مورد تمامی اقدمات ایران در یک مذاکره، اقداماتی مانند رفتارهای مخرب ایران در منطقه، برنامه موشک‌های بالیستیک و مسائل هسته‌ای، در یک زمان‌بندی معقول دست‌یافتنی باشد».
«هیکوماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز به این موضوع اشاره کرد که برجام در حال حاضر بهترین گزینه است و اروپا به دنبال حفظ توافق هسته‌ای است. گفتنی است که وزیر امور خارجه آلمان در هفته جاری با مایک پمپئو دیدار خواهد کرد. فاینانشال تایمز با اشاره به مخالفت اروپایی‌ها با رویکرد دولت ترامپ نوشت: «فهرست خواسته‌های آمریکا، حمایت متحدان آمریکا را پشت سر خود نمی‌بیند و منتقدان می‌گویند که نیت واقعی از طرح این درخواست‌ها، دست‌یابی به تغییر رژیم در ایران است.»
«رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه اعلام کرد که «کشورش تشدید دوباره بحران حل شده هسته ای و خروج آمریکا از برجام را نمی‌پذیرد.»
علاوه بر اروپایی‌ها مقامات دولت اوباما نیز علیه سخنرانی پمپئو شوریدند. ند پرایس افسر سابق سی.آی.ای که در دولت پیشین آمریکا مشاور ویژه اوباما بوده است، گفت که دستیابی به خواسته‌های دولت ترامپ امکان‌ناپذیر است و این خواسته‌ها تنها به این دلیل بیان شده‌اند که چهره دولت ترامپ با «روکشی از عقلانیت و عمل‌گرایی نقاشی شود». وی گفت دولت ترامپ اسیر این توهم است که «مردم ایران در آستانه انقلاب قرار دارند». وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکایی در تیم مذاکرات هسته‌ای آمریکا در دولت اوباما نیز سخنان پمپئو را مورد انتقاد قرار داد و گفت که هدف از این سخنان «تحریک مردم ایران، اگر نه تغییر رژیم به صورت مستقیم، است».
در مجموع، سخنرانی پمپئو در مورد ایران شکاف در آمریکا (بین دولت‌مردان فعلی و چهره‌ها تأثیرگذار سیاسی) و همچنین بین اروپا و آمریکا را افزایش داد. آمریکا با تهدید اروپا و یک‌جانبه‌گرایی، روز به روز اروپا را به سمت جدایی بیشتر سوق می‌دهد و ایران می‌تواند با حفظ وحدت ملی، از این فرصت استفاده کند.  
 

نظر شما