شناسهٔ خبر: 25697886 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

سکه یادبود دیدار «اون» و «ترامپ» در آمریکا ضرب شد

تدارک پیونگ‌یانگ برای نمایش انهدام

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل: گروه کوچکی از خبرنگاران خارجی وارد کره شمالی شده‌اند. این خبرنگاران قرار است برنامه انهدام سایت هسته‌ای این کشور را پوشش دهند. مراسم تعطیلی سایت هسته‌ای مذکور احتمالا طی روزهای آتی انجام می‌شود، اما این مساله به وضعیت آب و هوایی بستگی دارد.
به گزارش آسوشیتدپرس، پیونگ‌یانگ اجازه دسترسی تعداد محدودی خبرنگار را به سایت هسته‌ای خود داده تا وعده‌اش برای توقف آزمایش‌های زیر زمینی و پرتاب‌های موشک‌های بالستیک قاره‌پیما را نشان دهد.
گروهی از خبرنگاران که با پرواز چارتر از پکن وارد شهر وونسن در شرق کره‌شمالی شدند، متشکل از رسانه‌های انگلیس، روسیه، چین و ایالات متحده آمریکا هستند. این روزنامه‌نگاران شامل اعضای شبکه تلویزیونی آسوشیتدپرس، در هتلی در این شهر بندری ساکن می‌شوند و بعد از آن با قطار به این سایت واقع در شمال شرقی کره‌شمالی منتقل می‌شوند.
به نظر می‌رسد تصمیم کره‌شمالی برای بستن سایت هسته‌ای پانگی‌-ری به نوعی ژست «کیم جونگ اون» در آستانه نشست با ترامپ است. کره‌شمالی تاکنون شش آزمایش زیر زمینی در سایت مذکور انجام داده و کیم ماه گذشته به رهبران حزب حاکم گفت که آزمایش‌های بیشتر غیر ضروری است.
غیبت خبرنگاران کره جنوبی
به نظر می‌رسد رسانه‌های کره‌جنوبی در این مراسم حضور ندارند. هفته گذشته کره‌شمالی در اعتراض به مانور نظامی مشترک کره‌جنوبی و ارتش آمریکا تماس با سئول در سطح عالی‌ را قطع کرد، حالا هشت روزنامه‌نگار از کره‌جنوبی از این مراسم جا مانده‌اند.
کره شمالی همچنان از برگزاری مانور مشترک واشنگتن-سئول در شبه جزیره کره خشمگین است. رسانه‌های کره شمالی حملات لفظی خود را به کره جنوبی افزایش و هشدار داده‌اند که روند مصالحه در معرض خطر قرار دارد. در یکی از گزارش‌های این رسانه‌ها آمده است که در حالی که کره شمالی به هواپیمای حامل خبرنگاران خارجی برای پوشش برنامه انهدام سایت آزمایش هسته‌ای‌اش اجازه ورود داده است، سئول با واشنگتن به دنبال مانورهای نظامی برای «قدرت نمایی» است. این رسانه‌ها انهدام سایت آزمایش هسته‌ای کره شمالی را یک نشانه بزرگ و مهم در حسن نیت این کشور دانسته‌اند. 
«مینجو جوسون» یکی از چهار روزنامه‌ مهم کره شمالی به تازگی در یادداشتی اعلام کرد که تهدید به جنگ و دیالوگ نمی‌تواند به طور همزمان اعمال شود. به نوشته این روزنامه، برخی مباحث مبنی بر اینکه پیشرفت شرایط در شبه جزیره کره نتیجه دیپلماسی سرسختانه آمریکا و فشار مداوم بر کره شمالی است، به طور جدی فضای موجود بر دیالوگ آمریکا – کره شمالی را دچار آسیب کرده و هیچ کمکی نمی‌کند.
در مقاله‌ای دیگر نیز با انتقاد شدید از مقامات کره‌ جنوبی به دلیل اجازه دادن به افراد و رسانه‌ها برای ارسال پیام‌های ضد کره شمالی در مرزها اعلام کرده است که اگر بار دیگر روابط دو کره دچار مشکل شود، اینبار مقصر آن به طور کامل مقامات کره‌ جنوبی هستند. آنها باید بدانند که چه بهایی را برای آنچه که انجام می‌دهند، پرداخت خواهند کرد.
ضرب سکه یادبود در آمریکا
در حالی که همچنان دیدار اون و ترامپ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طرفین برای هم خط و نشان می‌کشند، سکه‌های یادبودی با تصاویری از رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی توسط آژانس ارتباطات کاخ سفید ضرب شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، در پس‌زمینه تصویر این سکه پرچم‌های دو کشور دیده می‌شود. همچنین واژه‌های «مذاکرات صلح» بر روی سکه ضرب شده و تاریخ 2018 نیز در زیر آن دیده می‌شود.
در پشت سکه نیز تصویری از کاخ سفید، هواپیمای شخصی رئیس‌جمهور آمریکا و مهر رئیس‌جمهوری آمریکا ضرب به چشم می‌خورد. آژانس ارتباطات کاخ سفید به صورت معمول سکه‌های یادبود را برای ارائه به مهمان‌های خارجی، دیپلمات‌ها و اعضای ارتش ضرب می‌کند.
سفر «این» به واشنگتن
به گزارش سی‌ان‌ان، «مون جائه این»، رئیس جمهوری کره جنوبی برای آنچه آماده سازی و برنامه ریزی نشست میان رهبران آمریکا و کره شمالی نامیده می‌شود، به واشنگتن رفته است. رئیس جمهوری کره جنوبی روز گذشته (سه‌شنبه) با دونالد ترامپ دیدار کرده است.
در زمانی که کره جنوبی تلاش دارد که دیدار ماه ژوئن لغو نشود، «مایک پنس» معاون ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به اظهارات هفته گذشته مقامات کره شمالی مبنی بر اینکه اون ممکن است دیدار با ترامپ را لغو کند، به رهبر کره شمالی اخطار داد که در صورت برگزاری اجلاسی در ماه آینده با «دونالد ترامپ» او را به بازی نگیرد.
او در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز گفته است که اشتباه بزرگی خواهد بود اگر اون فکر کند می تواند ترامپ را به بازی بگیرد. آقای پنس همچنین تاکید کرده که ممکن است رئیس جمهور آمریکا در مورد شرکت در اجلاس ۱۲ ژوئن در سنگاپور تجدید نظر کند. معاون دونالد ترامپ، همچنین هشدار داده است که درصورتی که کره شمالی موفق به دستیابی به یک توافق با آمریکا نشود سرنوشتی شبیه به لیبی در انتظارش خواهد بود.
ورود ناو آمریکایی به آب‌های ژاپن
در حالی که تنش حاصل از مانور نظامی مشترک واشنگتن و سئول هنوز در خاوردور جریان دارد، یکی از ناوهای نیروی دریایی آمریکا که به موشک‌های پیشرفته هدایت‌شونده مجهز است، روز گذشته (سه‌شنبه) وارد آب‌های ژاپن شد. به گزارش رویترز، این ناو جنگی به نام «یواس‌اس میلیوس» سه هفته پیش از مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی وارد پایگاه دریایی یوکوسوکا شده و ارتش آمریکا می‌گوید که این کشتی در راستای تقویت سامانه‌های دفاعی این منطقه علیه هرگونه حمله موشک بالستیک کره شمالی یا هر کشور دیگری در آسیای شرقی، به انجام ماموریت می‌پردازد. نیروی دریایی آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ورود این ناو جنگی در راستای تقویت ظرفیت‌های دفاعی– موشکی در جهت حمایت از امنیت و ثبات در منطقه پاسیفیک انجام گرفته است. این اقدامات نشان می‌دهد که فشار نظامی ممکن است علیه کره شمالی اعمال شود.
نگرانی آشکار ترامپ از دیدار
گویا هرچه نشست تاریخ مشخص شده برای دیدار اون و ترامپ نزدیک می‌شود، نگرانی ترامپ نیز جدی‌تر  می‌شود. ترامپ مردد است که دیدار برنامه ریزی شده با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی را پیش ببرد. از طرفی معتقد است که این دیدارممکن است برای او شرمندگی سیاسی ببار آورد.
چندی پیش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داده بود که «دونالد ترامپ» در خصوص شرکت یا عدم شرکت در این دیدار که ممکن است شرمساری سیاسی او را در پی داشته باشد، از مشاورانش مشورت می‌خواهد.  مقامات دولتی آمریکا به روزنامه تایمز گفته‌اند که اعلام احتمال عدم تمایل کره شمالی برای کنار گذاشتن تسلیحات هسته‌ای در ازای دریافت کمک اقتصادی از جانب رییس هیئت مذاکره‌کنندگان کره شمالی، ترامپ را خشمگین و غافلگیر کرده است.
به گزارش این روزنامه دستیاران ترامپ از ابراز تمایل زیاد وی برای دیدار با کیم نگران هستند و بر این باورند که ممکن است کیم با دیدن این تمایل از جانب ترامپ، تضمین‌های کوتاه ‌مدتی را ارائه دهد.
به نظر می‌رسد ترامپ با خارج شدن از توافق هسته‌ای ایران که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا به دست آمد، تحت فشار بیشتری قرار گرفته است. با این وجود دستیاران سابق ترامپ به روزنامه تایمز گفته‌اند که او همیشه در برابر قرار گرفتن در جریان جزییات برنامه هسته‌ای ایران مقاومت کرده است.
 

نظر شما