شناسهٔ خبر: 25697637 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دکتر عبدالله شهبازی:

هدف ترامپ از سیاست آشوب در خاورمیانه

دکتر عبدالله شهبازی در کانال تلگرام خود نوشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جوان آنلاین، دکتر عبدالله شهبازی در کانال تلگرام خود در خصوص هدف واقعی ترامپ از سیاست آشوب در خاورمیانه با طرح سوال «تغییر رژیم‌ در ایران یا توسعه صنعت نفت و گاز شیل در آمریکا؟» نوشت:

خروج آمریکا از برجام و سخنان جنجالی دوشنبه پمپئو درباره ایران، افزایش قیمت نفت را در پی داشت و بحران‌های احتمالی آتی ناشی از این سیاست نفت را گران‌تر خواهد کرد.

در ده سال گذشته شاهد سرمایه‌گذاری ۲۳۰ میلیارد دلاری ۵۵ کمپانی بزرگ آمریکایی در استخراج نفت و گاز شیل (میان‌سنگی) در آمریکا بوده‌ایم و در یکی دو سال اخیر صادرات نفت خام از ایالات متحده آمریکا به سایر نقاط جهان با سرعتی عجیب در حال افزایش است.

استخراج نفت و گاز شیل ارزان تمام نمی‌شود و باید قیمت نفت هر بشکه بیش از ۷۰ دلار باشد تا صنعت نفت و گاز شیل آمریکا شکوفا شود.

سیاست‌هایی که ترامپ در پیش گرفته، به دلیل افزایش قیمت نفت، صنعت نوپای نفت و گاز شیل آمریکا را سودآور می‌کند و به این کشور امکان صادرات روزافزون نفت می‌دهد. پیش‌بینی می‌کنند که طی دو سال آینده قیمت نفت به بشکه‌ای ۹۰ دلار برسد. این در وضعی است که بحران سیاسی پیش‌بینی‌نشده، مانند جنگ در خاورمیانه، به افزایش بیشتر قیمت نفت نینجامد.

شمای زیر افزایش سریع صادرات نفت خام از آمریکا را نشان می‌دهد که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. این پدیده، که پیامد استخراج نفت و گاز شیل است، بهمراه خود اشتغال پدید آورده و به ایالت‌های مانند تکزاس سود رسانیده و می‌رساند که پایگاه انتخاباتی ترامپ هستند.

نظر شما