شناسهٔ خبر: 25696748 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

روحانی در دیدار با جمعی از اساتید و پزشکان:

دانشگاهیان حل مشکلات کشور را در مرکز توجه خود قرار دهند

رئیس‌جمهور گفت: دولت سال گذشته با وجود همه مشکلات مالی، بودجه دانشگاه‌ها را به صورت صددرصدی پرداخت کرد که این نشان از حمایت دولت از دانشگاه‌ها دارد و در عوض توقع دارد، دانشگاهیان حل مشکلات کشور را در مرکز توجهات خود قرار دهند.

صاحب‌خبر -

حسن روحانی شامگاه دوشنبه در دیدار با جمعی از اساتید و پزشکان، با قدردانی از اقدامات انجام شده در دو بخش علم و بهداشت سلامت جامعه، گفت: از 40 سال پیش تا به امروز جمعیت کشور، حدود 2 برابر افزایش داشته است و اگر مقایسه کوتاهی داشته باشیم، روند عادی چنین است که تعداد دانشجویان، اعضای علمی، پزشکان و متخصصین و تخت‌های بیمارستانی کشورمان هم حدود 2 برابر افزایش داشته باشد، اما اقداماتی که در زمینه توسعه انسانی و رشد علم و دانش انجام شده بسیار بالاتر از این رقم می‌باشد.
وی افزود: سال 57 حدود 200 هزار نفر دانشجو داشتیم و امروز بیش از 4 میلیون دانشجو داریم یعنی تعداد دانشجویان 20 برابر شده است. در آن دوران حدود 7 هزار هیئت علمی وجود داشت و امروز این رقم بیش از 10 برابر شده است و در دولت یازدهم و دوازدهم حدود 24 پارک علم و فناوری به پارک‌های علم و فناوری کشور اضافه شده است و در این مسیر فعالیت‌های اصلی را شما اساتید و دانشجویان پرنشاط جامعه انجام داده‌اید.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از لحاظ علمی و در زمینه کمی و کیفی پیشرفت‌های بسیار خوبی در کشور بوجود آمده است، اظهار داشت: در زمینه ارایه مقالات علمی به مراکز علمی دنیا در ردیف شانزدهم دنیا قرار داریم و در منطقه و حتی در دنیای اسلام، در ردیف اول و دوم هستیم.
روحانی با اشاره به اینکه در بخش سلامت و پزشکی هم از پیشرفت‌های چشمگیری برخوردار بوده‌ایم، خاطرنشان کرد: امروز اگر کسی دچار بیماری شود، بسیار بعید است که در آرزوی شفا و درمان در خارج از کشور باشد و با تلاش پزشکان کشور درمان و شفای انواع بیماری‌ها در داخل کشور انجام می‌شود، ضمن اینکه بسیاری از ایرانیان خارج از کشور نیز برای عمل جراحی بخاطر اعتمادی که به پزشکان ایرانی دارند، به کشورمان مراجعه می‌کنند.
وی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از سیاست‌زدگی فاصله بگیرند و رابطه خود با بازار و فناوری و مهارت‌آموزی دانشجویان را تقویت کنند، ابراز داشت: همان‌طور که دانشگاهیان بحق خواستار آن هستند که دولت با همه توان از دانشگاه و دانشجو حمایت کند، دولت نیز توقع دارد دانشگاهیان در مسیر حل مشکلات کشور، دولت را یاری کنند. دولت سال گذشته با وجود همه مشکلات مالی، بودجه دانشگاه‌ها را به صورت صددرصدی پرداخت کرد که این نشان از حمایت دولت از دانشگاه‌ها دارد و در عوض توقع دارد، دانشگاهیان حل مشکلات کشور را در مرکز توجهات خود قرار دهند. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور امروز با مشکلات اقتصادی مواجه بوده و کم‌آبی نیز به معضلی جدی تبدیل شده است، گفت: دانشگاهیان خیلی جاها از جمله در حل مشکلات کم‌آبی دریاچه ارومیه و برخی مناطق خوزستان، مشغول فعالیت هستند، اما امروز چند رساله دکتری در رشته اقتصاد داریم که به عنوان رئیس‌جمهور یا اعضای ستاد اقتصادی دولت با خواندن آن بتوانند راه‌حل جدیدی برای حل مشکلات اقتصادی کشور بیابند.
روحانی اظهار داشت: آمریکایی‌ها حرف‌هایی که در دوران بوش پسر زده می‌شد را تجربه کرده و به اشتباه بودن آن پی برده بودند و قدم‌هایی برای اصلاح آن برداشته بودند، اما دوباره عده‌ای آمده‌اند و آن حرف‌هارا تکرار می‌کنند. مگر دنیا می‌پذیرد که آمریکا بخواهد برای همه کشورها تصمیم بگیرد. وی تصریح کرد: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند و شاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشار در بعضی جاها کاری به پیش ببرند، اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند.

نظر شما