شناسهٔ خبر: 25696744 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

دبير شورای عالی امنيت ملی:

پرونده بسته هسته‌‌‌ای هرگز گشوده نمي‌شود

روزنامه جوان

‌چگونگي تداوم برنامه هسته‌‌‌اي ايران بر اساس توافق بين‌‌‌‌المللي برجام مشخص‌شده و پرونده بسته‌شده مذاكرات هسته‌‌‌اي تحت هيچ شرايطي مجدداً گشوده نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ايلنا، امير دريابان علي شمخاني، عصر ديروز در سي‌‌امين محفل انس پيشكسوتان جهاد و شهادت در مسجد وليعصر (عج) تهران گفت: شيوه بسيج و به‌‌كارگيري مجموعه ظرفيت‌هاي مردمي و استعدادهاي كشور بر اساس آموزه‌هاي دفاع مقدس همواره مي‌تواند گره‌گشاي بسياري از مشكلات كشور باشد.
وي در اين مراسم كه به مناسبت سوم خردادماه روز ملي ايثار، مقاومت و پيروزي و با حضور گسترده جمع كثيري از فرماندهان ارشد دفاع مقدس برگزار شد، حماسه آزادسازي خرمشهر را نماد جاودان پيروزي اراده ملت سلحشور ايران در برابر تجاوزكاران و زورگويان دانست و اظهار داشت: اگر هنوز افكار پوسيده‌‌‌اي در برخي كشورها وجود دارد كه تمايلي به درس‌‌آموزي از تاريخ ندارد بايد يك بار ديگر آدرس گور سرد صدام و كارگزاران نظام بعث عراق را به آنها يادآور شويم. شمخاني، تلاش بي‌‌‌ثمر امريكا براي محدودسازي حوزه‌هاي اقتدار جمهوري اسلامي ايران را نشانه ضعف و زبوني واشنگتن و شاهد روشني بر اثبات قدرت درون‌‌زاي ايران اسلامي در عرصه‌هاي مختلف داخلي و خارجي دانست. شمخاني اضافه كرد: آژانس بين‌‌‌المللي انرژي اتمي به عنوان تنها نهاد نظارتي ذی‌ربط، صلح‌‌آميز بودن برنامه هسته‌‌اي ايران را بارها تأیید كرده و امريكا به عنوان كشوري كه ننگ انحصاري استفاده از سلاح هسته‌‌‌اي عليه مردم عادي را به نام خود ثبت كرده و تجهيزكننده رژيم وحشي و كودك‌‌‌كش صهيونيستي به سلاح هسته‌‌‌اي است، صلاحيت اظهارنظر در مورد برنامه هسته‌‌‌اي ايران را ندارد. وي با اشاره به رسميت شناخته شدن برنامه غني‌‌‌سازي جمهوري اسلامي در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل متحد تصريح كرد: چگونگي تداوم برنامه هسته‌‌‌اي ايران بر اساس توافق بين‌‌‌‌المللي برجام مشخص شده و پرونده بسته شده مذاكرات هسته‌‌‌اي تحت هيچ شرايطي مجدداً گشوده نخواهد شد.
اروپا هم با ترامپ همراه نشد
دبير شوراي عالي امنيت ملي پذيرش سه شكست متوالي را نتيجه خروج امريكا از برجام شمرد و خاطرنشان كرد: ترامپ با تصور تحميل شروط خود به اروپا و همراهي طيف وسيعي از كشورها با تصميم وي و همچنين حمايت مردم امريكا از اين اقدام از برجام خارج شد، درحالی‌که نه‌تنها اروپا و ساير كشورها با وي همراه نشدند بلكه بر اساس نظرسنجي‌‌‌ها دو سوم مردم امريكا مخالف تصميم ترامپ بودند.
شمخاني حضور مستشاري ايران در عراق و سوريه را به درخواست دولت‌‌‌هاي قانوني اين كشورها و با هدف مبارزه با تروريسم دانست و ابراز داشت: دنيا معترف است كه نقش تأثیرگذار ايران، اصلي‌‌‌ترين عامل جلوگيري از توسعه قلمرو داعش در عراق، سوريه، لبنان و حتي اروپا بوده و عصبانيت امريكا و هم‌‌‌پيمانان اين كشور كه ايجادكننده و حامي اصلي تروريسم تكفيري بوده‌‌‌اند و ناكام نهايي اين ميدان هستند، قابل درك است. وي با يادآوري اقدامات غيرقانوني و يكجانبه امريكا در تجاوز به عراق، افغانستان و سوريه و كشتار صدها هزار نفر از مردم بي‌گناه اين كشورها به دلايل واهي و اثبات‌نشده بيان كرد: اسناد غيرقابل انكاري وجود دارد كه اثبات‌‌‌كننده حمايت نظاميان و هواپيماهاي امريكايي از داعش يا نجات دادن آنها از محاصره ائتلاف مقابله با تروريسم است.
ریشه عصبانیت امریکا از حشدالشعبی
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به تلاش امريكا براي خلع سلاح حشدالشعبي در عراق تصميم‌‌‌‌گيري درخصوص اين موضوع را در صلاحيت دولت و مردم اين كشور دانست و يادآور شد: حشد الشعبي با تصويب نمايندگان پارلمان عراق به صورت قانوني بخشي از نيروهاي مسلح اين كشور محسوب مي‌‌‌شود و به نظر مي‌‌رسد مخالفت و عصبانيت امريكا از حشد الشعبي ريشه در موفقيت‌‌هاي چشمگير رزمندگان مردمي عراق در شكستن كمر تروريست‌‌هاي مورد حمايت واشنگتن دارد. ‌ وي گروه‌هاي مقاومت در فلسطين و لبنان را افتخاري براي جهان عرب و عزتي براي جهان اسلام دانست كه به تنهايي بار دفاع از مردم را در برابر رژيم صهيونيستي به دوش مي‌‌كشند و جمهوري اسلامي ايران نيز به حمايت از آنها براساس سياست اصولي حمايت از مظلومان در اقصي نقاط جهان ادامه خواهد داد. دبير شوراي عالي امنيت ملي با بيان اينكه دولت ترامپ از سر استيصال با تغيير چهره وزير امور خارجه و اعلام استراتژي جديد به دنبال ائتلاف‌‌سازي و جبران شكست‌‌هاي متعدد پس از خروج از برجام است، گفت: اتهاماتي كه در مورد حمايت ايران از گروه‌هاي تروريستي بیان‌شده، صرفاً عمليات رواني است و مانند رفتار ترامپ و نتانياهو صرفاً شوهاي تبليغاتي است.
شمخاني تأکید كرد: اگر كمك مالي بسيار اندك ايران براي دفاع از منافع و امنيت ملي در منطقه، هدر دادن اموال مردم است، جاي اين سؤال جدي وجود دارد كه چرا به‌رغم شعارهاي انتخاباتي رئيس‌‌جمهور متوهم امريكا، نيروهاي نظامي اين كشور در افغانستان و عراق نه‌تنها كم نشدند، بلكه افزايش يافته و هزينه‌هاي سرسام‌‌آوري را به ماليات‌‌دهندگان امريكا تحميل مي‌كنند. وي با اشاره به اينكه منافع ايران در برقراري ثبات و امنيت در منطقه است، اظهار داشت: ما با ارائه راه‌‌حل سياسي براي تمامي بحران‌‌‌هاي منطقه اراده خود براي كاهش خشونت و نظامي‌‌گري را به اثبات رسانده‌‌ايم اما امريكا و كشورهاي بحران‌‌‌ساز منطقه با وجود شعارهاي فريبنده تمايلي به حل مسائل و پايان دادن به كشتار مردم بي‌گناه و توقف نابودي زيرساخت‌هاي اساسي در يمن و سوريه را ندارند.
مذاكرات با اروپا آخرين آزمون اثبات استقلال آنها
نماينده مقام معظم رهبري اضافه كرد: تاريخ گواهي مي‌‌‌دهد كه تهديدات خارجي موجب افزايش اتحاد و انسجام مردم ايران و مقابله همه‌‌‌جانبه با زياده‌‌‌خواهي بيگانگان شده و تهديدهاي توخالي تأثیری بر عزم و اراده مردم و مسئولان براي ادامه مسير عزتمند كنوني نخواهد داشت. شمخاني در حاشيه اين نشست در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درخصوص نتايج مذاكرات ايران با كشورهاي اروپايي در مورد برجام تصريح كرد: اين مذاكرات آخرين آزمون اروپا براي اثبات استقلال آنها در برابر سياست‌هاي دیکته شده امريكا است و در صورتي كه نتوانند يا نخواهند به هر نحو از منافع خود و جمهوري اسلامي ايران در برابر رويكردهاي غيرقانوني و بي‌‌منطق ترامپ دفاع كنند، ادامه كار با آنها بي‌‌‌فايده است.
وي افزود: اگر به اين نتيجه برسيم كه اروپا در اجراي تعهدات خود ناتوان است يا به دنبال سوءاستفاده از شرايط خروج امريكا از برجام براي فشار به ايران در ساير موضوعات است، قطعاً در رويكرد فعلي سياست خارجي تجديدنظر خواهد شد. اين مقام عالي امنيتي در پاسخ به سؤال ديگري درخصوص طرح اتهامات عليه سپاه پاسداران از سوي وزير امور خارجه امريكا اظهار داشت: آنچه پمپئو در قالب به اصطلاح استراتژي جديد عليه ايران مطرح كرد، حرف جديدي نبوده و تنها مجموعه‌‌‌‌‌اي از آرزوها و رؤیاهای ترامپ است. شمخاني اضافه كرد: سپاه بخشي از حاكميت و بازوي قدرتمند انقلاب اسلامي بوده و مأموریت‌های اين نهاد و ساير بخش‌هاي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در چارچوب سياست‌‌ها و تصميمات نظام و مورد حمايت كامل است.

برچسب‌ها:

نظر شما