شناسهٔ خبر: 25696324 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

جزئیات طرح جدید بازسازی بافت فرسوده

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز، هوشنگ عشایری با اشاره به حمایت رهبر معظم انقلاب به توجه به ساکنان بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی، اظهار کرد: دولت آقای روحانی نیز از همان اول بر این امر تاکید داشته است، از رئیس‌جمهوری سه ماه زمان برای اجرا برنامه فرصت خواستیم تا برنامه مالی و حقوقی آنرا تدوین کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جلسه با معاون اقتصادی رئیس‌جمهوری و اعضای ستاد ملی بازآفرینی، تصریح کرد: شهرداری تهران، بانک مرکزی، وزارت کشور، نیرو و... در تدوین و تبیین برنامه بازآفرینی شهری حضور داشتند. تیم منسجمی در این زمینه تشکیل شد و بزرگترین مزیت کار این بود که همگرایی خوبی در این باره شکل گرفته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این‌که رویکرد اصلی برنامه، بازآفرینی شهری بوده که ابزار موفقت آن حضور همه کنشگران  است،‌ بیان کرد: مصوبه مورد نیاز دولت طی سه ماه تدوین و طی یک آئین‌نامه 23 ماده‌ای تقدیم هیئت دولت شد.

عشایری با اشاره به خروجی اصلی این 23 ماده گفت:‌ تأکید شده که حتما برنامه باید با مشارکت مردم اجرا شود. طرح و برنامه‌ای که تهیه می‌شود باید توسط تسهیل گران که از جنس مردم بوده و تخصص دارند، انجام شود. سومین خروجی این برنامه اجرا توسط توسعه‌گران است.

وی با بیان این‌که بخش خصوصی توسط توسعه‌گران هدایت می شوند، اظهار کرد: وظیفه دولت این است که به خدمات زیربنایی و روبنایی ورود پیدا کنند که دو مصوبه در این زمینه داشته‌ایم. یکی تخصیص سالانه 1500 میلیارد تومان از محل بودجه عمومی دولت برای تامین خدمات زیربنایی و روبنایی که در اختیار این برنامه قرار می‌گیرد. دوم این‌که برای شهرداری هم مصوب شد اگر 30 درصد برای معابر هزینه کنند دولت نیز 70 درصد کمک مالی خواهد کرد.

وی با اشاره به ابزار تشویقی دولت برای شهرداری جهت همگرایی در راستای برنامه ملی بازآفرینی، گفت: به دلیل سرعت بیشتر برنامه، دولت تمامی اراضی واقع در بافت را در اختیار بازآفرینی شهری قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همچنین با اشاره به این‌که همه دستگاه‌های دولتی باید اراضی خود را در اختیار برنامه بازآفرینی شهری قرار دهند، اظهار کرد: بر اساس مکاتبه معاون اول رئیس جمهوری به وزرای کابینه دولت، باید اراضی در اختیار دستگاه‌ها به برنامه بازآفرینی شهری اختصاص یابد.

عشایری با یادآوری این‌که این کار از  تهران شروع شده و به سراسر استانداران کشور ابلاغ شده است، تصریح کرد: از سوی وزارت نیرو و آموزش و پرورش اقدامات خوبی انجام شده  و برخی وزارتخانه‌ها نیز اراضی خود را اعلام کرده‌اند.

وی همچنین با اشاره به این‌که شاید برخی وزارتخانه‌ها به اراضی خود عرق داشته باشند، افزود: در این صورت طبق ماده 6 عرضه و تولید مسکن سازمان ثبت اسناد املاک کشور از طریق کسب اطلاع از طریق وزارت اقتصاد، املاک این وزارتخانه‌ها به نام وزارت راه و شهرسازی منتقل شده که در اختیار توسعه‌گران قرار می‌گیرد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، چنانچه اراضی سند نداشته باشد مطابق آیین‌نامه مستند سازی ماده 69 در جاهایی که اراضی دولتی در اختیار دستگاه‌های دولتی است و سند هم ندارد،  کمیسیونی با حضور معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری تشکیل می‌شود که پس از بررسی‌های لازم  به سازمان اسناد و املاک ابلاغ می‌کند زمین به نام وزارت راه و شهرسازی شود.
وی با اشاره به این‌که برای هر واحد 50 میلیون تومان به مدت دو سال در اختیار سازندگان اعطا می‌شود، بیان کرد: سالانه 100 هزار فقره وام با سود 9 تا 11 درصد پرداخت می شود که شورایعالی پول و اعتبار در خصوص سود این تسهیلات تصمیم‌گیری می کند.

*پیشنهاد تخفیف 50 درصدی حق انشعابات در بافت‌های فرسوده
وی با بیان این‌که هزینه ساخت  یک واحد 80 متری حدود 100 میلیون تومان، اظهار کرد: پیشنهاد شرکت بازآفرینی شهری برای هزینه‌های مربوط به انشعاب آب، برق، گاز و... تخفیف 50 درصدی است که به دولت ارائه شده است.

وی با تاکید بر این‌که سازندگان نباید سوداگری کنند،‌ تصریح کرد: در 15 سال اخیر چه در مسکن مهر و  چه در نوسازی بافت فرسوده وام با یارانه مستقیم پرداخت کرده‌ایم. این کار باعث می‌شد تا یک سری افراد سوداگر وارد چنین برنامه‌ای شوند، اما در طرح بازآفرینی شهری یارانه مستقیم پرداخت نمی‌شود و به سپرده‌گذاران که متقاضی واقعی هستند،‌ یارانه نقدی پرداخت می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: تمامی مشوق‌ها، تخفیف‌ها و معافیت‌های قانونی مناطق محروم، مشمول بافت‌های ناکارآمد شهری هم خواهد شد.

عشایری با بیان این‌که هم‌اکنون قرارداد 382 پروژه برای اجرای خدمات زیربنایی و روبنایی در بافت‌های میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی در سراسر کشور امضا شده است، گفت: این برنامه رسما شروع شده است و فعلا فقط وزارت راه و شهرسازی در 21 شهر در اختیار طرح بازآفرینی شهری قرار گرفته است.

وی با یادآوری این‌که مناطق  12، 13، 15، 16، 18، 19 و دارآباد در منطقه یک و فرحزاد در منطقه 3 جزو اهداف بازآفرینی شهری بوده و در اولویت قرار دارند، اظهار کرد: در این برنامه دولت هیچ قراردادی با سازندگان امضا نمی‌کند و قراردادها بین مردم و توسعه‌گران منعقد می‌شود. مزیت این برنامه نسبت به مسکن مهر این است که دولت وارد ساخت و ساز نمی‌شود و کار را تسهیل می‌‌کند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها:

نظر شما