شناسهٔ خبر: 25696247 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

33 درصد رشد اقتصادی کشور با بهره وری تامین می شود

شهرام طهماسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایطی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور قرار داریم که دیگر بهره وری یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی

صاحب‌خبر - شهرام طهماسبی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در شرایطی از اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور قرار داریم که دیگر بهره وری یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی یادآور شد: از مهمترین اهداف سند چشم انداز و برنامه ششم توسعه کشور توسعه متوازن و پایدار است و این توسعه اتفاق نمی افتد مگر در چارچوب یک حرکت پرشتاب و جهادی که لازمه این حرکت هم توجه به بهره وری به عنوان عنصر لازم و کلیدی برای توسعه به شمار می آید.
طهماسبی اظهار کرد: شاید در مراحل ابتدایی رشد و پیشرفت این عنصر نمود چندانی نداشته باشد، اما در مراحل بعدی به ویژه در صورت مواجهه با کمبود منابع این متغیر بخشی از ملزومات و ضرورت ها خواهد بود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: چرا که در این مرحله هدف دولت ها بالا بردن استانداردهای زندگی و افزایش سطح رفاه اجتماعی که لازمه این امر نیز افزایش کیفیت محصولات و خدمات همراه با کاهش قیمت محسوب می شود.
وی چنین شرایطی را به معنای بهره وری خواند و خاطر نشان کرد: بهره وری یعنی کار هوشمندانه و نه کار سخت بی کیفیت، انجام کار با کمترین انرژی، هزینه و نهاده و دریافت بیشترین و کیفی ترین خروجی ها معنای حقیقی این شاخص است.
طهماسبی تاکید کرد: با این تعبیر هدف بهره وری به حداکثر رسانیدن استفاده از منابع، نیروی انسانی، سرمایه، مواد خام تولیدی، زمان و انرژی به شیوه ای علمی همراه با کاهش هزینه های تولید محسوب می شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: باید پذیرفت که بهره وری یک تفکر و نگرش فرهنگی است که در آن، انسان، فعالیت های خود را هوشمندانه و خردمندانه انجام می دهد تا بهترین نتیجه را در جهت دستیابی به اهداف مادی و معنوی به دست آورد.
به گفته وی با این پیش فرض، بهره وری راضی نشدن به وضع موجود و بهبود مستمر است.
طهماسبی با بیان اینکه گاه بهتر است برخی از کارهای غیر اثر بخش تعطیل شود، ادامه داد: متاسفانه نه تنها در بخش دولتی، حتی در بخش خصوصی هم به بهره وری توجه لازم انجام نمی پذیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان گفت: علت اصلی این امر هم فراگیر نشدن تفکر بهره وری و غالب نشده چنین دیدگاه و نگرشی بر تصمیمات و اقدامات است.
وی اضافه کرد: به لحاظ اهمیت بحث بهره وری این موضوع در بخش های مختلفی از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه مورد تاکید قرار گرفته و قرار است.
3001/8068
انتهای پیام

نظر شما