شناسهٔ خبر: 25696106 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کورتونوف: برجام باید به صورتی که هست اجرا شود

رم - ایرنا - اندری کورتونوف مدیرکل شورای امور بین‌ الملل روسیه و مشاور سیاست خارجی کرملین در پی ادعاهای ضد ایرانی مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا، تاکید کرد: برجام می بایست به صورتی که هست اجرا شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از رم، مدیرکل شورای امور بین‌ الملل روسیه روز سه شنبه در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی 'کوریره دلاسرا' با عنوان 'مسکو برای حفظ برجام ضروری است' گفت: اظهارات روز گذشته ( دوشنبه ) پمپئو جای شک در مورد مقاصد آمریکا باقی نمی گذارد. بنابراین اروپا، چین و روسیه اگر می خواهند برجام را نجات دهند باید به همراه یکدیگر عمل کنند. مبنای این عملکرد منسجم این است که برجام می بایست به صورتی که هست اجرا شود.
وی افزود: نکته دیگر فراسرزمینی بودن قوانین آمریکا علیه شرکت های دیگر کشورها در همکاریشان با ایران است. اگر اروپا بتواند موضع محکمی در ارتباط با غیرقابل قبول بودن این رویکرد واشنگتن داشته باشد و تدابیر لازم را به تصویب و اجرا برساند آنوقت این رویکرد ایالات متحده حتی در مورد روسیه نیز عملی نخواهد شد.
وی گفت: مساله توافق هسته ای ایران می تواند نقطه آغازی برای بهبود روابط بین روسیه و اروپا باشد. روابط در حال حاضر بسیار بد است و ما باید آن را متحول کنیم اگر بتوانیم موضع واحدی در ارتباط با ایران داشته باشیم، آنوقت قادر خواهیم بود در مورد مسائل دیگر در ارتباط با سوریه و حتی اوکراین نیز به توافق برسیم.
وی افزود: می دانیم که تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه با یکدیگر تفاوت دارند. منظورم این است که اگر اروپا در رابطه با ایران در برابر واشنگتن ایستادگی کند می تواند از آن در ارتباط با روسیه نیز استفاده کند.
به گزارش ایرنا، پمپئو که حدود یک ماه پیش از ریاست سازمان جاسوسی آمریکا به سمت وزیر امور خارجه منصوب شده، روز گذشته ( دوشنبه) در سخنانی مملو از اتهام بی اساس علیه ایران راهبرد جدید دولت واشنگتن را در قبال تهران بعد از خروج کشورش از برجام که با انتقادهای زیادی روبه رو شد، اعلام کرد.
وی گفت: آمریکا پس از خروج از برجام به دنبال تشدید فشار مالی و تحریم های بی سابقه علیه ایران و جلوگیری از نفوذ و هژمونی منطقه ای این کشور و ممانعت از برنامه های هسته ای و موشکی تهران است.
پمپئو در سخنرانی خود که 12 شرط برای ایران گذاشته مدعی شد که برجام نقایص مرگبار دارد و جهان را به خطر انداخته است.
رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به این سخنان با تاکید براینکه دولت آمریکا این کشور را به 15 سال پیش برگرداند، گفت: همه کشورهای دنیا خواهان استقلال در تصمیم‌ هستند وشاید آمریکایی‌ها بتوانند با فشاردربعضی جاها کاری به پیش ببرند اما منطق نمی‌پذیرد که آنها بخواهند برای دنیا تصمیم بگیرند
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اشاره به اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی در همه 10 گزارش فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، افزود: (آژانس) تصریح کرده که همه دسترسی های لازم را (از سوی ایران) دریافت کرده است.
موگرینی تاکید کرد: اتحادیه اروپا به استمرار اجرای کامل و موثر برجام متعهد است و تا زمانی که ایران به همه تعهدهای هسته ای خود پایبند باشد (همچنان که تاکنون بوده) متعهد خواهد ماند.
وزیر امورخارجه ایران نیز در واکنش به این سخنان در توییتر نوشت: دیپلماسی حقه بازی آمریکا صرفا بازگشت به عادت های گذشته است؛ آمریکا محبوس در توهمات و سیاست های شکست خورده ای است که از سوی گروه هایی با منافع خاص دیکته می شود، همان انتخاب های غلط را تکرار می کند و به تبع آن همان نتایج زیان بار را برداشت خواهد کرد.
وزارت امور خارجه ایران نیز در بیانیه ای اظهارات سخیف وزیر امورخارجه آمریکا را نشانه درماندگی مقام های این کشور اعلام کرد و افزود: تهران با رد تک تک اتهامات و اکاذیب مطرح شده در این به اصطلاح راهبرد جدید، اظهارات وقیحانه مایک پمپئو را مداخله آشکار در امور داخلی خود می داند.
رئیس جمهوری آمریکا روز 18 اردیبهشت ماه گذشته خروج کشورش را از توافق هسته ای 1+5 با ایران اعلام کرد.
اروپام**461 *شبس*1488 **

نظر شما