شناسهٔ خبر: 25695881 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود:

۴۵۰ بیمار سرطانی در شاهرود وجود دارد/ لزوم تغییر سبک زندگی

شاهرود - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه ۴۵۰ بیمار سرطانی در شهرستان وجود دارد، گفت: برای کنترل بیماری های سرطان باید بر تغییر شیوه زندگی فرهنگ سازی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی شیبانی عصر سه‌شنبه در شانزدهمین همایش سلامت با موضوع ترویج سلامت عمومی و مبارزه با سرطان به میزبانی سالن شقایق‌های دانشگاه صنعتی شاهرود بابیان اینکه حدود ۴۵۰ بیمار سرطانی در شهرستان وجود دارد، ابراز داشت: این نسبت در کشور ۱۴۰ در یک هزار نفر است که نشان می‌دهد به نسبت کشوری در شهرستان آمار سرطان در شاهرود بالا است.

وی بابیان اینکه عمده‌ترین سرطان‌ها را در شاهرود گوارش و معده و در خانم ها پستان شایع است، افزود: ۲۲۰ بیمار دیالیزی، ۲۲ بیمار تالاسمی، ۵۳ بیمار هموفیلی و ۱۷۷ بیمار ام‌اس در شهرستان وجود دارد که ابتلا به بیماری‌های مزمن غیر واگیردار نشان از تغییر ماهیت بیماری‌ها است.

عدم آگاهی مردم از  بیماری دیابت 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ضمن بیان اینکه با داشتن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی باید بر تغییر سبک زندگی اصرار بیشتری کنیم، ابراز داشت: درگذشته علت بیشتر مرگ‌ومیرها به دلیل نبود امکانات پزشکی بود و رسیدن به شرایط بهداشت و درمان اولیه بسیار اسفناک بود اما امروز علیرغم ارتقا تجهیزات به سبب تغییر در نگرش صورت و نوع بیماری‌ها تغییریافته است.

شیبانی بابیان اینکه امروز ۵۰ درصد عوامل بیماری‌ها را شیوه زندگی به خود اختصاص داده است، تصریح کرد: طی ۳۰ سال گذشته خبری از بیماری‌های واگیردار نبود اما امروز با مشکلاتی نظیر دیابت، چربی خون، فشارخون، بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه هستیم و این تغییر خوب نیست.

وی افزود: دیابت، چربی و فشارخون مرموزانه و آرام‌آرام بدن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و با توجه به اینکه بدون درد هستند لذا مردم متوجه شیوع آن نیستند و با آن سازگار می‌شوند.

لزوم فرهنگ سازی در حوزه سلامت

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بابیان اینکه در مبارزه با بیماری‌های غیر واگیردار مزمن تنها یک‌سوم به هدف درمانی می‌رسند، ابراز داشت: دیابت و فشارخون درمان ندارند و تنها می‌توان با دارو آن را کنترل کرد و از سوی دیگر تحمیل بار این بیماری‌ها بسیار گزاف است که باید برای گذر از آن بر مقوله فرهنگ‌سازی بیشتر تکیه کرد.

شیبانی بابیان اینکه هنوز اهمیت کنترل بیمارهای غیر واگیر در جامعه جا نیفتاده است، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی در کنترل بیماری‌های مزمن غیر واگیر بسیار سخت است و از سوی دیگر صرف اطلاع داشتن منجر به عملکرد درست نمی‌شود لذا باید از کودکی بر تغییر شیوه زندگی باور داشته باشیم و آن را در خودمان ایجاد کنیم.

نظر شما