شناسهٔ خبر: 25695643 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

فایننشیال تایمز:

پیام غیرمستقیم پومپئو، تلاش برای تغییر حکومت در ایران بود

صاحب‌خبر -
خرداد: روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی با اشاره به تشریح استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران پس از برجام، خواسته‌های مطرح شده را کاملا غیرمنطقی توصیف کرد و آن را نوعی تلاش برای تغییر حکومت در ایران دانست.

به گزارش خرداد از ایسنا، روزنامه فایننشیال تایمز در گزارشی در رابطه با استراتژی جدید آمریکا پس از برجام در قبال ایران، نوشت: مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در حالی 12 درخواست خود را از ایران مطرح کرد و آنها را شروط بسیار پایه‌ای توصیف کرد که غیرمنطقی نیستند و بسیاری از تحلیلگران نظر دیگری دارند.

پمپئو درخواست‌های خود را در چارچوب دستیابی به یک توافق بسیار جامع‌تر و با هدف دریافت امتیازات بسیار گسترده از ایران در ازای توافقی جدید و برقراری روابط اقتصادی و دیپلماتیک قرار داد.

اما تحلیلگران به نکته‌ای دیگر در مورد اصرار دولت ترامپ برای اینکه تهران همه چیز خود را از غنی‌سازی اورانیوم گرفته تا سیاست خارجی خود تغییر دهد، اشاره می‌کنند و آن تلاش دولت ترامپ برای تغییر حکومت در ایران است. در حالی که پومپئو در سخنان خود به طور شفاف از تغییر حکومت صحبتی نکرد خواسته‌های او آنچنان غیرمنطقی بود که بسیاری سخنان او را نوعی تلاش غیرمستقیم برای تغییر حکومت ایران می‌دانند. در حالی که دونالد ترامپ در طول کارزار انتخاباتی اغلب انتقادهای خود را متوجه توافق هسته‌ای می‌کرد، پس از تکیه بر کرسی کاخ سفید در واقع همه اقدامات ایران را از جمله سیاست داخلی و سیاست خارجی مورد انتقاد قرار داده است.

پومپئو وزیر خارجه و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ سابقه طولانی مدتی در حمایت از تغییر حکومت در ایران دارند. نت پرایس، افسر پیشین سازمان سیا که به عنوان مشاور ویژه باراک اوباما فعالیت داشته است در این باره می‌گوید که دولت ترامپ خواسته‌هایی بسیار غیرممکن را مطرح کرده است.

پومپئو عصر روز دوشنبه در یک سخنرانی طرح جدیدی را برای مقابله با ایران تشریح کرد که در آن از ایران خواسته شده است تا برنامه موشکی خود را متوقف سازد، به بازرسان بین‌المللی اجازه دسترسی به همه سایت‌های موجود را بدهد، از حمایت حزب‌الله دست بردارد و به علاوه شهروندان آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در واکنش به سخنان پمپئو گفت: اینکه آقایی که سال‌ها در یک مرکز جاسوسی مشغول فعالیت بوده، حالا بخواهد از جایگاه وزیر خارجه آمریکا برای ایران و دیگر کشورها تعیین تکلیف کند به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. شما چه کاره‌اید که می‌خواهید برای ایران و جهان تصمیم بگیرید و بگویید ایران در زمینه فناوری هسته‌ای چه بکند و چه نکند.

محمدجواد ظریف رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان نیز در واکنش به اظهارات خصمانه پمپئو علیه ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: دیپلماسی قلابی آمریکا چیزی جز تنزل به عادات قدیمی نیست: [این دیپلماسی] که در حصار توهمات و سیاست‌های شکست‌خورده قرار دارد و گروه‌های فاسد دارای منافع خاص آن را دیکته می‌کنند، انتخاب‌های نادرست یکسانی را تکرار می‌کند و در نتیجه، همان محصولات ناخوشایند پیشین را درو خواهد کرد.

ظریف در ادامه این توییت افزود: ایران، در عین حال، در حال همکاری با شرکا برای راهکارهای برجامی در دوران پس از آمریکا است.

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز روز سه‌شنبه در این باره گفت: ترامپ با تصور تحمیل شروط خود به اروپا و همراهی طیف وسیعی از کشورها با تصمیم وی و همچنین حمایت مردم آمریکا از این اقدام از برجام خارج شد در حالی که نه تنها اروپا و سایر کشورها با وی همراه نشدند بلکه بر اساس نظرسنجی‌ها دو سوم مردم آمریکا مخالف تصمیم ترامپ بودند.

نظر شما