شناسهٔ خبر: 25695409 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

رئيس شوراي رقابت خبرداد:

تعيين تکليف قيمت خودرو در نيمه خردادماه امسال

صاحب‌خبر -

وي با بيان اينکه شاخص هاي کيفي خودرو مورد برسي قرار گرفته و به محض دريافت نرخ تورم جلسات تعيين قيمت خودرو برگزار خواهد شد، افزود: جلسات مختلفي را با خودروسازان برگزار کرده ايم و آنها مستندات خود را به شوراي رقابت ارائه کرده اند.

رئيس شوراي رقابت اضافه کرد: به نظر مي رسد تا نيمه خرداد ماه امسال موضوع قيمت گذاري خودروها نهايي و اعلام شود.

با ارز 4200 توماني قيمت خودرو کاهش نمي‌يابد

در حاليکه انتظار مي‌رفت با تخصيص ارز 4200 توماني به واردکنندگان، قيمت خودروهاي وارداتي کاهش يابد، رييس انجمن واردکنندگان خودرو مي‌گويد که حتي در صورت تخصيص کامل اين ارز نيز قيمت‌ها کاهش نخواهد يافت.فرهاد احتشام‌زاد ، در پاسخ به اينکه تخصيص ارز 4200 توماني مصوب دولت به واردکنندگان خودرو آغاز شده است؟ اظهار کرد: تاکنون تعداد بسيار کمي از واردکنندگان خودرو توانسته‌اند ارز 4200 توماني را دريافت کنند.

وي با بيان اينکه حجم ارز تخصيص يافته به واردکنندگان خودرو به هيچ وجه پاسخگوي تقاضا نيست، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد قابل توجهي از واردکنندگان خودرو در صف انتظار تخصيص ارز هستند زيرا در مصوبه دولت تصريح شده که ارز به نرخ رسمي 4200 تومان در اختيار تمام واردکنندگان قرار ‌گيرد.

رييس انجمن واردکنندگان خودرو در پاسخ به اين باور عمومي که با تخصيص ارز رسمي (4200 توماني) به واردکنندگان خودرو بايد شاهد کاهش قيمت‌ها در اين بازار باشيم زيرا واردکنندگان خودرو که پيش از اين از ارز ميانگين 6000 توماني بازار آزاد براي واردات استفاده مي‌کردند با تخصيص ارز 4200 توماني، هزينه‌هاي‌ ارز مصرفي آنها کاهش يافته است بنابراين متناسب با آن قيمت خودروهاي وارداتي نيز بايد کاهش يابد، اظهار کرد: تخصيص ارز 4200 توماني تاثيري در کاهش قيمت‌ها نخواهد داشت بلکه تنها باعث ثبات نرخ‌هاي فعلي مي‌شود زيرا همزمان با افزايش نرخ ارز رسمي از 3700 تومان به 4200 تومان، مبناي محاسبه حقوق و عوارض گمرکي واردات خودرو نيز از 3700 تومان به 4200 تومان افزايش يافته که به معناي افزايش 14 درصدي هزينه‌هاي واردات خودرو در اين بخش است.

وي خاطرنشان کرد: اگرچه با تخصيص ارز رسمي به واردکنندگان هزينه‌هاي واردات خودرو از ناحيه نرخ ارز مصرفي کاهش مي‌يابد اما از آن سو شاهد افزايش مبناي گمرکي محاسبه حقوق و عوارض واردات خودرو هستيم که در مجموع مي‌توان گفت افزايش پايه گمرکي با کاهش نرخ ارز مورد استفاده واردکنندگان جبران شده و در مجموع تغييري در قيمت خودروها نخواهيم داشت.

نظر شما